Komisja Europejska zgodziła się na publiczne współfinansowanie zakupu 20 dalekobieżnych pociągów, którymi będą podróżować pasażerowie PKP Intercity. Nowoczesne składy będą kosztować 93 mln euro.
Polskie władze będą współfinansować zakup 20 nowoczesnych pociągów osiągających prędkość 220-250 km/h. Dotacja ze Skarbu Państwa wynosi 93 mln euro i stanowi 22 proc. wartości całej inwestycji (430 mln euro). W skład niej wchodzi także specjalny warsztat naprawczy.
Komisja Europejska uznała w środę, że finansowanie publiczne zakupu taboru jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Realizacja projektu, zdaniem KE, przyczyni się do poprawy komunikacji pasażerskiej i jednocześnie nie zakłóci działań konkurencji.
- Wykorzystanie nowoczesnych pociągów rozszerzy ofertę dostępnych środków transportu pasażerskiego w Polsce. Dzięki temu między innymi zmniejszą się negatywne skutki transportu dla środowiska oraz ograniczone zostaną zatory komunikacyjne - mówi Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za sprawy konkurencji.
Inwestycja na lata
Zakupiony tabor będzie wykorzystywany co najmniej przez 10 lat. Pociągi będą kursować na trasach łączących Warszawę z Gdańskiem, Katowicami, Krakowem i Wrocławiem (korytarz kolejowy E65). Trasy te są obecnie modernizowane. Gdy prace dobiegną końca, pociągi będą poruszać się po nich z prędkością 200-220 km/h.
Według planów pierwsi pasażerowie pojadą pociągami jesienią 2014 roku.
Autor: msz/klim/ / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24