Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) popisała umowę na projekt i budowę ostatniego odcinka drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia. Chodzi o blisko 12-kilometrowy fragment trasy, pomiędzy węzłem Toruń Zachód a węzłem Toruń Południe. Inwestycja ma kosztować około 340 milionów złotych.
Jak poinformowała we wtorek GDDKiA, umowa dotyczy zaprojektowania i budowy odcinka drogi ekspresowej o długości 11,8 km między węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe węzły: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. "Nowa trasa skróci i ułatwi dojazd do autostrady A1 dla kierowców jadących z Bydgoszczy, a także ułatwi dostęp do A1 kierowcom z Torunia" - wskazali drogowcy.
Planowany termin ukończenia inwestycji, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, to 41 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. "W ciągu 15 miesięcy wykonawca będzie musiał złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)" - zaznaczyła GDDKiA.
Dyrekcja przypomniała, że odcinek S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia, powstał jeszcze w 2006 roku w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej.
S10 Toruń Zachód i Toruń Południe - wykonawca
Wykonawcą odcinka będzie konsorcjum firm Rubau Polska (lider) i Poltores (partner). Umowa opiewa na kwotę blisko 340 mln zł. Jest to ostatnia z czterech podpisanych umów na realizację odcinków S10 Bydgoszcz - Toruń długości 50 km.
Nie obyło się bez problemów. W styczniu ubiegłego roku GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę odcinka S10 Toruń Zachód i Toruń Południe. W maju drogowcy zaprosili do podpisania umowy wyłonionego w przetargu wykonawcę, ale do złożenia podpisów jednak nie doszło, ponieważ wykonawca uchylił się od podpisania umowy.
"We wrześniu dokonaliśmy ponownego wyboru oferty, od którego z kolei odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) inny uczestnik przetargu. Na skutek orzeczenia KIO z 31 października ub.r. unieważniliśmy wybór oferty i po przeprowadzeniu ponownej analizy z wybraliśmy ofertę konsorcjum Rubau Polska (lider) i Poltores (partner)" - czytamy w komunikacie.
Budowa drogi S10
Droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń drogowych Polski i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W docelowym kształcie S10 połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płock, kończąc się na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
Cała droga ekspresowa S10 Bydgoszcz - Toruń ma być gotowa w 2026 roku.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock