- Po zmianach ten mechanizm stanie się skuteczniejszy - zapewnił Bukowiec.
To jeden z kilkunastu projektów ustawowych, nad którymi pracuje resort. Celem jest poprawa egzekwowania przepisów drogowych i zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.
Dofinansowanie dla przewoźników i nowe opłaty drogowe
Wiceminister poinformował również, że Polska pozyskała z KPO 320 mln zł na dopłaty do wymiany tachografów na nowocześniejsze. Pierwsi przewoźnicy mają otrzymać dofinansowanie jeszcze w tym roku.
Ministerstwo planuje także rozszerzenie systemu poboru opłat za przejazd ciężarówek i autokarów po płatnych odcinkach dróg krajowych. Nowe odcinki mają być dodawane do systemu raz w roku - jesienią.
Wyzwaniem dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pozostaje modernizacja najstarszych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Resort szuka finansowania z różnych źródeł, by zabezpieczyć odpowiedni budżet.
Specustawa dla Drogi Czerwonej – inwestycja za 4,5 mld zł
Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad specustawą, która ma przyspieszyć budowę Drogi Czerwonej - kluczowego połączenia portu w Gdyni z trójmiejską obwodnicą. Wiceminister Bukowiec podkreślił, że ze względu na strategiczne znaczenie tego odcinka powinien on zostać objęty specjalnym trybem legislacyjnym.
- Droga Czerwona prowadzi do infrastruktury krytycznej - portu handlowego i wojennego w Gdyni. Po weryfikacji koszt inwestycji wzrósł z 2 mld zł do ok. 4,5 mld zł - poinformował.
Specustawa ma również uprościć proces inwestycyjny, w tym przyspieszyć uzyskanie decyzji środowiskowej.
Tunel pod Odrą i Beskidzka Droga Integracyjna
Wśród innych strategicznych inwestycji Bukowiec wymienił Zachodnią Obwodnicę Szczecina, roboczo nazywaną "Zośką". W ramach projektu powstać ma najdłuższy tunel drogowy w Polsce - 5-kilometrowy odcinek pod Odrą. Koszt inwestycji szacowany jest na 7 mld zł.
- To inwestycja nie tylko poprawiająca komunikację w regionie, ale też bezpieczeństwo. Mamy choćby zakłady chemiczne, dojazd do których prowadzi obecnie przez miasto - zaznaczył wiceminister.
Kolejnym projektem jest Beskidzka Droga Integracyjna (koszt: 8 mld zł), która ma odciążyć DK52 i poprawić komunikację między Małopolską a Podbeskidziem.
Obwodnice Warszawy i dodatkowe pasy na autostradach
Resort planuje również budowę odcinka domykającego małą obwodnicę Warszawy - tzw. Wschodnią Obwodnicę Warszawy w ciągu S17. Projekt uwzględnia budowę tunelu w Wesołej, który przez lata budził kontrowersje społeczne.
- Chcemy znaleźć rozwiązanie akceptowalne społecznie, nawet jeśli wiąże się to z większymi kosztami - podkreślił Bukowiec.
Ministerstwo pracuje także nad koncepcją dużej obwodnicy Warszawy oraz budową trzecich pasów na autostradach A2 (Łódź–Warszawa) i A4 (Balice–Zakopianka).
Autorka/Autor: mp/ToL
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock