La Palma, erupcja wulkanu. Z Cumbre Vieja nadal płynie lawa. Spłonęła cementownia, ewakuowano trzy tysiące osób

Reuters, PAP, tvnmeteo.pl

Wulkan Cumbre Vieja od ponad trzech tygodni wyrzuca z siebie ogromne ilości lawy. W poniedziałek w ogniu stanęła fabryka cementu na La Palmie, do powietrza dostały się toksyczne gazy. Po południu ewakuowano około trzy tysiące osób z dwóch miejscowości, w trzech zawieszono lekcje w szkołach.

Cementownia na hiszpańskiej wyspie La Palma stanęła w płomieniach od gorącej lawy, która w poniedziałek spłynęła z wulkanu Cumbre Vieja. Zakład spłonął doszczętnie. Wskutek zajęcia fabryki przez wulkaniczną magmę do powietrza przedostały się toksyczne gazy.

W związku z tym w poniedziałek po południu ewakuowano około trzy tysiące osób z miejscowości El Paso i Los Llanos de Aridane. Służby obrony cywilnej La Palmy ogłosiły, że w obu miejscowościach i w Tazacorte zostały zawieszone zajęcia w szkołach. Według władz oświatowych Wysp Kanaryjskich zajęcia nie zostaną wznowione przed czwartkiem. - Analizujemy poziom szkodliwych gazów w powietrzu - powiedziała szefowa hiszpańskiego Krajowego Instytutu Geograficznego (IGN) Maria Jose Blanco.

W niedzielę po serii trzęsień ziemi w okolicę uderzyły powstałe z lawy głazy o wielkości trzypiętrowych budynków. Państwowy Instytut Geologiczny (ING) poinformował, że z 21 wstrząsów sejsmicznych najsilniejszy miał magnitudę 3,8.

Na La Palmie powstały trzypiętrowe bloki skalne, zsuwające się z lawą
Na La Palmie powstały trzypiętrowe bloki skalne, zsuwające się z lawąIGME-CSIC

Pod lawą zniknęła cała miejscowość

Instytut Wulkanologii Wysp Kanaryjskich potwierdził, że lawa, której temperatura dochodzi do 1240 stopni Celsjusza, zniszczyła kilka ostatnich domów, które do tej pory ostały się jeszcze w miejscowości Todoque. Pierwsze języki lawy dotarły tam tuż po początku erupcji wulkanu, teraz żywioł dokończył dzieła zniszczenia.

Todoque usytuowane jest na wysokości 300 metrów nad poziomem morza, na zboczu stożka wulkanicznego o tej samej nazwie. Kiedyś było wioską o charakterze rolniczym, ostatnio miało już status popularnej miejscowości wakacyjnej, z domami i pokojami do wynajęcia dla turystów, a także licznymi sklepami, restauracjami i barami.

Z szacunków hiszpańskich wulkanologów wynika, że podczas ostatniej doby nastąpił obfitszy wylew magmy wulkanicznej, która zajmuje już blisko 600 hektarów La Palmy. Sprecyzowano, że wśród rolników największe straty ponieśli plantatorzy bananów oraz właściciele winnic. W sumie lawa zniszczyła od 19 września, kiedy doszło do erupcji, 150 hektarów terenów uprawnych.

Google Maps

Jak zapadał się stożek wulkaniczny

W sobotę Instytut Wulkanologii Wysp Kanaryjskich (Involcan) informował o rozerwaniu się północnej części krateru wulkanu. Z tego powodu pojawiły się nowe strumienie lawy zmierzające w kierunku Atlantyku.

."Zawalenie się północnej części wulkanu spowodowało uwolnienie dużych bloków materiału skalnego i wystąpienie nowych przepływów wzdłuż obszarów już ewakuowanych" - napisano na Twitterze Hiszpańskiego Departamentu Bezpieczeństwa Narodowego. Dodano wtedy, że "lawa dotarła do osiedla przemysłowego Camino de la Gata i nowych budynków".

Na zdjęciach poniżej widać etapy zapadania się północnej części stożka wulkanicznego.

Lotnisko znów działa

Szacuje się, że na całej wyspie w wyniku erupcji z powierzchni ziemi zniknęło niemal 1,2 tysiąca budynków. Od początku erupcji wulkanu ewakuowano około sześciu tysięcy osób. Władze kanaryjskiej wyspy szacują, że lawa zalała już ponad 525 hektarów. Spodziewają się, że jeszcze w poniedziałek nowy strumień może dotrzeć na południowo-zachodnie wybrzeże wyspy i wpłynąć do Atlantyku.

Ogromne głazy unoszące się w płynącej lawie na La Palmie
Ogromne głazy unoszące się w płynącej lawie na La PalmieNagranie z drona.© Geological Survey of Spain (IGME)

W poniedziałek rano na lotnisku w La Palmie przywrócony został natomiast ruch lotniczy pomimo nasilenia się erupcji wulkanu Cumbre Vieja. Ruch samolotów wstrzymano w czwartek wskutek pojawienia się dużej ilości popiołu z wulkanu.

Jak zapowiadała hiszpańska minister obrony Margarita Robles, od poniedziałku personel hiszpańskiej marynarki wojennej pomaga w usuwaniu popiołu wulkanicznego, który pokrywa dużą część wyspy.

Autorka/Autor:kw, ps//rzw

Źródło: Reuters, PAP, tvnmeteo.pl

Źródło zdjęcia głównego: IGME

IMGW wydał ostrzeżenia pierwszego i drugiego stopnia przed spiekotą. Z prognozy wynika, że termometry pokazać mogą w cieniu 33 stopnie, na słońcu zaś temperatura będzie znacznie wyższa.

Pomarańczowe alarmy w 13 województwach

Pomarańczowe alarmy w 13 województwach

Pożary w zastraszającym tempie rozprzestrzeniają się w Europie. Zgodnie z danymi Europejskiego Systemu Informacji o Pożarach Lasu, do połowy lipca spłonęło ponad trzykrotnie więcej terenów zielonych, niż wynosi średnia dla tego okresu. Naukowcy ostrzegają, że zagrożenie pożarowe będzie coraz bardziej rosnąć.

Liczba incydentów niepokojąco rośnie. "Pożary nie znają granic"

Liczba incydentów niepokojąco rośnie. "Pożary nie znają granic"

EFFIS, EC, El Garroussi et al. (2024), Springer Nature

Niedźwiedź zaatakował 63-letniego pasterza owiec, ciężko raniąc go w nogę - poinformował w sobotę portal "digi24.ro". Do zdarzenia doszło w południowych Karpatach w Rumunii.

Atak niedźwiedzia w Karpatach. Pasterz został ciężko ranny w nogę

Atak niedźwiedzia w Karpatach. Pasterz został ciężko ranny w nogę

PAP, tvnmeteo.pl, adevarul.ro, news.ro

Co najmniej 11 osób zginęło w wyniku zawalenia się mostu autostradowego na północnym zachodzie Chin - poinformowały w sobotę chińskie media państwowe. Trwają poszukiwania około 30 zaginionych osób.

Po ulewach zawalił się most. Zginęło kilkanaście osób

Po ulewach zawalił się most. Zginęło kilkanaście osób

Pogoda na dziś. W sobotę 20.07 wystąpi zmienne zachmurzenie. Termometry pokażą maksymalnie 29 stopni. Warunki biometeorologiczne będą neutralne.

Pogoda na dziś - sobota, 20.07. Czeka nas spora dawka słońca

Pogoda na dziś - sobota, 20.07. Czeka nas spora dawka słońca

Bułgarscy strażacy od wielu dni zmagają się z potężnymi pożarami, które trawią ich kraj. Walkę z żywiołem utrudnia bardzo wysoka temperatura i brak opadów. W kilku miejscowościach niezbędna była ewakuacja mieszkańców.

Spalone domy, ludzie uciekający przed ogniem. Pożary w Bułgarii

Spalone domy, ludzie uciekający przed ogniem. Pożary w Bułgarii

Seria tornad nawiedziła w poniedziałek hrabstwo Cook w Stanach Zjednoczonych. Jak podaje Krajowa Służba Pogodowa (NWS), odnotowano ich aż 24. Tym samym padł nowy rekord liczby powstałych tornad na tym terenie jednego dnia.

