Tunel Świnoujście ma już 1415 metrów. Do zakończenia drążenia pozostało 69 metrów - poinformował szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Według świnoujskiego magistratu ma to być najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce.
GDDKiA poinformowała we wpisie na Twitterze, że wydrążono już 1415 metrów Tunelu Świnoujście. Według świnoujskiego magistratu będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 m tunelu drążonego maszyną TBM; z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Harmonogram inwestycji przewiduje, że zakończenie wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie nastąpi we wrześniu 2022 roku.
Tunel Świnoujście - budowa
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Maszyna TBM, której nadano imię Wyspiarka, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam w marcu tego roku. Po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin.
Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3000 ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy powstała w Chinach. W październiku ubiegłego roku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN24