Światowa Marka Małopolska: z Polski powiatowej do globalnej wyobraźni

Światowa Marka Małopolska: z Polski powiatowej do globalnej wyobraźniShutterstock

ARTYKUŁ SPONSOROWANY. Jak z manufaktury chemicznej zrobić krajowego potentata i nie ulec globalnym gigantom? Michał Czekaj, prezes działającej od blisko półwiecza krakowskiej firmy Dragon Poland, powtarza znaną prawdę, że każdy trwały sukces bierze się z ciężkiej pracy, całej masy wyrzeczeń, a w przypadku firm rodzinnych – ze wspólnej pasji tworzenia stale czegoś nowego.

- Przedsiębiorczość w naszej rodzinie sięga międzywojnia, pradziadek był przedsiębiorcą, potem dziadek. Rodzice rozpoczęli działalność gospodarczą w 1972 roku, w ciężkich czasach PRL – wspomina Michał Czekaj. W realnym socjalizmie państwo wszystko reglamentowało i kontrolowało. Było przy tym niechętne "prywatnej inicjatywie".

– Paradoksalnie, doświadczenie codziennej walki w PRL pomogło moim rodzicom w dzikich latach 90., gdy otworzyły się możliwości rozwoju. Bagaż doświadczeń z okresu komunizmu sprawił jednak również, że rodzice byli w rozwijaniu biznesu bardzo ostrożni i robili to wolno – opowiada prezes Dragon Poland.

Dynamiczny wzrost firmy zaczął się pod koniec lat 90. Dragon nawiązał wtedy współpracę z wchodzącymi do Polski sieciami handlowymi, co poszerzyło możliwości sprzedaży. Na sukces firmy pracowała też bardzo sprawna logistyka. Krakowskiemu przedsiębiorstwu udało się przy tym stawić czoło nasilającej się zagranicznej konkurencji, w tym potężnym globalnym koncernom. Michał Czekaj mówi tu o pewnym paradoksie: - Bez konkurencji nie rozwinęlibyśmy się tak szybko.

Globalni giganci szybko pokonują tych, którzy nie zadbają o kilka podstawowych rzeczy: jakość produktów, zaawansowanie techniczne, dobrą dystrybucję oraz markę. Na krótszą metę atutem może być cena, zwłaszcza w społeczeństwie biednym lub na dorobku, ale oczywiste jest, że długofalowo klienci najchętniej sięgają po produkty niezawodne, sprawdzone, a zarazem nowatorskie, o lepszych właściwościach, niż oferuje konkurencja za zbliżoną cenę. A właśnie to gwarantuje dobra, powszechnie rozpoznawalna marka.

Dragonowi udało się ją zbudować, nie tylko w Polsce. Charakterystyczne logo firmy jest znane i cenione zarówno wśród konsumentów zaopatrujących się w popularnych marketach, jak i profesjonalistów wykonujących usługi budowlane. To daje Dragonowi siłę, by rosnąć zarówno w czasach gospodarczych boomów, jak i spowolnień, czy nieobcych Europie kryzysów.

Marka kreuje sprzedaż

Na wzmacnianie rozpoznawalności marki postawiły też działające w Małopolsce firmy kosmetyczne, jak Bielenda, Hean i Farmona. W tej mocno konkurencyjnej branży liczy się ustawiczny rozwój produktów, więc każda z firm ma mocno rozbudowane laboratoria i prowadzi zaawansowane prace badawczo-rozwojowe, ale nie mniej ważna jest praca nad marką. To marka pozwala wykreować wysoką sprzedaż i wysokie marże. To budząca zaufanie marka umożliwia krajową i zagraniczną ekspansję.

Nie da się takiej marki stworzyć bez umiejętnej, opartej na badaniach rynku komunikacji z klientami – zarówno indywidualnymi, jak i profesjonalnymi, czyli w tym przypadku gabinetami kosmetycznymi, ośrodkami odnowy biologicznej oraz Wellness & Spa. Przy czym każdy klient ma swoją specyfikę i wymaga nieco odmiennych narzędzi komunikacji. Ekspansja zagraniczna potęguje skalę wyzwań. Oczywiście, pozyskanie międzynarodowych certyfikatów jakości oraz zdobycie prestiżowych nagród mocno taką komunikację ułatwia, ale nie może jej zastąpić.

Krakowska Farmona od ponad 20 lat produkuje najwyższej jakości kosmetyki do pielęgnacji twarzy, ciała oraz włosów. Jej wyroby trafiają do ponad 60 krajów, od Europy po Amerykę i Azję. Farmona przyjęła strategię marketingową polegającą na rozwijaniu całej rodziny marek konsumenckich, z których każda odpowiada na odmienną potrzebę użytkowników. Każda z marek została wyposażona we własną osobowość (np. Nowoczesna Zielarka). Firma prowadzi wszechstronną działalność promocyjną: TV, internet, trade, akcje społeczne (fundacja).

Obecna w zupełnie innym sektorze, również krakowska, firma Astor od 30 lat oferuje rozwiązania podnoszące efektywność procesów w przemyśle, dostarczając komponenty automatyki przemysłowej, robotyki, systemy IT oraz wiedzę biznesową i techniczną. Z jej usług i narzędzi korzysta kilkadziesiąt branż, od energetyki i górnictwa po motoryzację i lotnictwo. Firma jest obecna także w USA i Niemczech.

Astor systematycznie buduje swoją markę od 2004 roku, kiedy to powstały reguły polityki brandingowej firmy (logotyp, motto firmowe). Od tej pory marka już dwukrotnie przechodziła rebranding. Przyjęto 3-letni cykl aktualizacji strategii rozwojowej, w tym marketingowej. Kierownictwo firmy zdaje sobie sprawę z wartości marki dla jej długofalowego wzrostu: "Nasza marka potrafi wygrywać".

Firma wykorzystuje całą gamę narzędzi promocyjnych oraz wsparcia sprzedaży, rozpisane na wiele punktów styku z odbiorcami (PR, serwisy internetowe, marketing automation). Stosowane są również niestandardowe rozwiązania: showroom ukazujący na żywo pracę robotów przemysłowych znajduje się w siedzibie firmy w centrum Krakowa. Płatnej reklamie handlowej towarzyszą aktywności pro-społeczne, skoncentrowane na edukacji. Astor prowadzi siatkę tzw. ambasadorów na wyższych uczelniach, finansuje wydawnictwa o specjalistycznym charakterze, organizuje cykle seminariów. Buduje tym samem swój ekspercki wizerunek, a jednocześnie inwestuje w przyszłe kadry – i wzmacnia markę.

Widać zatem, że wcale nie trzeba być globalna korporacją, by prowadzić planowe działania na rzecz budowania i wzmacniania marki. Co bardzo istotne – wbrew stereotypom – takie działania wcale nie muszą być bardzo kosztowne.

Komunikacja i marketing

Czy wszystkie małopolskie firmy nastawione na rozwój i podbijanie nowych rynków rozumieją korzyści płynące z takich działań? Czy wiedzą, jak ważna jest rola właściwiej komunikacji, ile znaczy dobry marketing i jaką moc ma zbudowana dzięki temu marka? Niekoniecznie.

Małopolska eksportuje dziś towary o wartości ok. 10 mld euro rocznie. Eksportem zajmuje się już ok. 4 tys. firm, także małych i średnich. Większość z nich ostatnich przeżyło lub przeżywa prozaiczne problemy związane z niedostateczną znajomością specyfiki kulturowej innych krajów i rynków, barierami językowymi i prawnymi, słabym kontaktem z kontrahentami. Brak strony internetowej w języku angielskim, słaba jakość tłumaczeń materiałów marketingowych, amatorskie przygotowanie spotkań biznesowych – to równie częste bolączki.

Wiele MŚP odnosi się wciąż do marketingu i budowania marki z dużą rezerwą. Przedsiębiorcy utożsamiają marketing ze "sztuką zwodzenia". Część firm wciąż buduje swój wizerunek raczej w opozycji do "nierzetelnych firm, które chcą tylko zrobić marketing". Przedsiębiorcy lubią używać określeń typu: "Dobra jakość sama się broni", albo wręcz "Broni nas historia". Wielu boleśnie przekonało się, że to nieprawda.

Ogólnie można ocenić, że mniejsze firmy stosują raczej marketing tworzony "z marszu", intuicyjnie, a nie systematyczne działania w ramach przemyślanej strategii spisanej w formie profesjonalnego dokumentu. Powszechne niedocenianie komunikacji i siły marki sprawia jednak, że wiele firm produkuje, eksportuje i zarabia na tym znacznie mniej, niż wówczas, gdyby wykorzystały drzemiący w nich potencjał. Z drugiej strony, z powodu zaniedbania prac nad marką i komunikacją wiele firm potencjalnie eksportowych tkwi w krajowych lub regionalnych opłotkach, marnując unikatowe szanse na rozwój.

- Pora to zmienić – podkreśla Marian Bryksy, prezes Małopolskiego Związku Pracodawców Lewiatan, który wraz ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR realizuje w tym celu pionierski projekt pt. Mapa Marek Małopolski.

W jego ramach udało się nie tylko opisać potencjał i główne słabości przedsiębiorców z Małopolski, przede wszystkim – po raz pierwszy na taką skalę - małych i średnich, ale i zaproponować firmom konkretne rozwiązania i działania prowadzące do wykreowania silnych marek, a jednocześnie do wzmocnienia marki samego regionu. Ta ostatnia potrafi mieć bowiem moc napędzania biznesu i zwiększania uzyskiwanych przez firmy dochodów.

Jak wyjaśnia Marian Bryksy, w ramach wspierania małopolskich firm MZP Lewiatan oferuje przedsiębiorcom m.in. bezpłatne warsztaty podnoszące wiedzę i umiejętności z zakresu działalności na rynkach międzynarodowych. - Szkolimy, jak rozpocząć i rozwijać działalność gospodarczą za granicą, jak stworzyć strategię marki oraz wytworzyć przewagę konkurencyjną na rynkach zagranicznych. Analizujemy również uwarunkowania prawne i finansowe działalności gospodarczej w wybranych krajach oraz wdrażamy dobre praktyki pozyskiwania i weryfikacji partnerów zagranicznych, pomagamy w tworzeniu strategii eksportowych – wylicza prezes.

Wsparcie obejmuje też udział w bezpłatnej ogólnopolskiej i zagranicznej kampanii promocyjnej (m.in. wizyty dziennikarzy zagranicznych w małopolskich firmach) oraz pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych na rynkach zagranicznych, działania lobbingowe w Brukseli na rzecz małopolskich marek, a także spotkania w europarlamencie. - Udział w projekcie Mapa Marek regionu Małopolska wiąże się z bezpłatną promocją firm – podkreśla Marian Bryksy.

Twórcy Mapy Marek wraz z grupą ekspertów rekomendowali 22 marki do roli ambasadorów regionu. 13 z nich ma potencjał reprezentowania Małopolski na poziomie krajowym. Są to: CES, Eskadra, Farmina, Hand Made, K&K Recykling, Marabut, Opus B, PV Energia Polska, Skalmar, Tłocznia Maurer, Unima 2000, Wolarek i Womar. Do roli ambasadorów Małopolski na arenie międzynarodowej rekomendowano 9 marek: ASTOR, Bielenda, Dragon Poland, EC Systems, Estimote Polska, Farmona, Hean, Protech i Smart Technologies.

- Mapa Marek Małopolski stanowi nie tylko dobry punkt wyjścia dla wspierania przedsiębiorców regionu w budowie ich marek, ale może być także wzorem dla wszystkich pozostałych województw – przekonuje Szymon Gutkowski, prezes SAR (w latach 2014-2018).

Więcej o projekcie na: mapa-marek.pl

Autor: Artykuł sponsorowany

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

Propozycja dokładania nowych środków jest atrakcyjna z punktu widzenia beneficjentów, jednak jej realizacja wiąże się z koniecznością znalezienia źródeł finansowania, co oznacza zwiększenie zadłużenia - powiedział prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Zbigniew Derdziuk, komentując pomysł prezydenta elekta Karola Nawrockiego dotyczący waloryzacji emerytur.

"I to jest fair rozwiązanie". Ważny głos w sprawie propozycji Nawrockiego

"I to jest fair rozwiązanie". Ważny głos w sprawie propozycji Nawrockiego

Źródło:
PAP

Musimy położyć na stole kwestię kwoty wolnej od podatku - powiedział w programie "Jeden na Jeden" na antenie TVN24 Ryszard Petru, poseł Polski 2050. Polityk mówił też o składce zdrowotnej. - Jeżeli nic nie zrobimy, to ona wzrośnie w przyszłym roku - przekonywał.

Petru o składce zdrowotnej. "Będzie to nasza wina"

Petru o składce zdrowotnej. "Będzie to nasza wina"

Źródło:
TVN24

Maciej Berek, minister nadzoru nad wdrażaniem polityki rządu, poinformował, że niedługo zostanie przedstawiona nowa koncepcja zmiany podatku Belki. Podatek nie będzie zlikwidowany, ale ma być "inaczej wyskalowany.

"Inaczej wyskalowany". Minister o zmianach w podatku

"Inaczej wyskalowany". Minister o zmianach w podatku

Źródło:
PAP

- Na pewno na rok 2026 tego nie będzie - powiedział w programie "Fakty po Faktach" w TVN24 premier Donald Tusk o podniesieniu kwoty wolnej od podatku. Podwyżka kwoty wolnej była jednym ze "stu konkretów" KO w kampanii z 2023 roku. - Pracujemy na tym - zapewnił szef rządu.

Kiedy podwyżka kwoty wolnej od podatku? Premier stawia sprawę jasno

Kiedy podwyżka kwoty wolnej od podatku? Premier stawia sprawę jasno

Źródło:
TVN24

- Inflacja w Polsce w lipcu prawdopodobnie spadnie w okolice 3 procent, a w sierpniu "będzie z dwójką z przodu" - poinformował premier Donald Tusk w programie "Fakty po Faktach" w TVN24.

Tusk: to jest kwestia poufna, ale domyślam się

Tusk: to jest kwestia poufna, ale domyślam się

Źródło:
tvn24.pl

Stopy procentowe w USA pozostały na dotychczasowym poziomie. Taką decyzję podjął Komitet do spraw Operacji na Otwartym Rynku (FOMC) działający przy amerykańskim banku centralnym. Stało się tak pomimo trwającej od kilku miesięcy presji ze strony Donald Trumpa.

Presja Trumpa nie pomogła. Jest decyzja w sprawie stóp procentowych

Presja Trumpa nie pomogła. Jest decyzja w sprawie stóp procentowych

Źródło:
PAP

Rezerwują bilety, tygodniami planują wymarzony wyjazd, a na lotnisku przy bramkach słyszą, że nie polecą - bo brakuje miejsc. Spędzający sen z powiek urlopowiczom overbooking to stała i całkowicie legalna praktyka linii lotniczych. Pasażer może liczyć na odszkodowanie, czasem też na dodatkowe świadczenia, ale nie zawsze rekompensuje to wydatki i stracony urlop. Eksperci nie mają złudzeń: overbooking to pewne ryzyko, ale jest sposób, by je ograniczyć.

Masz bilet, ale nie polecisz. "Tacy pasażerowie są wygodniejsi do usunięcia"

Masz bilet, ale nie polecisz. "Tacy pasażerowie są wygodniejsi do usunięcia"

Źródło:
TVN24+

Koniec z limitem 100 mililitrów płynów w bagażu podręcznym na lotniskach, które używają określonego typu skanera - taką informację przekazała rzeczniczka Komisji Europejskiej Anna Kaisa Itkonen. W Polsce mają je lotniska w Lublinie i Poznaniu.

Rewolucja w podróżach, ale tylko na niektórych lotniskach

Rewolucja w podróżach, ale tylko na niektórych lotniskach

Źródło:
PAP

Prezydent USA Donald Trump poinformował w środę, że nałoży 25-procentowe cła na towary z Indii i nieokreśloną "karę" za kupowanie rosyjskiej ropy naftowej. Zapowiedział też, że nie opóźni terminu wejścia w życie wyższych ceł dla większości krajów.

Trump nałoży cła na "przyjaciół"

Trump nałoży cła na "przyjaciół"

Źródło:
PAP

Banki będą musiały sprawdzać w bazie PESEL, czy ich klient żyje, jeśli przez pięć lat jego konto będzie nieaktywne. Nowelę Prawa bankowego w tej sprawie przyjęła senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych. Teraz trafi ona na posiedzenie plenarne izby wyższej parlamentu.

Będą sprawdzać, czy klient żyje. Zielone światło z komisji

Będą sprawdzać, czy klient żyje. Zielone światło z komisji

Źródło:
PAP

"Zatrzymajmy CYFROWY DZIKI ZACHÓD" - napisał na platformie X wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Wyraził w ten sposób swój sprzeciw wobec współpracy Poczty Polskiej z chińską platformą zakupową Temu. Poczta broni się, że Temu działa legalnie i jest zarejestrowana w Unii Europejskiej.

Wicepremier krytykuje Pocztę Polską za współpracę z Chińczykami

Wicepremier krytykuje Pocztę Polską za współpracę z Chińczykami

Źródło:
PAP

W związku z nadchodzącym rokiem szkolnym sieci takie jak Biedronka, Lidl, Auchan, Kaufland i Żabka ogłosiły specjalne promocje. Rabaty, zniżki i vouchery pozwolą zaoszczędzić na zakupach nawet do 300 złotych - wynika z informacji przekazanych przez sieci.

300 plus. Szkolne promocje w sieciach

300 plus. Szkolne promocje w sieciach

Źródło:
tvn24.pl

Może wzrosnąć liczba osób bez pracy - wynika ze Wskaźnika Rynku Pracy, który ma z wyprzedzeniem informować o przyszłych zmianach wielkości bezrobocia. Sytuacja na rynku pracy staje się coraz trudniejsza - pracodawcy nie kwapią się z zatrudnianiem nowych osób, a ofert pracy jest dużo mniej.

Ciemne chmury nad rynkiem. "Liczba ofert spadła"

Ciemne chmury nad rynkiem. "Liczba ofert spadła"

Źródło:
PAP

W celu zwiększenia bezpieczeństwa granic Unii Europejskiej 12 października zostanie uruchomiony cyfrowy system rejestrujący wjazdy i wyjazdy osób z krajów trzecich. System ten pozwoli na odejście od stempli w paszportach.

Ten system ma zastąpić stemplowanie paszportów

Ten system ma zastąpić stemplowanie paszportów

Źródło:
PAP

Aż 126,7 miliardów euro mają wynieść wydatki Niemiec na inwestycje w 2026 roku. Ta rekordowa kwota została zawarta w projekcie budżetu oraz kilkuletnim planie finansowym, które zostały przyjęte przez niemiecki rząd w środę.

Niemcy planują rekordowe wydatki

Niemcy planują rekordowe wydatki

Źródło:
PAP

Nie da się ukryć, że ceny wzrosły odkąd Chorwacja przyjęła euro. Ale nawet ten minus nie przeważa szali, gdy weźmiemy pod uwagę korzyści z wejścia do strefy, na których wiele osób zyskało - pisze portal Politico.

Przyjęli euro i radzą. "Wiele osób pamięta, jak to wyglądało"

Przyjęli euro i radzą. "Wiele osób pamięta, jak to wyglądało"

Źródło:
Politico

W środę sąd apelacyjny podjął decyzję o odroczeniu do 29 sierpnia wydania wyroku w sprawie pozwu grupowego blisko 200 klientów Amber Gold. W 2022 roku sąd pierwszej instancji zadecydował o przyznaniu im żądanych kwot. Obecnie, łącznie z odsetkami, chodzi o kwotę co najmniej 25 milionów złotych.

Sąd nie zdecydował w sprawie Amber Gold 

Sąd nie zdecydował w sprawie Amber Gold 

Źródło:
PAP

Ochrona belgijskiej rodziny królewskiej w 2023 roku kosztowała blisko 21 milionów euro - poinformowała agencja Belga. To średnio 57 tysięcy euro dziennie. Dane wywołały kontrowersje wśród polityków i krytyczną reakcję związków zawodowych.

57 tysięcy euro dziennie. Krytyka wydatków na rodzinę królewską

57 tysięcy euro dziennie. Krytyka wydatków na rodzinę królewską

Źródło:
PAP

Australia rozszerzyła zakaz korzystania z mediów społecznościowych przez nastolatków na platformę YouTube. Decyzję podjęto po badaniu australijskiego regulatora internetu, które wykazało, że niemal co trzeci nieletni napotkał w serwisie szkodliwe treści.

YouTube nie dla nastolatków. Władze rozszerzają zakaz

YouTube nie dla nastolatków. Władze rozszerzają zakaz

Źródło:
Reuters

Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) poinformowała o wycofaniu się z dotychczasowego stanowiska, które uznawało zmiany klimatu za zagrożenie dla zdrowia publicznego oraz wskazywało spaliny samochodowe jako istotny czynnik tych zmian. Decyzje te stanowiły dotychczas podstawę dla większości regulacji mających na celu między innymi ograniczenie emisji spalin i gazów cieplarnianych.

USA rezygnują z regulacji klimatycznych. Historyczna deregulacja

USA rezygnują z regulacji klimatycznych. Historyczna deregulacja

Źródło:
PAP

Spółka odzieżowa LPP zgodnie z ugodą z Komisją Nadzoru Finansowego zapłaci karę w wysokości 1,8 miliona złotych za rzekome opóźnienie w ujawnieniu informacji o sprzedaży rosyjskiej spółki. Firma podkreśla, że przyjęcie ugody nie oznacza przyznania się do błędu, a wynika z chęci szybkiego zakończenia sprawy w trosce o dobro inwestorów. Dzięki specjalnemu układowi, KNF znacząco złagodziła sankcje.

Polski lider odzieżowy porozumiał się z nadzorcą rynku. Zapłaci karę, ale niższą

Polski lider odzieżowy porozumiał się z nadzorcą rynku. Zapłaci karę, ale niższą

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Od nowego roku zmienią się zasady rozliczania firmowych pojazdów. I to na gorsze. "Jeśli przedsiębiorca chce uratować większe koszty, musi wprowadzić auto do biznesu jeszcze w 2025 r." – ostrzega "Rzeczpospolita" w środowym wydaniu.

Firmy planujące zakup aut powinny się spieszyć

Firmy planujące zakup aut powinny się spieszyć

Źródło:
PAP

We wtorkowym losowaniu Lotto padła jedna szóstka. Do gracza, który skreślił prawidłowo wszystkie sześć liczb trafi ponad dziesięć milionów złotych. Oto wyniki losowania Lotto i Lotto Plus z 29 lipca 2025 roku.

Duża wygrana w Lotto. Kumulacja rozbita

Duża wygrana w Lotto. Kumulacja rozbita

Źródło:
tvn24.pl