Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany w badaniach technicznych pojazdów. Projekt rozporządzenia w tej sprawie przewiduje, że część z nich będzie mogło być przeprowadzane poza stacją kontroli. Dotyczy to między innymi ciągników rolniczych. Zmiany mają wejść w życie od początku czerwca 2024 roku.
Chodzi o projekt rozporządzenia ministra infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Jak wynika z informacji na stronie Rządowego Centrum Legislacji, projekt jest już po uzgodnieniach i konsultacjach publicznych.
Rozporządzenie ma wejść w życie 1 czerwca 2024 roku.
Zmiany w badaniach technicznych
Proponowane przepisy dotyczą około 2 miliony pojazdów. Tak wynika z danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (według stanu na 30 listopada 2022 roku), które przytoczono w ocenie skutków regulacji dołączonej do projektu.
Jak wyjaśniono, proponowane rozporządzenie jest konsekwencją nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 16 czerwca 2023 roku. Przepisy mają umożliwić przeprowadzanie badania technicznego ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów. Chodzi o uproszczenie procedury i umożliwienie jej wykonania "w warunkach zewnętrznych".
Nowelizacja rozporządzenia określa zakres i sposób przeprowadzania okresowego badania technicznego. Wydanie rozporządzenia - jak dodano - "jest niezbędne w celu osiągnięcia spójności w koncepcji dotyczącej przeprowadzania badań technicznych" powyższych pojazdów.
Jakie zmiany?
Projekt określa minimalne wymagania dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów oraz wyposażenie kontrolno-pomiarowego stosowanego do przeprowadzania badań technicznych pojazdów w tej infrastrukturze. Chodzi o urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu 115 kN (kiloniuton), w wersji mobilnej wraz z zestawem podkładów do stabilizacji pojazdu podczas badania technicznego albo urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i powyżej, w wersji mobilnej. Ponadto wśród wymogów wymieniono ekran do oceny ustawienia świateł i miernik światłości do oceny światłości świateł pojazdu.
Badanie ma być przeprowadzane na twardej nawierzchni.
Projekt przewiduje m.in. ujednolicone podejście do oceny wykrytych usterek w toku badań technicznych pojazdów z oceną usterek wykrytych podczas przeprowadzania kontroli drogowej.
"Dane o badaniach technicznych wykonanych w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów powinny być przekazane niezwłocznie po jego przeprowadzeniu, za pomocą posiadanych certyfikatów VPN i SSL do Centralnej Ewidencji Pojazdów, tak jak jest to w przypadku badań technicznych przeprowadzanych bezpośrednio w stacji kontroli pojazdów" - czytamy w uzasadnieniu.
Projekt rozporządzenia wprowadza także zmiany w objaśnieniu do pola "Uwagi" we wzorze zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu. "W przypadku przeprowadzania badania technicznego pojazdu w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów uprawniony diagnosta powinien w tym miejscu wpisać adres miejsca przeprowadzenia badania technicznego" - wskazano.
Co ważne, wprowadzenie zmian w objaśnieniach do wzoru zaświadczenia nie spowoduje utraty ważności zaświadczeń wydanych przed wejściem w życie rozporządzenia. Stare zaświadczenia mają zachować swoją ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock