Światowa Marka Małopolska: z Polski powiatowej do globalnej wyobraźni

Światowa Marka Małopolska: z Polski powiatowej do globalnej wyobraźniShutterstock

ARTYKUŁ SPONSOROWANY. Jak z manufaktury chemicznej zrobić krajowego potentata i nie ulec globalnym gigantom? Michał Czekaj, prezes działającej od blisko półwiecza krakowskiej firmy Dragon Poland, powtarza znaną prawdę, że każdy trwały sukces bierze się z ciężkiej pracy, całej masy wyrzeczeń, a w przypadku firm rodzinnych – ze wspólnej pasji tworzenia stale czegoś nowego.

- Przedsiębiorczość w naszej rodzinie sięga międzywojnia, pradziadek był przedsiębiorcą, potem dziadek. Rodzice rozpoczęli działalność gospodarczą w 1972 roku, w ciężkich czasach PRL – wspomina Michał Czekaj. W realnym socjalizmie państwo wszystko reglamentowało i kontrolowało. Było przy tym niechętne "prywatnej inicjatywie".

– Paradoksalnie, doświadczenie codziennej walki w PRL pomogło moim rodzicom w dzikich latach 90., gdy otworzyły się możliwości rozwoju. Bagaż doświadczeń z okresu komunizmu sprawił jednak również, że rodzice byli w rozwijaniu biznesu bardzo ostrożni i robili to wolno – opowiada prezes Dragon Poland.

Dynamiczny wzrost firmy zaczął się pod koniec lat 90. Dragon nawiązał wtedy współpracę z wchodzącymi do Polski sieciami handlowymi, co poszerzyło możliwości sprzedaży. Na sukces firmy pracowała też bardzo sprawna logistyka. Krakowskiemu przedsiębiorstwu udało się przy tym stawić czoło nasilającej się zagranicznej konkurencji, w tym potężnym globalnym koncernom. Michał Czekaj mówi tu o pewnym paradoksie: - Bez konkurencji nie rozwinęlibyśmy się tak szybko.

Globalni giganci szybko pokonują tych, którzy nie zadbają o kilka podstawowych rzeczy: jakość produktów, zaawansowanie techniczne, dobrą dystrybucję oraz markę. Na krótszą metę atutem może być cena, zwłaszcza w społeczeństwie biednym lub na dorobku, ale oczywiste jest, że długofalowo klienci najchętniej sięgają po produkty niezawodne, sprawdzone, a zarazem nowatorskie, o lepszych właściwościach, niż oferuje konkurencja za zbliżoną cenę. A właśnie to gwarantuje dobra, powszechnie rozpoznawalna marka.

Dragonowi udało się ją zbudować, nie tylko w Polsce. Charakterystyczne logo firmy jest znane i cenione zarówno wśród konsumentów zaopatrujących się w popularnych marketach, jak i profesjonalistów wykonujących usługi budowlane. To daje Dragonowi siłę, by rosnąć zarówno w czasach gospodarczych boomów, jak i spowolnień, czy nieobcych Europie kryzysów.

Marka kreuje sprzedaż

Na wzmacnianie rozpoznawalności marki postawiły też działające w Małopolsce firmy kosmetyczne, jak Bielenda, Hean i Farmona. W tej mocno konkurencyjnej branży liczy się ustawiczny rozwój produktów, więc każda z firm ma mocno rozbudowane laboratoria i prowadzi zaawansowane prace badawczo-rozwojowe, ale nie mniej ważna jest praca nad marką. To marka pozwala wykreować wysoką sprzedaż i wysokie marże. To budząca zaufanie marka umożliwia krajową i zagraniczną ekspansję.

Nie da się takiej marki stworzyć bez umiejętnej, opartej na badaniach rynku komunikacji z klientami – zarówno indywidualnymi, jak i profesjonalnymi, czyli w tym przypadku gabinetami kosmetycznymi, ośrodkami odnowy biologicznej oraz Wellness & Spa. Przy czym każdy klient ma swoją specyfikę i wymaga nieco odmiennych narzędzi komunikacji. Ekspansja zagraniczna potęguje skalę wyzwań. Oczywiście, pozyskanie międzynarodowych certyfikatów jakości oraz zdobycie prestiżowych nagród mocno taką komunikację ułatwia, ale nie może jej zastąpić.