Rekordowa liczba tornad w rejonie Chicago. Odnotowano ich aż 24

Rekordowa liczba tornad w rejonie Chicago. Odnotowano ich aż 24

PAP,wgntv.com

Naukowcy z NASA byli oszołomieni, gdy skała, po której przejechał 30 maja łazik Curiosity, pękła, ujawniając coś, czego nigdy wcześniej nie widziano na Czerwonej Planecie: żółte kryształy siarki.

Niespodzianka w marsjańskiej skale. Co odkrył łazik Curiosity?

Niespodzianka w marsjańskiej skale. Co odkrył łazik Curiosity?

NASA, phys.org

Pogodna, słoneczna i bardzo ciepła aura utrzyma się do końca tygodnia. Później Polska znajdzie się w strefie chłodnego frontu atmosferycznego, który, oprócz ochłodzenia, przyniesie przelotne opady deszczu i lokalne burze.

Przed nami gorący weekend. Nowy tydzień przyniesie zmianę

Przed nami gorący weekend. Nowy tydzień przyniesie zmianę

tvnmeteo

Fala upałów nawiedziła Hiszpanię. W andaluzyjskim mieście Écija temperatura przekroczyła w piątek 40 stopni Celsjusza. Ministerstwo Zdrowia w Madrycie apeluje do ludzi, aby pili wodę i chronili się przed słońcem.

To miasto nazywane jest "patelnią" Hiszpanii. "Upał jest tu nie do wytrzymania"

To miasto nazywane jest "patelnią" Hiszpanii. "Upał jest tu nie do wytrzymania"

Słowaccy ratownicy odnaleźli w piątek ciało 61-letnigo turysty z Polski, który idąc we mgle, stracił orientację i spadł z grani podczas schodzenia z Małego Kieżmarskiego Szczytu w kierunku Rakuskiej Czuby - poinformowali słowaccy ratownicy górscy.

Śmiertelny wypadek w Tatrach na Słowacji. Nie żyje polski turysta

Śmiertelny wypadek w Tatrach na Słowacji. Nie żyje polski turysta

Z 14 do 17 wzrosła w piątek liczba wydanych alertów najwyższego stopnia z powodu upałów we Włoszech, objęto nimi miasta od północy po południe kraju. Są ofiary śmiertelne, ludzie mdleją na przystankach i w kolejkach. W związku z masowo włączoną klimatyzacją dochodzi do przerw w dostawach prądu.

Zmarła roczna dziewczynka, ludzie mdleją w kolejkach. Włochy kontra ekstremalne gorąco

Zmarła roczna dziewczynka, ludzie mdleją w kolejkach. Włochy kontra ekstremalne gorąco

PAP, Euronews

Tony martwych ryb unoszą się na powierzchni rzeki Piracicaba w brazylijskim stanie Sao Paulo. Władze ostrzegły, że skutki tej katastrofy ekologicznej mogą być odczuwalne dla regionu przez wiele lat.

20 ton martwych ryb w rzece. "Przerażający widok"

20 ton martwych ryb w rzece. "Przerażający widok"

Jest nadzieja na przetrwanie krytycznie zagrożonego wyginięciem krokodyla syjamskiego. W Parku Narodowym Kardamon w Kambodży, na wolności, wykluło się 60 młodych osobników. To największy odnotowany przypadek rozrodu tego gatunku w tym stuleciu.

Wykluło się 60 krokodyli syjamskich. Jest nadzieja dla krytycznie zagrożonego gatunku

CNN, phys.org, BBC

Strażacy, którzy od połowy lipca walczą z pożarami lasów w regionie Jakucji na Syberii, nie mogą opanować żywiołu. Walkę z ogniem utrudnia silny wiatr i wysoka temperatura. Żywioł pochłonął ponad 900 tysięcy hektarów tajgi.

Płonie Syberia. Ogień strawił niemal milion hektarów tajgi

W związku z pożarem pobliskiego lasu lotnisko w Izmirze na zachodzie Turcji w czwartek czasowo było zamknięte, a część lotów przekierowano do portów w pobliskich miastach. W piątek rano pasażerowie korzystający z tego lotniska nadal muszą liczyć się z utrudnieniami.

Problemy na tureckim lotnisku. Przez pożar

Problemy na tureckim lotnisku. Przez pożar

PAP, Reuters, duvarenglish.com, tvnmeteo.pl

Trzęsienie ziemi o magnitudzie 7,4 nawiedziło północne Chile przy granicy z Boliwią i Argentyną - podała amerykańska agencja geologiczna USGS. Nie ma informacji ofiarach lub większych zniszczeniach.

Trzęsienie ziemi w Chile. Najsilniejsze od ośmiu lat

Trzęsienie ziemi w Chile. Najsilniejsze od ośmiu lat

Reuters, PAP, ABC News

Za nami spektakularne burze i gorące dni. Zapanowało lato w pełnej krasie, choć dla wielu upał jest nieznośny. Wyliczenia europejskich i amerykańskich modeli meteorolgicznych szacują, że w trzeciej dekadzie lipca w Polsce się ochłodzi. Rejsowiec "Aura" zawinąć ma do spokojnego portu. Pytanie tylko na jak długo? Sprawdza to synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek.

Co dalej z pogodą? Nasza synoptyk o tym, że "model kreśli malowniczą zatokę chłodu"

Co dalej z pogodą? Nasza synoptyk o tym, że "model kreśli malowniczą zatokę chłodu"

W okolicach chorwackiego Trogiru zapłonął las. W czwartek pożar zagrażał jednemu z kompleksów hotelowych. Zdjęcia i nagrania otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Płomienie blisko chorwackiego kurortu. Ogień podszedł pod sam hotel

Płomienie blisko chorwackiego kurortu. Ogień podszedł pod sam hotel

Kontakt 24, dnevnik.hr, Reuters

Dziesiątki odwołanych lotów, zamknięte drogi w Seulu i ewakuacja mieszkańców kilku miast - to skutki silnych ulew, jakie nawiedziły w tym tygodniu Koreę Południową. Szczególnie ucierpiała północna część prowincji Gyeonggi, otaczającej Seul. Trudna sytuacja panuje też między innymi w mieście Paju w pobliżu granicy z Koreą Północną.

Ulewy paraliżują Koreę Południową. Ewakuowano blisko tysiąc osób

PAP, koreatimes.co.kr

Badacze chcą zmienić to, jak Międzynarodowa Unia Astronomiczna definiuje planety. Jak przekazali astronomowie, dotychczas obejmowała ona jedynie światy krążące dookoła Słońca. Według nowej definicji, planety mogłyby obiegać także inne gwiazdy - i nie tylko.

Astronomowie chcą zmienić definicję planety. Czy to szansa dla Plutona?

Astronomowie chcą zmienić definicję planety. Czy to szansa dla Plutona?

UCLA

Ekstremalna letnia pogoda - taka, jakiej doświadczają obecnie kraje południowej Europy - stanowi poważne zagrożenie dla osób cierpiących na schorzenie zwane skórą pergaminową. Dla dotkniętego nim nastolatka z Barcelony każdy kontakt z promieniowaniem UV może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Dłuższe i intensywne okresy gorąca wymagają od niego i jego rodziny kompletnej zmiany stylu życia.

Jest "księżycowym dzieckiem", więc nie spędza wakacji tak jak jego rówieśnicy

Jest "księżycowym dzieckiem", więc nie spędza wakacji tak jak jego rówieśnicy

Reuters, SJD Hospital Barcelona, tvnmeteo.pl, Przemęcka et al. (2013)

W związku z pożarami w Kanadzie nad Europą, w tym nad Polską, wzrosło stężenie tlenku węgla - poinformował w środę Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Jak podkreślono, ta sytuacja nie stanowi dla nas zagrożenia.

Chmura tlenku węgla dotarła do Europy. "Wyraźna koncentracja"

Chmura tlenku węgla dotarła do Europy. "Wyraźna koncentracja"

Zalane autostrady, podtopione budynki, brak prądu - z takimi trudnościami musieli się mierzyć mieszkańcy największego kanadyjskiego miasta. Toronto nawiedziły ulewne deszcze. Takich opadów nie było tu od ponad 80 lat.

