Kiedyś dała tysiącom kobiet szanse na usamodzielnienie się, teraz składa wniosek o bankructwo. Tupperware, działająca od 78 lat amerykańska marka plastikowych pojemników na żywność, która przynosi straty, złożyła wniosek o upadłość i poszukuje nowych właścicieli, próbując przyciągnąć młodszych klientów.
Amerykańska marka Tupperware, która stała się w USA czy Wielkiej Brytanii synonimem dla plastikowych opakowań na żywność, złożyła wniosek o bankructwo.
Firma produkująca pojemniki do przechowywania żywności oświadczyła, że zwróci się do sądu o pozwolenie na rozpoczęcie sprzedaży przedsiębiorstwa i że zamierza kontynuować działalność.
Trudne otoczenie makroekonomiczne i konkurencja
Jak wskazuje BBC, Tupperware, założona 78 lat temu, pomimo podejmowania różnych wysiłków, w tym "odświeżenia swoich produktów i dotarcia do młodszych odbiorców", w ostatnich latach pozostawała w tyle wobec konkurencji.
W zeszłym roku Tupperware ostrzegła, że może upaść, jeśli nie uda jej się szybko pozyskać nowych funduszy. Tymczasem ceny akcji spółki spadły w tym tygodniu o ponad 50 proc. po doniesieniach o zamiarze ogłoszenia upadłości.
Po krótkim wzroście sprzedaży podczas pandemii, gdy więcej osób gotowało w domu, firma odnotowała dalszy spadek popytu. Jak wskazuje BBC, rosnące koszty surowców, wyższe płace i koszty transportu również negatywnie wpływają na zyski.
- W ciągu ostatnich kilku lat na sytuację finansową firmy poważny wpływ miało trudne otoczenie makroekonomiczne – stwierdziła w oświadczeniu dla inwestorów Laurie Ann Goldman, dyrektor generalna Tupperware.
Sukces dzięki "imprezom Tupperware"
Firma Tupperware została założona w 1946 roku przez Earla Tuppera, który opatentował elastyczne, hermetyczne zamknięcie pojemników.
Dużą innowacją było naczynie Tupperware, ponieważ wykorzystano nowe tworzywa sztuczne, aby żywność dłużej zachowała świeżość, co było nieocenione, gdy lodówki były nadal zbyt drogie dla wielu rodzin.
Jednocześnie sukces nie przyszedł natychmiast. Odpowiada za niego w dużej mierze sprzedawczyni Brownie Wise, która pomogła uczynić markę powszechnie rozpoznawalną. Opracowała ona podejście, w którym sprzedawcy, głównie kobiety, oferowali Tupperware innym kobietom w ich domach, co doczekało się własnej nazwy jako "imprezy Tupperware". Dla wielu kobiet była to okazja do zarobienia dodatkowych pieniędzy w sposób, który nie wymagał pełnoetatowej pracy poza domem.
SprzętTupperware jest obecnie sprzedawany w 70 krajach na całym świecie.
"Impreza już dawno się skończyła"
- W przypadku Tupperware impreza już dawno się skończyła – powiedziała dla BBC Susannah Streeter, dyrektor ds. rynków w Hargreaves Lansdown, brytyjskiej firmie świadczącej usługi finansowe z siedzibą w Bristolu. - Zmiany w zachowaniach kupujących sprawiły, że pojemniki wyszły z mody, ponieważ konsumenci zaczęli odchodzić od tworzyw sztucznych i starali się znajdować bardziej przyjazne dla środowiska sposoby przechowywania żywności – wskazała.
Streeter dodała, że "poważne problemy" w sprawozdawczości finansowej Tupperware również miały negatywny wpływ na spółkę, w tym na błędne przedstawienie wyników za lata 2021 i 2022.
Źródło: BBC