Krakowska Farmona od ponad 20 lat produkuje najwyższej jakości kosmetyki do pielęgnacji twarzy, ciała oraz włosów. Jej wyroby trafiają do ponad 60 krajów, od Europy po Amerykę i Azję. Farmona przyjęła strategię marketingową polegającą na rozwijaniu całej rodziny marek konsumenckich, z których każda odpowiada na odmienną potrzebę użytkowników. Każda z marek została wyposażona we własną osobowość (np. Nowoczesna Zielarka). Firma prowadzi wszechstronną działalność promocyjną: TV, internet, trade, akcje społeczne (fundacja).

Obecna w zupełnie innym sektorze, również krakowska, firma Astor od 30 lat oferuje rozwiązania podnoszące efektywność procesów w przemyśle, dostarczając komponenty automatyki przemysłowej, robotyki, systemy IT oraz wiedzę biznesową i techniczną. Z jej usług i narzędzi korzysta kilkadziesiąt branż, od energetyki i górnictwa po motoryzację i lotnictwo. Firma jest obecna także w USA i Niemczech.

Astor systematycznie buduje swoją markę od 2004 roku, kiedy to powstały reguły polityki brandingowej firmy (logotyp, motto firmowe). Od tej pory marka już dwukrotnie przechodziła rebranding. Przyjęto 3-letni cykl aktualizacji strategii rozwojowej, w tym marketingowej. Kierownictwo firmy zdaje sobie sprawę z wartości marki dla jej długofalowego wzrostu: "Nasza marka potrafi wygrywać".

Firma wykorzystuje całą gamę narzędzi promocyjnych oraz wsparcia sprzedaży, rozpisane na wiele punktów styku z odbiorcami (PR, serwisy internetowe, marketing automation). Stosowane są również niestandardowe rozwiązania: showroom ukazujący na żywo pracę robotów przemysłowych znajduje się w siedzibie firmy w centrum Krakowa. Płatnej reklamie handlowej towarzyszą aktywności pro-społeczne, skoncentrowane na edukacji. Astor prowadzi siatkę tzw. ambasadorów na wyższych uczelniach, finansuje wydawnictwa o specjalistycznym charakterze, organizuje cykle seminariów. Buduje tym samem swój ekspercki wizerunek, a jednocześnie inwestuje w przyszłe kadry – i wzmacnia markę.

Widać zatem, że wcale nie trzeba być globalna korporacją, by prowadzić planowe działania na rzecz budowania i wzmacniania marki. Co bardzo istotne – wbrew stereotypom – takie działania wcale nie muszą być bardzo kosztowne.

Komunikacja i marketing

Czy wszystkie małopolskie firmy nastawione na rozwój i podbijanie nowych rynków rozumieją korzyści płynące z takich działań? Czy wiedzą, jak ważna jest rola właściwiej komunikacji, ile znaczy dobry marketing i jaką moc ma zbudowana dzięki temu marka? Niekoniecznie.

Małopolska eksportuje dziś towary o wartości ok. 10 mld euro rocznie. Eksportem zajmuje się już ok. 4 tys. firm, także małych i średnich. Większość z nich ostatnich przeżyło lub przeżywa prozaiczne problemy związane z niedostateczną znajomością specyfiki kulturowej innych krajów i rynków, barierami językowymi i prawnymi, słabym kontaktem z kontrahentami. Brak strony internetowej w języku angielskim, słaba jakość tłumaczeń materiałów marketingowych, amatorskie przygotowanie spotkań biznesowych – to równie częste bolączki.

Wiele MŚP odnosi się wciąż do marketingu i budowania marki z dużą rezerwą. Przedsiębiorcy utożsamiają marketing ze "sztuką zwodzenia". Część firm wciąż buduje swój wizerunek raczej w opozycji do "nierzetelnych firm, które chcą tylko zrobić marketing". Przedsiębiorcy lubią używać określeń typu: "Dobra jakość sama się broni", albo wręcz "Broni nas historia". Wielu boleśnie przekonało się, że to nieprawda.

Ogólnie można ocenić, że mniejsze firmy stosują raczej marketing tworzony "z marszu", intuicyjnie, a nie systematyczne działania w ramach przemyślanej strategii spisanej w formie profesjonalnego dokumentu. Powszechne niedocenianie komunikacji i siły marki sprawia jednak, że wiele firm produkuje, eksportuje i zarabia na tym znacznie mniej, niż wówczas, gdyby wykorzystały drzemiący w nich potencjał. Z drugiej strony, z powodu zaniedbania prac nad marką i komunikacją wiele firm potencjalnie eksportowych tkwi w krajowych lub regionalnych opłotkach, marnując unikatowe szanse na rozwój.

- Pora to zmienić – podkreśla Marian Bryksy, prezes Małopolskiego Związku Pracodawców Lewiatan, który wraz ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR realizuje w tym celu pionierski projekt pt. Mapa Marek Małopolski.

W jego ramach udało się nie tylko opisać potencjał i główne słabości przedsiębiorców z Małopolski, przede wszystkim – po raz pierwszy na taką skalę - małych i średnich, ale i zaproponować firmom konkretne rozwiązania i działania prowadzące do wykreowania silnych marek, a jednocześnie do wzmocnienia marki samego regionu. Ta ostatnia potrafi mieć bowiem moc napędzania biznesu i zwiększania uzyskiwanych przez firmy dochodów.

Jak wyjaśnia Marian Bryksy, w ramach wspierania małopolskich firm MZP Lewiatan oferuje przedsiębiorcom m.in. bezpłatne warsztaty podnoszące wiedzę i umiejętności z zakresu działalności na rynkach międzynarodowych. - Szkolimy, jak rozpocząć i rozwijać działalność gospodarczą za granicą, jak stworzyć strategię marki oraz wytworzyć przewagę konkurencyjną na rynkach zagranicznych. Analizujemy również uwarunkowania prawne i finansowe działalności gospodarczej w wybranych krajach oraz wdrażamy dobre praktyki pozyskiwania i weryfikacji partnerów zagranicznych, pomagamy w tworzeniu strategii eksportowych – wylicza prezes.

Wsparcie obejmuje też udział w bezpłatnej ogólnopolskiej i zagranicznej kampanii promocyjnej (m.in. wizyty dziennikarzy zagranicznych w małopolskich firmach) oraz pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych na rynkach zagranicznych, działania lobbingowe w Brukseli na rzecz małopolskich marek, a także spotkania w europarlamencie. - Udział w projekcie Mapa Marek regionu Małopolska wiąże się z bezpłatną promocją firm – podkreśla Marian Bryksy.

Twórcy Mapy Marek wraz z grupą ekspertów rekomendowali 22 marki do roli ambasadorów regionu. 13 z nich ma potencjał reprezentowania Małopolski na poziomie krajowym. Są to: CES, Eskadra, Farmina, Hand Made, K&K Recykling, Marabut, Opus B, PV Energia Polska, Skalmar, Tłocznia Maurer, Unima 2000, Wolarek i Womar. Do roli ambasadorów Małopolski na arenie międzynarodowej rekomendowano 9 marek: ASTOR, Bielenda, Dragon Poland, EC Systems, Estimote Polska, Farmona, Hean, Protech i Smart Technologies.

- Mapa Marek Małopolski stanowi nie tylko dobry punkt wyjścia dla wspierania przedsiębiorców regionu w budowie ich marek, ale może być także wzorem dla wszystkich pozostałych województw – przekonuje Szymon Gutkowski, prezes SAR (w latach 2014-2018).

Więcej o projekcie na: mapa-marek.pl

Autor: Artykuł sponsorowany

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

Wdrożenie systemu kaucyjnego w proponowanym obecnie kształcie doprowadzi do chaosu i dezorientacji konsumentów - ostrzega Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji. W opublikowanym stanowisku zaapelowano o przesunięcie wprowadzenia systemu na 1 stycznia 2026 roku.

Branża ostrzega. "Klienci będą zirytowani"

Branża ostrzega. "Klienci będą zirytowani"

Źródło:
POHiD

Ryanair ograniczy ruch lotniczy w porcie Warszawa-Modlin o 50 procent w tegorocznym sezonie zimowym - poinformowali przedstawiciele irlandzkiego przewoźnika. Zarząd portu w Modlinie na razie nie udziela komentarza w tej sprawie.

Ostre cięcie połączeń

Ostre cięcie połączeń

Źródło:
PAP

Inflacja bazowa, czyli po wyłączeniu cen żywności i energii, w lipcu 2024 roku wyniosła 3,8 procent procent rok do roku - poinformował Narodowy Bank Polski (NBP). W czerwcu ten wskaźnik wynosił 3,6 procent.

Najnowsze dane o inflacji bazowej

Najnowsze dane o inflacji bazowej

Źródło:
tvn24.pl

Darowizna od najbliższych członków rodziny może być zwolniona z podatku. Trzeba jednak pamiętać o formalnych obowiązkach, bo inaczej skarbówka chętnie daninę naliczy. Jak podaje "Rzeczpospolita", ostatnie interpretacje podatkowe w tym temacie nie pozostawiają złudzeń.