Woda sięgała dachów samochodów. Takich opadów nie było od ponad 80 lat

Woda sięgała dachów samochodów. Takich opadów nie było od ponad 80 lat

PAP, CBC, BBC

Trzy plaże nieopodal Walencji zostały zamknięte po zanieczyszczeniu ropą. Jak wyjaśniły lokalne media, źródło lepkiej substancji pozostaje nieznane. Trwa usuwanie skutków wycieku.

Sprzątają czarną maź z trzech hiszpańskich plaż

Sprzątają czarną maź z trzech hiszpańskich plaż

eltiempo.es

Nowy lek, który hamuje interleukinę 11, wydłużył życie myszy nawet o 25 procent - informują badacze na łamach pisma "Nature". Mają oni nadzieję, że odkrycie to pomoże spowolnić proces starzenia się również u ludzi. Rozpoczęto pierwsze badania kliniczne.

Ten lek wydłużył życie myszy aż o 25 procent. Nadzieja dla ludzi?

Ten lek wydłużył życie myszy aż o 25 procent. Nadzieja dla ludzi?

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przyspiesza realizację misji o nazwie Ramses. Jej celem jest dotarcie do asteroidy Apophis - poinformował portal space.com. W 2029 roku obiekt ten znajdzie się bardzo blisko Ziemi, bliżej niż satelity geostacjonarne.

ESA przyspiesza misję badania asteroidy Apophis. Obiekt ten znajdzie się bardzo blisko Ziemi

PAP, space.com

Jezioro Rusanda w Serbii całkowicie wyschło na skutek suszy. Zbiornik ze słoną wodą, popularny wśród turystów, odsłonił swoje dno. To skutek fali ekstremalnych upałów, która utrzymuje się na Bałkanach od tygodnia.

Największe słone jezioro w Serbii zniknęło z powierzchni Ziemi

Największe słone jezioro w Serbii zniknęło z powierzchni Ziemi

W poniedziałek w Chorwacji zanotowano rekordową temperaturę wody morskiej. Nieopodal Dubrownika wyniosła ona 29,7 stopni Celsjusza. To nie jedyne miejsce na Bałkanach, gdzie upał daje się we znaki mieszkańcom i turystom, a pogoda sprzyja wybuchaniu pożarów.

Niepokojący rekord padł w Chorwacji

Niepokojący rekord padł w Chorwacji

PAP, Balkan Insight, Total Croatia News

Jest tak rzadkim stworzeniem, że nigdy nie odnotowano obecności żywego osobnika, a od XIX wieku udokumentowano istnienie zaledwie sześciu okazów. Martwy najrzadszy wieloryb świata prawdopodobnie został niedawno wyrzucony na brzeg w Nowej Zelandii.

Nigdy nie widziano go żywego. Najrzadszy wieloryb świata mógł zostać wyrzucony na brzeg

Nigdy nie widziano go żywego. Najrzadszy wieloryb świata mógł zostać wyrzucony na brzeg

CNN, doc.govt.nz, AP, tvnmeteo.pl

Picie napojów alkoholowych, gdy jest gorąco, może doprowadzić między innymi do wzrostu ryzyka udaru cieplnego i do odwodnienia. - Wysoka temperatura dodatkowo nasila efekty działania alkoholu, dlatego w czasie upałów warto całkowicie zrezygnować z jego spożywania - tłumaczy kardiolog doktor habilitowany Adam Janas i przypomina, czym najlepiej nawadniać się w takie dni.

Tego nie pij w upalny dzień

Tego nie pij w upalny dzień

Perseidy już w tym tygodniu pojawią się na polskim niebie. Ten popularny rój meteorów, zwany także "łzami świętego Wawrzyńca", powiązany jest z kometą Swift-Tuttle, która po raz ostatni zawitała do nas w 1992 roku. Na maksimum zjawiska przyjdzie nam jednak trochę poczekać.

Perseidy wracają! Wiemy, kiedy na niebie pojawi się najwięcej "łez świętego Wawrzyńca"