Światowa Marka Małopolska: z Polski powiatowej do globalnej wyobraźni

Światowa Marka Małopolska: z Polski powiatowej do globalnej wyobraźniShutterstock

ARTYKUŁ SPONSOROWANY. Jak z manufaktury chemicznej zrobić krajowego potentata i nie ulec globalnym gigantom? Michał Czekaj, prezes działającej od blisko półwiecza krakowskiej firmy Dragon Poland, powtarza znaną prawdę, że każdy trwały sukces bierze się z ciężkiej pracy, całej masy wyrzeczeń, a w przypadku firm rodzinnych – ze wspólnej pasji tworzenia stale czegoś nowego.

- Przedsiębiorczość w naszej rodzinie sięga międzywojnia, pradziadek był przedsiębiorcą, potem dziadek. Rodzice rozpoczęli działalność gospodarczą w 1972 roku, w ciężkich czasach PRL – wspomina Michał Czekaj. W realnym socjalizmie państwo wszystko reglamentowało i kontrolowało. Było przy tym niechętne "prywatnej inicjatywie".

– Paradoksalnie, doświadczenie codziennej walki w PRL pomogło moim rodzicom w dzikich latach 90., gdy otworzyły się możliwości rozwoju. Bagaż doświadczeń z okresu komunizmu sprawił jednak również, że rodzice byli w rozwijaniu biznesu bardzo ostrożni i robili to wolno – opowiada prezes Dragon Poland.

Dynamiczny wzrost firmy zaczął się pod koniec lat 90. Dragon nawiązał wtedy współpracę z wchodzącymi do Polski sieciami handlowymi, co poszerzyło możliwości sprzedaży. Na sukces firmy pracowała też bardzo sprawna logistyka. Krakowskiemu przedsiębiorstwu udało się przy tym stawić czoło nasilającej się zagranicznej konkurencji, w tym potężnym globalnym koncernom. Michał Czekaj mówi tu o pewnym paradoksie: - Bez konkurencji nie rozwinęlibyśmy się tak szybko.

Globalni giganci szybko pokonują tych, którzy nie zadbają o kilka podstawowych rzeczy: jakość produktów, zaawansowanie techniczne, dobrą dystrybucję oraz markę. Na krótszą metę atutem może być cena, zwłaszcza w społeczeństwie biednym lub na dorobku, ale oczywiste jest, że długofalowo klienci najchętniej sięgają po produkty niezawodne, sprawdzone, a zarazem nowatorskie, o lepszych właściwościach, niż oferuje konkurencja za zbliżoną cenę. A właśnie to gwarantuje dobra, powszechnie rozpoznawalna marka.

Dragonowi udało się ją zbudować, nie tylko w Polsce. Charakterystyczne logo firmy jest znane i cenione zarówno wśród konsumentów zaopatrujących się w popularnych marketach, jak i profesjonalistów wykonujących usługi budowlane. To daje Dragonowi siłę, by rosnąć zarówno w czasach gospodarczych boomów, jak i spowolnień, czy nieobcych Europie kryzysów.

Marka kreuje sprzedaż

Na wzmacnianie rozpoznawalności marki postawiły też działające w Małopolsce firmy kosmetyczne, jak Bielenda, Hean i Farmona. W tej mocno konkurencyjnej branży liczy się ustawiczny rozwój produktów, więc każda z firm ma mocno rozbudowane laboratoria i prowadzi zaawansowane prace badawczo-rozwojowe, ale nie mniej ważna jest praca nad marką. To marka pozwala wykreować wysoką sprzedaż i wysokie marże. To budząca zaufanie marka umożliwia krajową i zagraniczną ekspansję.

Nie da się takiej marki stworzyć bez umiejętnej, opartej na badaniach rynku komunikacji z klientami – zarówno indywidualnymi, jak i profesjonalnymi, czyli w tym przypadku gabinetami kosmetycznymi, ośrodkami odnowy biologicznej oraz Wellness & Spa. Przy czym każdy klient ma swoją specyfikę i wymaga nieco odmiennych narzędzi komunikacji. Ekspansja zagraniczna potęguje skalę wyzwań. Oczywiście, pozyskanie międzynarodowych certyfikatów jakości oraz zdobycie prestiżowych nagród mocno taką komunikację ułatwia, ale nie może jej zastąpić.

Krakowska Farmona od ponad 20 lat produkuje najwyższej jakości kosmetyki do pielęgnacji twarzy, ciała oraz włosów. Jej wyroby trafiają do ponad 60 krajów, od Europy po Amerykę i Azję. Farmona przyjęła strategię marketingową polegającą na rozwijaniu całej rodziny marek konsumenckich, z których każda odpowiada na odmienną potrzebę użytkowników. Każda z marek została wyposażona we własną osobowość (np. Nowoczesna Zielarka). Firma prowadzi wszechstronną działalność promocyjną: TV, internet, trade, akcje społeczne (fundacja).

Obecna w zupełnie innym sektorze, również krakowska, firma Astor od 30 lat oferuje rozwiązania podnoszące efektywność procesów w przemyśle, dostarczając komponenty automatyki przemysłowej, robotyki, systemy IT oraz wiedzę biznesową i techniczną. Z jej usług i narzędzi korzysta kilkadziesiąt branż, od energetyki i górnictwa po motoryzację i lotnictwo. Firma jest obecna także w USA i Niemczech.

Astor systematycznie buduje swoją markę od 2004 roku, kiedy to powstały reguły polityki brandingowej firmy (logotyp, motto firmowe). Od tej pory marka już dwukrotnie przechodziła rebranding. Przyjęto 3-letni cykl aktualizacji strategii rozwojowej, w tym marketingowej. Kierownictwo firmy zdaje sobie sprawę z wartości marki dla jej długofalowego wzrostu: "Nasza marka potrafi wygrywać".

Firma wykorzystuje całą gamę narzędzi promocyjnych oraz wsparcia sprzedaży, rozpisane na wiele punktów styku z odbiorcami (PR, serwisy internetowe, marketing automation). Stosowane są również niestandardowe rozwiązania: showroom ukazujący na żywo pracę robotów przemysłowych znajduje się w siedzibie firmy w centrum Krakowa. Płatnej reklamie handlowej towarzyszą aktywności pro-społeczne, skoncentrowane na edukacji. Astor prowadzi siatkę tzw. ambasadorów na wyższych uczelniach, finansuje wydawnictwa o specjalistycznym charakterze, organizuje cykle seminariów. Buduje tym samem swój ekspercki wizerunek, a jednocześnie inwestuje w przyszłe kadry – i wzmacnia markę.

Widać zatem, że wcale nie trzeba być globalna korporacją, by prowadzić planowe działania na rzecz budowania i wzmacniania marki. Co bardzo istotne – wbrew stereotypom – takie działania wcale nie muszą być bardzo kosztowne.

Komunikacja i marketing

Czy wszystkie małopolskie firmy nastawione na rozwój i podbijanie nowych rynków rozumieją korzyści płynące z takich działań? Czy wiedzą, jak ważna jest rola właściwiej komunikacji, ile znaczy dobry marketing i jaką moc ma zbudowana dzięki temu marka? Niekoniecznie.

Małopolska eksportuje dziś towary o wartości ok. 10 mld euro rocznie. Eksportem zajmuje się już ok. 4 tys. firm, także małych i średnich. Większość z nich ostatnich przeżyło lub przeżywa prozaiczne problemy związane z niedostateczną znajomością specyfiki kulturowej innych krajów i rynków, barierami językowymi i prawnymi, słabym kontaktem z kontrahentami. Brak strony internetowej w języku angielskim, słaba jakość tłumaczeń materiałów marketingowych, amatorskie przygotowanie spotkań biznesowych – to równie częste bolączki.

Wiele MŚP odnosi się wciąż do marketingu i budowania marki z dużą rezerwą. Przedsiębiorcy utożsamiają marketing ze "sztuką zwodzenia". Część firm wciąż buduje swój wizerunek raczej w opozycji do "nierzetelnych firm, które chcą tylko zrobić marketing". Przedsiębiorcy lubią używać określeń typu: "Dobra jakość sama się broni", albo wręcz "Broni nas historia". Wielu boleśnie przekonało się, że to nieprawda.

Ogólnie można ocenić, że mniejsze firmy stosują raczej marketing tworzony "z marszu", intuicyjnie, a nie systematyczne działania w ramach przemyślanej strategii spisanej w formie profesjonalnego dokumentu. Powszechne niedocenianie komunikacji i siły marki sprawia jednak, że wiele firm produkuje, eksportuje i zarabia na tym znacznie mniej, niż wówczas, gdyby wykorzystały drzemiący w nich potencjał. Z drugiej strony, z powodu zaniedbania prac nad marką i komunikacją wiele firm potencjalnie eksportowych tkwi w krajowych lub regionalnych opłotkach, marnując unikatowe szanse na rozwój.

- Pora to zmienić – podkreśla Marian Bryksy, prezes Małopolskiego Związku Pracodawców Lewiatan, który wraz ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR realizuje w tym celu pionierski projekt pt. Mapa Marek Małopolski.

W jego ramach udało się nie tylko opisać potencjał i główne słabości przedsiębiorców z Małopolski, przede wszystkim – po raz pierwszy na taką skalę - małych i średnich, ale i zaproponować firmom konkretne rozwiązania i działania prowadzące do wykreowania silnych marek, a jednocześnie do wzmocnienia marki samego regionu. Ta ostatnia potrafi mieć bowiem moc napędzania biznesu i zwiększania uzyskiwanych przez firmy dochodów.

Jak wyjaśnia Marian Bryksy, w ramach wspierania małopolskich firm MZP Lewiatan oferuje przedsiębiorcom m.in. bezpłatne warsztaty podnoszące wiedzę i umiejętności z zakresu działalności na rynkach międzynarodowych. - Szkolimy, jak rozpocząć i rozwijać działalność gospodarczą za granicą, jak stworzyć strategię marki oraz wytworzyć przewagę konkurencyjną na rynkach zagranicznych. Analizujemy również uwarunkowania prawne i finansowe działalności gospodarczej w wybranych krajach oraz wdrażamy dobre praktyki pozyskiwania i weryfikacji partnerów zagranicznych, pomagamy w tworzeniu strategii eksportowych – wylicza prezes.

Wsparcie obejmuje też udział w bezpłatnej ogólnopolskiej i zagranicznej kampanii promocyjnej (m.in. wizyty dziennikarzy zagranicznych w małopolskich firmach) oraz pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych na rynkach zagranicznych, działania lobbingowe w Brukseli na rzecz małopolskich marek, a także spotkania w europarlamencie. - Udział w projekcie Mapa Marek regionu Małopolska wiąże się z bezpłatną promocją firm – podkreśla Marian Bryksy.

Twórcy Mapy Marek wraz z grupą ekspertów rekomendowali 22 marki do roli ambasadorów regionu. 13 z nich ma potencjał reprezentowania Małopolski na poziomie krajowym. Są to: CES, Eskadra, Farmina, Hand Made, K&K Recykling, Marabut, Opus B, PV Energia Polska, Skalmar, Tłocznia Maurer, Unima 2000, Wolarek i Womar. Do roli ambasadorów Małopolski na arenie międzynarodowej rekomendowano 9 marek: ASTOR, Bielenda, Dragon Poland, EC Systems, Estimote Polska, Farmona, Hean, Protech i Smart Technologies.

- Mapa Marek Małopolski stanowi nie tylko dobry punkt wyjścia dla wspierania przedsiębiorców regionu w budowie ich marek, ale może być także wzorem dla wszystkich pozostałych województw – przekonuje Szymon Gutkowski, prezes SAR (w latach 2014-2018).

Więcej o projekcie na: mapa-marek.pl

Autor: Artykuł sponsorowany

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

Prawdopodobnie 6 czerwca Bruksela wyda zgodę na dołączenie Bułgarii do strefy euro. Badania pokazują jednak, że Bułgarzy są w tym względzie mocno podzieleni. Niektóre zaś sugerują, że przyjęcie europejskiej waluty ma więcej przeciwników niż zwolenników.

Mają wprowadzić euro. Nastroje w kraju podzielone

Mają wprowadzić euro. Nastroje w kraju podzielone

Źródło:
PAP

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku znacznie zwyżkują w reakcji na zaostrzenie sytuacji geopolitycznej i działania krajów OPEC+ w kwestii dostaw ropy - informują maklerzy.

Ropa mocno drożeje

Ropa mocno drożeje

Źródło:
PAP

Od 1 czerwca małe browary, winnice i destylarnie będą mogły sprzedawać alkohol bezpośrednio klientom. Jest to pierwsze złagodzenie ponad 100-letniego szwedzkiego monopolu na sprzedaż alkoholu.

Szwedzi łagodzą państwowy monopol. Po raz pierwszy od 100 lat

Szwedzi łagodzą państwowy monopol. Po raz pierwszy od 100 lat

Źródło:
PAP, Reuters

PZU i Bank Pekao planują połączenie - podano w komunikacie. Spółki zamierzają stworzyć nową grupę bankowo-ubezpieczeniową. Jako termin zrealizowania potencjalnej transakcji wskazano 30 czerwca 2026 roku.

Polscy giganci planują połączenie

Polscy giganci planują połączenie

Źródło:
PAP

Warszawska giełda (GPW) na sporym minusie otworzyła poniedziałkowe notowania. Potem indeks WIG zaczął odrabiać straty. Mimo to giełda wciąż pozostaje na minusie.

Najpierw tąpnięcie, potem odbicie

Najpierw tąpnięcie, potem odbicie

Źródło:
PAP, tvn24.pl

W poniedziałek złoty osłabia się względem głównych walut: euro, dolara, franka i funta. Zdaniem ekonomisty Piotra Kuczyńskiego "wynik naszych wyborów prezydenckich utonął w nastrojach globalnych".

Złoty słabnie

Złoty słabnie

Źródło:
tvn24.pl/PAP

Na azjatyckich giełdach notowane są spadki indeksów. Na świecie wzrosły napięcia w handlu, a to skłania inwestorów do powstrzymywania się od podejmowania ryzykownych zakładów - informują maklerzy.

"Rynki prawdopodobnie odpowiedzą"

"Rynki prawdopodobnie odpowiedzą"

Źródło:
PAP

W tym tygodniu rynki czekają na czwartkową decyzję EBC oraz odczyt dotyczący płac w USA w piątek. Po drodze podane zostaną finalne dane PMI w Europie i USA, pojawią się odczyty z polskiej gospodarki. W środę Rada Polityki Pieniężnej podejmie decyzję w sprawie stóp procentowych. W tle napływać mogą kolejne doniesienia w sprawie ceł.

Ekonomiczny początek czerwca. Tego należy się spodziewać w tym tygodniu

Ekonomiczny początek czerwca. Tego należy się spodziewać w tym tygodniu

Źródło:
PAP

Relatywnie niskie ceny, za to stopa zwrotu - wysoka. Tak reklamują się firmy oferujące Polakom zakup nieruchomości w Gruzji. Co powinno wzbudzić podejrzliwość? Na przykład oferty, które wydają się zbyt dobre, by mogły być prawdziwe. - Nie ma cudu inwestycyjnego, za jaki niektórzy mieli Gruzję, w szczególności Batumi. Jeśli coś jest tanie, to wynika to albo z jakości przedsięwzięcia, albo z dużego ryzyka inwestycyjnego - mówi ekspertka.

"Apartament w Gruzji, bez oglądania". Polacy podbijają Batumi

"Apartament w Gruzji, bez oglądania". Polacy podbijają Batumi

Źródło:
tvn24.pl

W Wielkiej Brytanii w niedzielę wszedł w życie zakaz kupowania i sprzedawania jednorazowych e-papierosów. Legalne pozostaną waporyzatory wielokrotnego użytku, które mogą być ponownie napełniane. Rząd chce w ten sposób zmniejszyć wpływ e-papierosów na zdrowie obywateli, szczególnie młodych.