Pułapki w podatku od darowizn. "Fiskus chwyta się każdego pretekstu"

Pułapki w podatku od darowizn. "Fiskus chwyta się każdego pretekstu"

Źródło:
tvn24.pl

- Poszukamy wspólnie takiego rozwiązania, które realnie przyspieszy budowę mieszkań, bo to właściwie jest jedyny sens tych działań. Będę otwarty absolutnie na sugestie ze strony koalicjantów - zapewnił premier Donald Tusk, pytany o przyszłość programu Kredyt zero procent, któremu sprzeciwia się Polska 2050. - Nic na siłę - stwierdził szef rządu.

Premier zabrał głos w sprawie Kredytu zero procent

Premier zabrał głos w sprawie Kredytu zero procent

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej odrzuca postulat Ministerstwa Finansów i podtrzymuje chęć podwyższenia zasiłku pogrzebowego do 7 tysięcy złotych. Resort finansów zaproponował podwyżkę do 6450 złotych.

Spór o wysokość zasiłku pogrzebowego

Spór o wysokość zasiłku pogrzebowego

Źródło:
PAP

Mastercard, dostawca kart debetowych i kredytowych, poinformował, że rezygnuje w Polsce z papierowych potwierdzeń płatności. Zastąpią je cyfrowe potwierdzenia. To nie oznacza, że wydruków w ogóle nie będzie, ale dostaniemy je tylko na nasze wyraźne życzenie.

Decyzja giganta. Zmiana w sprawie płatności kartą

Decyzja giganta. Zmiana w sprawie płatności kartą

Źródło:
tvn24.pl

Deficyt budżetu państwa po lipcu wyniósł 82,8 miliarda złotych, co stanowi 45 procent planu – poinformowało w piątek Ministerstwo Finansów.

Kasa państwa pod kreską. Najnowsze dane

Kasa państwa pod kreską. Najnowsze dane

Źródło:
PAP

W Dzienniku Ustaw opublikowana została w piątek nowelizacja ustawy o rentach i emeryturach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Na jej podstawie wdowy i wdowcy będą mogli pobierać nie tylko swoją emeryturę, ale także część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Wnioski o rentę wdowią będzie można składać od 1 stycznia 2025 roku.

Dodatkowe pieniądze dla części seniorów. Są warunki

Dodatkowe pieniądze dla części seniorów. Są warunki

Źródło:
PAP

- Odmowy udzielenia absolutorium za 2023 rok w spółkach z udziałem Skarbu Państwa to przestroga dla menedżerów, by nie ulegali naciskom polityków - ocenił profesor Michał Romanowski z Katedry Prawa Handlowego Uniwersytetu Warszawskiego.

"Przestroga" dla szefów państwowych spółek

"Przestroga" dla szefów państwowych spółek

Źródło:
PAP

- Plan transformacji Poczty Polskiej ma zapewnić jej przetrwanie, rentowność i stabilność finansową. Ma to być firma, która sama na siebie zarobi - powiedział prezes spółki Sebastian Mikosz. - Poczta musi stać się graczem rynkowym, który walczy o klienta - dodał i zapowiedział koniec "bazarków".

"Nie może być tak, że wchodząc na pocztę, widzimy bazarek". Prezes Poczty Polskiej o konieczności zmian

"Nie może być tak, że wchodząc na pocztę, widzimy bazarek". Prezes Poczty Polskiej o konieczności zmian

Źródło:
PAP

Na Liście Szanghajskiej, która wyróżnia tysiąc najlepszych uczelni na świecie, znalazło się osiem polskich. Najwyżej notowane są Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Warszawski, które znalazły się w piątej setce. W czołówce dominują uczelnie amerykańskie i brytyjskie.

Oto najlepsze uczelnie świata

Oto najlepsze uczelnie świata

Źródło:
PAP

Mark Zuckerberg, szef koncernu Meta, zamieścił w mediach społecznościowych zdjęcie swojej żony Priscilli Chan, stojącej obok dużego srebrno-niebieskiego posągu wyrzeźbionego na jej podobieństwo.

Mark Zuckerberg odsłonił "rzymski" posąg żony

Mark Zuckerberg odsłonił "rzymski" posąg żony

Źródło:
BBC, "The Guardian"

Co najmniej 216 połączeń linii Easyjet do Portugalii oraz z lotnisk tego kraju zostało odwołanych przez przewoźnika w pierwszym dniu rozpoczętego w czwartek strajku. Protestują członkowie personelu pokładowego portugalskiego oddziału tej firmy, którzy domagają się poprawy warunków pracy.

