- Do Urzędu Transportu Kolejowego właśnie wpłynął wniosek Alstomu o homologację Pendolino - dowiedział się reporter TVN24 Biznes i Świat.
UTK ma teraz 2 miesiące na wydanie decyzji. Jeśli zrobi to szybko i odpowiedź będzie pozytywna to Pendolino być może w tym roku wyjedzie na tory.
O komentarz do sprawy poprosiliśmy PKP Intercity. W rozmowie z tvn24bis.pl rzeczniczka przewoźnika Zuzanna Szopowska nazwała złożenie wniosku przez Alstom "krokiem" do przodu w całej sprawie.
- Cieszymy się, że producent złożył potrzebną dokumentację. Jest to efekt pierwszego etapu rozmów, które miały miejsce w Paryżu (władz PKP i Alstomu - red.) - podkreśliła Szopowska.
I dodała: - Teraz czekamy, aż urząd oceni wniosek i orzeknie, czy dokument spełnia wymagania.
Problemy z Pendolino
Pod koniec czerwca szef PKP Intercity mówił dziennikarzom, że "Alstom - producent Pendolino - zapewnił, że niezwłocznie złoży wniosek o homologację tych pociągów w Polsce, zgodził się także na arbitraż ws. kar za opóźnienia w dostawie składów".
Negocjowali od maja
Władze PKP prowadziły negocjacje z Alstomem od początku maja. PKP Intercity kupiło pociągi od francuskiego koncernu w maju 2011 r. 6 maja br. minął termin przekazania polskiemu przewoźnikowi pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Od tego czasu polski przewoźnik zaczął naliczać kary producentowi.
Spółka zaproponowała Alstomowi rozwiązanie m.in. kwestii kar przez sąd arbitrażowy. Spór miałby rozstrzygnąć sąd arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej i zdecydować czy braki w polskiej infrastrukturze kolejowej (brak systemu ERTMS 2) mogły być przeszkodą w terminowym przekazaniu pociągów, za co zostały naliczone kary.
Intercity zaproponowało ponadto, aby Alstom dokonał "dwustopniowej" homologacji pociągów. Miałaby ona polegać na tym, iż polski przewoźnik odebrałby pociągi mogące jeździć z prędkością 250 km/h i współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS 1. Koncern później miałby dokonać homologacji pociągów na potrzeby systemu ERTMS 2.
Ustalenia
Zgodnie z kontraktem Alstom musi dostarczyć pociągi zgodne z systemem bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym ERTMS 2. Składa się on z podsystemu ETCS, który pozwala na przekazywanie sygnałów z semaforów bezpośrednio do kabiny maszynisty i ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd. Drugą częścią ERTMS 2 jest cyfrowy system kolejowej komunikacji GSM-R, który używany jest zarówno do komunikacji głosowej dla pracowników kolei, jak i transmisji danych np. z semaforów do lokomotyw. ERTMS 1 różni się od systemu ERTMS 2 tym, że obejmuje jedynie podsystem ETCS, bez podsystemu GSM-R.
Jednak Alstom tłumaczył, że brak w Polsce infrastruktury wyposażonej w europejski system sterowania ruchem poziomu drugiego (ERTMS 2) uniemożliwia firmie dostarczenie taboru certyfikowanego z tym systemie. Koncern przekonywał, że proponował PKP Intercity "szereg konkretnych rozwiązań umożliwiających homologację pociągów do dopuszczalnej prędkości, zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami i możliwościami infrastruktury".
W Polsce działa certyfikowany przez UTK system ERTMS 1 i pozwala on na poruszanie się pociągów powyżej 160 km/h.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Autor: mn//gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24