Od niedzieli nowy zakaz w Wielkiej Brytanii

Od niedzieli nowy zakaz w Wielkiej Brytanii

Źródło:
PAP

Donald Trump wycofał kandydaturę Jareda Isaacmana na szefa agencji kosmicznej NASA. "Wkrótce ogłoszę nowego kandydata, który będzie zgodny z misją" - napisał prezydent USA. Według "New York Timesa" powodem zmiany decyzji są donacje Isaacamana na rzecz Demokratów.

Miał być szefem NASA. Trump wycofał kandydaturę miliardera

Miał być szefem NASA. Trump wycofał kandydaturę miliardera

Źródło:
PAP

Władze Szwecji od niedzieli zaostrzają kontrole zagranicznych statków na Morzu Bałtyckim, aby przeciwdziałać zagrożeniom ze strony rosyjskiej floty cieni. Dodatkowy nadzór umożliwiło wejście w życie nowych przepisów.

Szwecja zaostrza kontrole na Bałtyku

Szwecja zaostrza kontrole na Bałtyku

Źródło:
PAP

Mimo coraz większej popularności płatności bezgotówkowych, nadal chętnie korzystamy z gotówki - wskazała Agnieszka Wachnicka, wiceprezes Związku Banków Polskich. Jak dodaje, zainteresowanie gotówką rośnie w Polsce w sytuacjach kryzysowych.

"Pogłoski o śmierci gotówki są mocno przesadzone"

"Pogłoski o śmierci gotówki są mocno przesadzone"

Źródło:
PAP

Od Portugalii, przez Hiszpanię, Francję, po Chorwację i Grecję - w Europie nie brakuje bajecznych plaż. Zarówno tych popularnych, jak i tych ukrytych, istnienia których strzegą lokalni mieszkańcy. Redakcja "The Telegraph" postanowiła wyłonić 40 plaż, które powinny stać się celem wyprawy podczas tegorocznych wakacji.

Wybrano najpiękniejsze plaże w Europie

Wybrano najpiękniejsze plaże w Europie

Źródło:
PAP

Eisenhüttenstadt, niemieckie miasto położone przy granicy z Polską, oferuje dwa tygodnie darmowego zakwaterowania - informuje CNN. Miasto chce w ten sposób zachęcić do przeprowadzki na stałe, zwłaszcza wykwalifikowanych pracowników.

Dwa tygodnie mieszkania za darmo. Tuż przy granicy z Polską

Dwa tygodnie mieszkania za darmo. Tuż przy granicy z Polską

Źródło:
tvn24.pl

W sobotnim losowaniu Lotto padły trzy szóstki. Wartość każdej głównej wygranej wynosi ponad sześć milionów złotych. Oto wyniki Lotto i Lotto Plus z 31 maja 2025 roku.

Kumulacja w Lotto rozbita. Padły trzy szóstki

Kumulacja w Lotto rozbita. Padły trzy szóstki

Źródło:
PAP

Polska stała się turystyczną alternatywą dla Czechów, którzy do tej pory wyjeżdżali na wakacje przede wszystkim do Chorwacji. Ta jednak stała się dla wielu z nich za droga. - Czescy turyści są aktywni. Lubią jeździć na rowerach, chodzić po plaży albo pływać kajakiem. Myślę, że w przypadku Polski właśnie to jest magnesem - powiedział szef Polskiej Organizacji Turystycznej w Czechach Pavel Trojan.

Wybierają Polskę zamiast Chorwacji. "To jest magnesem"

Wybierają Polskę zamiast Chorwacji. "To jest magnesem"

Źródło:
PAP

Ile włożyć do koperty? To pytanie spędza sen z powiek wielu weselnym gościom. Ostatnie badanie pokazało, że z powodu rosnących kosztów życia około 40 procent Polaków rezygnuje z uczestnictwa w wiosennych weselach. - Chyba nie ma takiego myślenia, że idzie się na wesele z potrzeby serca albo że po prostu dobrze się życzy nowożeńcom - mówi w rozmowie z TVN24+ profesor Henryk Domański, socjolog, były dyrektor Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Z kolei Bogna Bojanowska, wedding plannerka, uważa, że to nie pary młode oczekują, że ślub im się zwróci.

Rezygnują, bo nie mają pieniędzy. "Goście nie powinni czuć się zobowiązani"

Rezygnują, bo nie mają pieniędzy. "Goście nie powinni czuć się zobowiązani"

O czterdzieści siedem procent spadły w pierwszym kwartale 2025 zyski PDD Holdings, właściciela sklepu internetowego Temu - poinformowała stacja BBC. Prezes firmy Chen Lei ocenił, że jest to efekt polityki handlowej prowadzonej przez prezydenta USA Donalda Trumpa.

Tąpnięcie w zyskach. Prezes giganta wskazuje winnego

Tąpnięcie w zyskach. Prezes giganta wskazuje winnego

Źródło:
PAP

Elementy o nieodpowiednim kształcie i rozmiarze, które mogą doprowadzić do zadławienia dziecka, linki, w które może się zaplątać czy zadziory mogące spowodować rany - to część nieprawidłowości, które stwierdzono podczas kontroli pięćdziesięciu modeli zabawek.

Ryzyko zadławienia bądź uduszenia. Alarmujące wyniki kontroli

Ryzyko zadławienia bądź uduszenia. Alarmujące wyniki kontroli

Źródło:
PAP

Zakaz palenia w parkach, na plażach, przystankach autobusowych, a także na terenie obiektów sportowych i przed szkołami wejdzie w życie we Francji 1 lipca 2025 roku. - Wolność palaczy kończy się tam, gdzie zaczyna się prawo dzieci do oddychania czystym powietrzem - powiedziała francuska ministra zdrowia Catherine Vautrin. Zakaz nie dotyczy ogródków kawiarnianych.

Nowy zakaz we Francji

Nowy zakaz we Francji

Źródło:
PAP

Korzystanie z czatbotów wiąże się z ryzykiem wycieku wrażliwych danych - ostrzega Mateusz Chrobok, ekspert do spraw cyberbezpieczeństwa. - Badania pokazują, że modele przechowują tego typu informacje i jeżeli będą na nich trenowane, nie da się ich łatwo wymazać - podkreśla.

"Oddajemy naszą prywatność za pewne korzyści". Ekspert ostrzega

"Oddajemy naszą prywatność za pewne korzyści". Ekspert ostrzega

Źródło:
PAP

Wall Street na czerwono - indeksy zaliczyły spadki po słowach Donalda Trumpa. Prezydent USA stwierdził, że Chiny naruszyły porozumienie dotyczące ceł. To kolejne zaostrzenie w wojnie handlowej - podała Agencja Reutera.

Rynki od razu zareagowały na słowa Donalda Trumpa

Rynki od razu zareagowały na słowa Donalda Trumpa

Źródło:
Reuters, CNBC

Chiny "całkowicie naruszyły" umowę w sprawie ceł ze Stanami Zjednoczonymi - stwierdził Donald Trump. Prezydentowi USA chodzi o porozumienie, w ramach którego obie strony znacznie obniżyły stawki w ramach wojny handlowej.

Donald Trump: zła wiadomość jest taka

Donald Trump: zła wiadomość jest taka

Źródło:
tvn24.p, PAP

W pierwszych dniach czerwca ceny paliw mogą nadal spadać - prognozują analitycy Refleksu, wskazując, że będzie to spowodowane odpowiedzią na zmiany hurtowych cen paliw. Według ekspertów e-petrolu na sytuację na rynku ropy wpływają rosnące napięcia geopolityczne i wskazują, że "nasila się presja" na prezydenta Donalda Trumpa w związku z sankcjami na Rosję.

"Nasila się presja" na Donalda Trumpa. To może wpłynąć na ceny paliw

"Nasila się presja" na Donalda Trumpa. To może wpłynąć na ceny paliw

Źródło:
PAP

W piątkowym losowaniu Eurojackpot została rozbita kumulacja. Odnotowano jedną wygraną główną w Niemczech. W Polsce padły dwie wygrane czwartego stopnia. Oto liczby, które wylosowano w Eurojackpot 30 maja 2025 roku.

Kumulacja w Eurojackpot rozbita

Kumulacja w Eurojackpot rozbita

Źródło:
tvn24.pl