Światowa Marka Małopolska: z Polski powiatowej do globalnej wyobraźni

Światowa Marka Małopolska: z Polski powiatowej do globalnej wyobraźniShutterstock

ARTYKUŁ SPONSOROWANY. Jak z manufaktury chemicznej zrobić krajowego potentata i nie ulec globalnym gigantom? Michał Czekaj, prezes działającej od blisko półwiecza krakowskiej firmy Dragon Poland, powtarza znaną prawdę, że każdy trwały sukces bierze się z ciężkiej pracy, całej masy wyrzeczeń, a w przypadku firm rodzinnych – ze wspólnej pasji tworzenia stale czegoś nowego.

- Przedsiębiorczość w naszej rodzinie sięga międzywojnia, pradziadek był przedsiębiorcą, potem dziadek. Rodzice rozpoczęli działalność gospodarczą w 1972 roku, w ciężkich czasach PRL – wspomina Michał Czekaj. W realnym socjalizmie państwo wszystko reglamentowało i kontrolowało. Było przy tym niechętne "prywatnej inicjatywie".

– Paradoksalnie, doświadczenie codziennej walki w PRL pomogło moim rodzicom w dzikich latach 90., gdy otworzyły się możliwości rozwoju. Bagaż doświadczeń z okresu komunizmu sprawił jednak również, że rodzice byli w rozwijaniu biznesu bardzo ostrożni i robili to wolno – opowiada prezes Dragon Poland.

Dynamiczny wzrost firmy zaczął się pod koniec lat 90. Dragon nawiązał wtedy współpracę z wchodzącymi do Polski sieciami handlowymi, co poszerzyło możliwości sprzedaży. Na sukces firmy pracowała też bardzo sprawna logistyka. Krakowskiemu przedsiębiorstwu udało się przy tym stawić czoło nasilającej się zagranicznej konkurencji, w tym potężnym globalnym koncernom. Michał Czekaj mówi tu o pewnym paradoksie: - Bez konkurencji nie rozwinęlibyśmy się tak szybko.

Globalni giganci szybko pokonują tych, którzy nie zadbają o kilka podstawowych rzeczy: jakość produktów, zaawansowanie techniczne, dobrą dystrybucję oraz markę. Na krótszą metę atutem może być cena, zwłaszcza w społeczeństwie biednym lub na dorobku, ale oczywiste jest, że długofalowo klienci najchętniej sięgają po produkty niezawodne, sprawdzone, a zarazem nowatorskie, o lepszych właściwościach, niż oferuje konkurencja za zbliżoną cenę. A właśnie to gwarantuje dobra, powszechnie rozpoznawalna marka.

Dragonowi udało się ją zbudować, nie tylko w Polsce. Charakterystyczne logo firmy jest znane i cenione zarówno wśród konsumentów zaopatrujących się w popularnych marketach, jak i profesjonalistów wykonujących usługi budowlane. To daje Dragonowi siłę, by rosnąć zarówno w czasach gospodarczych boomów, jak i spowolnień, czy nieobcych Europie kryzysów.

Marka kreuje sprzedaż

Na wzmacnianie rozpoznawalności marki postawiły też działające w Małopolsce firmy kosmetyczne, jak Bielenda, Hean i Farmona. W tej mocno konkurencyjnej branży liczy się ustawiczny rozwój produktów, więc każda z firm ma mocno rozbudowane laboratoria i prowadzi zaawansowane prace badawczo-rozwojowe, ale nie mniej ważna jest praca nad marką. To marka pozwala wykreować wysoką sprzedaż i wysokie marże. To budząca zaufanie marka umożliwia krajową i zagraniczną ekspansję.

Nie da się takiej marki stworzyć bez umiejętnej, opartej na badaniach rynku komunikacji z klientami – zarówno indywidualnymi, jak i profesjonalnymi, czyli w tym przypadku gabinetami kosmetycznymi, ośrodkami odnowy biologicznej oraz Wellness & Spa. Przy czym każdy klient ma swoją specyfikę i wymaga nieco odmiennych narzędzi komunikacji. Ekspansja zagraniczna potęguje skalę wyzwań. Oczywiście, pozyskanie międzynarodowych certyfikatów jakości oraz zdobycie prestiżowych nagród mocno taką komunikację ułatwia, ale nie może jej zastąpić.

Krakowska Farmona od ponad 20 lat produkuje najwyższej jakości kosmetyki do pielęgnacji twarzy, ciała oraz włosów. Jej wyroby trafiają do ponad 60 krajów, od Europy po Amerykę i Azję. Farmona przyjęła strategię marketingową polegającą na rozwijaniu całej rodziny marek konsumenckich, z których każda odpowiada na odmienną potrzebę użytkowników. Każda z marek została wyposażona we własną osobowość (np. Nowoczesna Zielarka). Firma prowadzi wszechstronną działalność promocyjną: TV, internet, trade, akcje społeczne (fundacja).

Obecna w zupełnie innym sektorze, również krakowska, firma Astor od 30 lat oferuje rozwiązania podnoszące efektywność procesów w przemyśle, dostarczając komponenty automatyki przemysłowej, robotyki, systemy IT oraz wiedzę biznesową i techniczną. Z jej usług i narzędzi korzysta kilkadziesiąt branż, od energetyki i górnictwa po motoryzację i lotnictwo. Firma jest obecna także w USA i Niemczech.

Astor systematycznie buduje swoją markę od 2004 roku, kiedy to powstały reguły polityki brandingowej firmy (logotyp, motto firmowe). Od tej pory marka już dwukrotnie przechodziła rebranding. Przyjęto 3-letni cykl aktualizacji strategii rozwojowej, w tym marketingowej. Kierownictwo firmy zdaje sobie sprawę z wartości marki dla jej długofalowego wzrostu: "Nasza marka potrafi wygrywać".

Firma wykorzystuje całą gamę narzędzi promocyjnych oraz wsparcia sprzedaży, rozpisane na wiele punktów styku z odbiorcami (PR, serwisy internetowe, marketing automation). Stosowane są również niestandardowe rozwiązania: showroom ukazujący na żywo pracę robotów przemysłowych znajduje się w siedzibie firmy w centrum Krakowa. Płatnej reklamie handlowej towarzyszą aktywności pro-społeczne, skoncentrowane na edukacji. Astor prowadzi siatkę tzw. ambasadorów na wyższych uczelniach, finansuje wydawnictwa o specjalistycznym charakterze, organizuje cykle seminariów. Buduje tym samem swój ekspercki wizerunek, a jednocześnie inwestuje w przyszłe kadry – i wzmacnia markę.

Widać zatem, że wcale nie trzeba być globalna korporacją, by prowadzić planowe działania na rzecz budowania i wzmacniania marki. Co bardzo istotne – wbrew stereotypom – takie działania wcale nie muszą być bardzo kosztowne.

Komunikacja i marketing

Czy wszystkie małopolskie firmy nastawione na rozwój i podbijanie nowych rynków rozumieją korzyści płynące z takich działań? Czy wiedzą, jak ważna jest rola właściwiej komunikacji, ile znaczy dobry marketing i jaką moc ma zbudowana dzięki temu marka? Niekoniecznie.

Małopolska eksportuje dziś towary o wartości ok. 10 mld euro rocznie. Eksportem zajmuje się już ok. 4 tys. firm, także małych i średnich. Większość z nich ostatnich przeżyło lub przeżywa prozaiczne problemy związane z niedostateczną znajomością specyfiki kulturowej innych krajów i rynków, barierami językowymi i prawnymi, słabym kontaktem z kontrahentami. Brak strony internetowej w języku angielskim, słaba jakość tłumaczeń materiałów marketingowych, amatorskie przygotowanie spotkań biznesowych – to równie częste bolączki.

Wiele MŚP odnosi się wciąż do marketingu i budowania marki z dużą rezerwą. Przedsiębiorcy utożsamiają marketing ze "sztuką zwodzenia". Część firm wciąż buduje swój wizerunek raczej w opozycji do "nierzetelnych firm, które chcą tylko zrobić marketing". Przedsiębiorcy lubią używać określeń typu: "Dobra jakość sama się broni", albo wręcz "Broni nas historia". Wielu boleśnie przekonało się, że to nieprawda.

Ogólnie można ocenić, że mniejsze firmy stosują raczej marketing tworzony "z marszu", intuicyjnie, a nie systematyczne działania w ramach przemyślanej strategii spisanej w formie profesjonalnego dokumentu. Powszechne niedocenianie komunikacji i siły marki sprawia jednak, że wiele firm produkuje, eksportuje i zarabia na tym znacznie mniej, niż wówczas, gdyby wykorzystały drzemiący w nich potencjał. Z drugiej strony, z powodu zaniedbania prac nad marką i komunikacją wiele firm potencjalnie eksportowych tkwi w krajowych lub regionalnych opłotkach, marnując unikatowe szanse na rozwój.

- Pora to zmienić – podkreśla Marian Bryksy, prezes Małopolskiego Związku Pracodawców Lewiatan, który wraz ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR realizuje w tym celu pionierski projekt pt. Mapa Marek Małopolski.

W jego ramach udało się nie tylko opisać potencjał i główne słabości przedsiębiorców z Małopolski, przede wszystkim – po raz pierwszy na taką skalę - małych i średnich, ale i zaproponować firmom konkretne rozwiązania i działania prowadzące do wykreowania silnych marek, a jednocześnie do wzmocnienia marki samego regionu. Ta ostatnia potrafi mieć bowiem moc napędzania biznesu i zwiększania uzyskiwanych przez firmy dochodów.

Jak wyjaśnia Marian Bryksy, w ramach wspierania małopolskich firm MZP Lewiatan oferuje przedsiębiorcom m.in. bezpłatne warsztaty podnoszące wiedzę i umiejętności z zakresu działalności na rynkach międzynarodowych. - Szkolimy, jak rozpocząć i rozwijać działalność gospodarczą za granicą, jak stworzyć strategię marki oraz wytworzyć przewagę konkurencyjną na rynkach zagranicznych. Analizujemy również uwarunkowania prawne i finansowe działalności gospodarczej w wybranych krajach oraz wdrażamy dobre praktyki pozyskiwania i weryfikacji partnerów zagranicznych, pomagamy w tworzeniu strategii eksportowych – wylicza prezes.

Wsparcie obejmuje też udział w bezpłatnej ogólnopolskiej i zagranicznej kampanii promocyjnej (m.in. wizyty dziennikarzy zagranicznych w małopolskich firmach) oraz pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych na rynkach zagranicznych, działania lobbingowe w Brukseli na rzecz małopolskich marek, a także spotkania w europarlamencie. - Udział w projekcie Mapa Marek regionu Małopolska wiąże się z bezpłatną promocją firm – podkreśla Marian Bryksy.

Twórcy Mapy Marek wraz z grupą ekspertów rekomendowali 22 marki do roli ambasadorów regionu. 13 z nich ma potencjał reprezentowania Małopolski na poziomie krajowym. Są to: CES, Eskadra, Farmina, Hand Made, K&K Recykling, Marabut, Opus B, PV Energia Polska, Skalmar, Tłocznia Maurer, Unima 2000, Wolarek i Womar. Do roli ambasadorów Małopolski na arenie międzynarodowej rekomendowano 9 marek: ASTOR, Bielenda, Dragon Poland, EC Systems, Estimote Polska, Farmona, Hean, Protech i Smart Technologies.

- Mapa Marek Małopolski stanowi nie tylko dobry punkt wyjścia dla wspierania przedsiębiorców regionu w budowie ich marek, ale może być także wzorem dla wszystkich pozostałych województw – przekonuje Szymon Gutkowski, prezes SAR (w latach 2014-2018).