Utrudnienia dla tysięcy urlopowiczów. Ruszył trzydniowy strajk

Utrudnienia dla tysięcy urlopowiczów. Ruszył trzydniowy strajk

Źródło:
PAP

Na aukcję Indianapolis Motor Speedway Museum wystawiono model Mercedes-Benz W196 Streamliner z 1954 roku. Rzeczoznawcy spodziewają się, że może zostać wylicytowane za nawet 70 milionów dolarów. Za kierownicą tego legendarnego auta siedzieli słynni kierowcy wyścigowi, w tym Juan Manuel Fangio i Stirling Moss.

To legendarne auto może zostać sprzedane nawet za 70 milionów dolarów

To legendarne auto może zostać sprzedane nawet za 70 milionów dolarów

Źródło:
CNN

W lipcu tego roku w Polsce odbyło się ponad 42 tysiące lotów komercyjnych, co stanowi najwyższy wynik od co najmniej początku 2019 roku - poinformował Polski Instytut Ekonomiczny. Wyjaśnił, że tym samym rynek lotów komercyjnych w Polsce odbudował się po pandemii z nawiązką.

Rekordowa liczba lotów w Polsce

Rekordowa liczba lotów w Polsce

Źródło:
PAP

Średnia cena biletu lotniczego na długi weekend w sierpniu wyniosła 1658 złotych, co stanowi spadek o 8,4 procent, względem analogicznego okresu w 2023 roku - wynika z wyliczeń firmy Fru. pl. W publikacji dodano, że Polacy w tym okresie najliczniej odwiedzą między innymi Włochy, Hiszpanię i Grecję. Podano też, które bilety były najtańsze.

Ceny biletów lotniczych w dół. Te oferty były najtańsze

Ceny biletów lotniczych w dół. Te oferty były najtańsze

Źródło:
PAP

Ministerstwo Zdrowia zapowiada wprowadzenie nocnego zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Część komentatorów to oburza, jednak specjaliści podkreślają, że to krok w dobrą stronę. - Alkohol nie jest takim samym produktem jak chleb czy mleko, a substancją toksyczną. Z tego względu nie powinien podlegać regułom rynku - mówi Katarzyna Łukowska z Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.

Nocna prohibicja? "Nikt nie idzie w nocy na stację, bo planuje imieniny"

Nocna prohibicja? "Nikt nie idzie w nocy na stację, bo planuje imieniny"

Źródło:
tvn24.pl

Lipcową inflację najbardziej podbiły ceny energii. Prąd zdrożał o prawie 20 procent miesiąc do miesiąca, a gaz - o prawie 17 procent. Za przyspieszenie inflacji odpowiadają również wyższe ceny żywności i napojów alkoholowych.

To najbardziej podbiło inflację

To najbardziej podbiło inflację

Źródło:
PAP

Żona szefa Polskiego Komitetu Olimpijskiego w końcówce rządów PiS zarobiła w państwowym banku ponad milion złotych - wynika z ustaleń portalu Onet. Tak dużą pensję miała otrzymać za zaledwie pół roku pracy. Jak zauważają dziennikarze, odpowiedzialnym za spółki Skarbu Państwa był wtedy bliski znajomy Radosława Piesiewicza Jacek Sasin, ówczesny minister aktywów państwowych.

Milion za pół roku pracy. Żona szefa Polskiego Komitetu Olimpijskiego zarobiła za PiS fortunę

Milion za pół roku pracy. Żona szefa Polskiego Komitetu Olimpijskiego zarobiła za PiS fortunę

Źródło:
Onet

Władze USA rozważają złożenie wniosku o podzielenie Google'a po uznaniu przez sąd, że firma jest winna nielegalnych praktyk monopolistycznych w obszarze wyszukiwarek - donoszą Bloomberg i "New York Times". Wśród możliwych rozwiązań jest zmuszenie firmy do sprzedaży systemu Android lub przeglądarki Chrome.

Władze USA zastanawiają się, co zrobić z Google

Władze USA zastanawiają się, co zrobić z Google

Źródło:
PAP

PiS w ciągu kampanii wyborczej zorganizował 67 pikników wojskowych, na których de facto byli tylko posłowie PiS-u. To były wiece wyborcze partii politycznej i trzeba sobie to jasno powiedzieć - mówił na antenie TVN24 wiceminister obrony narodowej Cezary Tomczyk. Za zorganizowanie wspomnianych imprez zapłacono około 2 milionów złotych.

Miliony na pikniki wojskowe. "To były wiece PiS-u za publiczne pieniądze"

Miliony na pikniki wojskowe. "To były wiece PiS-u za publiczne pieniądze"

Źródło:
TVN24, wp.pl