Więcej o projekcie na: mapa-marek.pl

Autor: Artykuł sponsorowany

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

Faktury grozy przedstawiające dramatyczne podwyżki cen prądu i gazu zdominowały media społecznościowe. Eksperci przypominają jednak, że są to prognozy obliczane tak, jakby kolejne mechanizmy osłonowe miały nie wejść w życie. A wchodzą. Co ciekawe, część odbiorców za prąd może zapłacić mniej.

Ile zapłacimy za prąd i gaz od lipca? Część klientów może być zaskoczona

Ile zapłacimy za prąd i gaz od lipca? Część klientów może być zaskoczona

Źródło:
tvn24.pl

Prawie połowa polskich firm z branży energetyki oraz usług komunalnych zamierza rekrutować nowych pracowników. Tylko 8 procent pracodawców ze wspomnianego obszaru bierze pod uwagę redukcję etatów - wynika z najnowszego raportu "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia".

W tej branży potrzeba pracowników. "Mogą liczyć na lepsze warunki"

W tej branży potrzeba pracowników. "Mogą liczyć na lepsze warunki"

Źródło:
PAP

- W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, by się łączyć w Baranowie - przekazał premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej dotyczącej Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Szef rządu wskazał, że koleje dużych prędkości mają połączyć wszystkie wielkie miasta w Polsce. Dodał, że "powstanie lotnisko w Baranowie" i "będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie". 

Co dalej z CPK? Rząd podjął decyzję

Co dalej z CPK? Rząd podjął decyzję

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE) zwróciła się do marszałka Sejmu Szymona Hołowni, by nie uzupełniał porządku obrad bieżącego posiedzenia izby niższej o punkt, w ramach którego rozpatrywane miało być sprawozdanie komisji o projekcie noweli zmieniającej prawo autorskie. Branżowe izby gospodarcze wydały oświadczenie w sprawie "nietransparentnego sposobu procedowania zmian w ustawie".

Apel do marszałka Sejmu w sprawie "wrzutki" do projektu ustawy

Apel do marszałka Sejmu w sprawie "wrzutki" do projektu ustawy

Źródło:
tvn24.pl

Ministerstwo Infrastruktury stanowczo dementuje pojawiające się w mediach informacje odnośnie wzrostu stawki za badanie techniczne pojazdów od 1 lipca 2024 roku - podał resort w mediach społecznościowych. "Informacje nie są prawdziwe" - czytamy.

Wzrost stawki za badanie pojazdu? Jest jasne stanowisko resortu

Wzrost stawki za badanie pojazdu? Jest jasne stanowisko resortu

Źródło:
tvn24.pl

- Urzędnicy unijni teraz będą się przyglądać, czytać gazety, analizować, co tam obiecują - powiedział w programie "Rozmowa Piaseckiego" w TVN24 ekonomista, prezes i założyciel Instytutu Finansów Publicznych Sławomir Dudek, odnosząc się do procedury nadmiernego deficytu wobec Polski. Stwierdził jednak, że "paradoksalnie jest to bardzo dobra informacja, bo politycy nie będą mogli tak łatwo puścić nas z torbami".

"Politycy nie będą mogli tak łatwo puścić nas z torbami"

"Politycy nie będą mogli tak łatwo puścić nas z torbami"

Źródło:
TVN24

Niemiecki gigant motoryzacyjny Volkswagen (VW) poinformował, że zamierza zainwestować do pięciu miliardów dolarów w rywala Tesli, firmę Rivian - przekazał portal stacji BBC.

VW zainwestuje do 5 miliardów dolarów w rywala Tesli

VW zainwestuje do 5 miliardów dolarów w rywala Tesli

Źródło:
BBC

Janina Goss i Wojciech Jasiński nie otrzymali absolutorium od zwyczajnego walnego zgromadzenia Orlenu. Łącznie absolutorium nie uzyskało dziesięciu członków rady nadzorczej. Jak poinformował sekcję biznesową portal tvn24.pl Orlen, "nieudzielenie absolutorium przez walne zgromadzenie akcjonariuszy otwiera drogę do dochodzenia odszkodowań od byłych członków rady nadzorczej Orlen".

Goss i Jasiński bez absolutorium od Orlenu. "Droga do dochodzenia odszkodowań"

Goss i Jasiński bez absolutorium od Orlenu. "Droga do dochodzenia odszkodowań"

Aktualizacja:
Źródło:
PAP

Projekt ustawy mającej uregulować tak zwane flippowanie na rynku mieszkaniowym, ma być dziś dyskutowany w Sejmie. Nowelizacja ma wprowadzić dodatkowy podatek od czynności cywilnoprawnych dla osób, które kupują tanio mieszkania i sprzedają je drogo po remoncie. Danina ma też dotknąć posiadaczy kilku lokali.

Podatek dla flipperów i właścicieli wielu mieszkań. Sejm zajmie się projektem

Podatek dla flipperów i właścicieli wielu mieszkań. Sejm zajmie się projektem

Źródło:
PAP

Ministerstwo Finansów pracuje nad wprowadzeniem możliwości korzystania przez małe firmy ze zwolnienia z VAT w innych krajach niż ten, w którym mają siedzibę. Dziś został opublikowany projekt. Zakłada on, że zwolnienie nie będzie mogło przekroczać 85 tysięcy euro.

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Trwają prace nad zmianami

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Trwają prace nad zmianami

Źródło:
PAP

Prezydent Andrzej Duda przekazał, że z przywódcą Chin Xi Jinpingiem omówił wszystkie kwestie związane z dwustronną współpracą, w tym kwestie gospodarcze, polityczne i sprawy dotyczące bezpieczeństwa.

Prezydent: z Xi Jinpingiem omówiliśmy wszystkie kwestie związane z naszą współpracą

Prezydent: z Xi Jinpingiem omówiliśmy wszystkie kwestie związane z naszą współpracą

Źródło:
PAP

Tylko w ciągu pięciu miesięcy skarbówka wystawiła przedsiębiorcom ponad cztery tysiące mandatów za nieprawidłowości przy wydawaniu paragonów fiskalnych - podało Ministerstwo Finansów. Resort podkreślił przy tym, że wystawienie paragonu jest poświadczeniem uczciwości przedsiębiorcy.

Skarbówka ruszyła na łowy. Znamy efekt

Skarbówka ruszyła na łowy. Znamy efekt

Źródło:
PAP

Dwie siostry z Genui znalazły w piwnicy domu swojego zmarłego dziadka ogromną sumę pieniędzy - donosi agencja Adnkronos. Mają jednak teraz problem, gdyż znalezione oszczędności są we włoskich lirach. Od 2002 roku we Włoszech obowiązuje euro, a rodzimej waluty nie można już od lat wymieniać. Jednak walczą. - Wielu dziadków i rodziców oszczędzało pieniądze przez całe życie, a w ten sposób ich wysiłki idą na marne - podkreślają.

Znalazły w piwnicy miliony po dziadku. Mają teraz duży problem

Znalazły w piwnicy miliony po dziadku. Mają teraz duży problem

Źródło:
PAP

Pod względem wzrostu gospodarczego w dwóch najbliższych latach Polska powinna być w gronie europejskich liderów – ocenili ekonomiści Santander Bank Polska. Ich zdaniem w 2025 roku wzrost PKB powinien wynieść 3,5 procent.

W tej dziedzinie Polska "powinna się znaleźć w grupie europejskich liderów"

W tej dziedzinie Polska "powinna się znaleźć w grupie europejskich liderów"

Źródło:
PAP

Zwyczajne walne zgromadzenie Orlenu nie udzieliło absolutorium z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2023 byłemu prezesowi Danielowi Obajtkowi. Oznacza to, że Obajtek nie otrzyma zmiennej części wynagrodzenia, czyli premii, przysługującej za 2023 rok.

Obajtek bez potężnego zastrzyku finansowego z Orlenu. Jest decyzja

Obajtek bez potężnego zastrzyku finansowego z Orlenu. Jest decyzja

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Podczas prac sezonowych najwięcej może zarobić pracownik budowlany. Osoby powyżej 26. roku życia mogą liczyć na wynagrodzenie 25-35 złotych netto za godzinę, a młodsi 50 złotych - wynika z raportu Personnel Service. Drugim najlepiej płatnym zawodem jest instruktor kitesurfingu.

Nawet 50 złotych za godzinę. Oni mogą zarobić najwięcej

Nawet 50 złotych za godzinę. Oni mogą zarobić najwięcej

Źródło:
PAP

We wtorkowym losowaniu Eurojackpot nie padła główna wygrana. Kumulacja rośnie do 270 milionów złotych. W Polsce padła wygrana trzeciego stopnia w wysokości niemal 1,2 miliona złotych. Oto liczby, jakie wylosowano 25 czerwca.

Rośnie kumulacja w Eurojackpot. Wygrana trzeciego stopnia w Polsce

Rośnie kumulacja w Eurojackpot. Wygrana trzeciego stopnia w Polsce

Źródło:
tvn24.pl

Trwają prace nad projektem mającym doprowadzić do sprawniejszego rozpatrywania spraw frankowych w sądach - poinformowała pełnomocniczka ministra sprawiedliwości zajmująca się tą kwestią Aneta Wiewiórowska-Domagalska. - Mam nadzieję, że już jesienią pokażemy ten projekt - podkreślała.

Rząd szykuje ważny projekt w sprawie kredytów frankowych

Rząd szykuje ważny projekt w sprawie kredytów frankowych

Źródło:
PAP

Komisja Europejska rozpoczęła we wtorek nowe postępowanie antymonopolowe przeciwko Microsoftowi. Jej zdaniem amerykański koncern naruszył unijne przepisy, wiążąc swój produkt do komunikacji Teams ze swoimi popularnymi aplikacjami zawartymi w pakietach dla firm Office 365 i Microsoft 365.

Gigant pod lupą Brukseli. Ruszyło postępowanie antymonopolowe

Gigant pod lupą Brukseli. Ruszyło postępowanie antymonopolowe

Źródło:
PAP

Premier Donald Tusk, na wniosek ministra rozwoju i technologii Krzysztofa Paszyka, powołał Agnieszkę Majewską na sześcioletnią kadencję Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców - poinformował we wtorek resort rozwoju. Rzecznik MŚP stoi na straży praw mikro, małych i średnich przedsiębiorców - dodano.

Jest nowa rzeczniczka przedsiębiorców

Jest nowa rzeczniczka przedsiębiorców

Źródło:
PAP

Zgłaszamy projekt ustawy o obniżeniu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców i pracowników, na czym zyskają zarówno pracodawcy, jak i pracownicy - przekazał we wtorek szef sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju Ryszard Petru. Wraz z projektem zostaną przedstawione propozycje cięć w wydatkach państwa.

Będzie obniżka składki zdrowotnej? Jest projekt

Będzie obniżka składki zdrowotnej? Jest projekt

Źródło:
PAP

Lufthansa ogłosiła, że do kosztów każdego biletu będzie doliczać dodatkową opłatę, która w zależności od dystansu i typu biletu może wynieść od jednego do nawet 72 euro. Powodem, jak przekonuje niemiecki przewoźnik, są unijne regulacje środowiskowe, których wdrażanie nowa opłata ma częściowo sfinansować.

Linia lotnicza wprowadza dodatkową opłatę. Nawet 72 euro więcej za bilet

Linia lotnicza wprowadza dodatkową opłatę. Nawet 72 euro więcej za bilet

Źródło:
Reuters, tvn24.pl