W 2022 roku oceany były cieplejsze niż kiedykolwiek

Advances in Atmospheric Sciences, Chinese Academy of Sciences, ScienceAlert
Anomalie temperatury powietrza od początku roku 1960 do września 2023
Anomalie temperatury powietrza od początku roku 1960 do września 2023NASA/Peter Jacobs
Zmiany klimatu

W 2022 roku do oceanów trafiła najwyższa w historii pomiarów ilość ciepła. Aby ustalić, jak duży wpływ zmiany klimatyczne wywierają na wodne ekosystemy, zespół naukowców przeanalizował dane pochodzące z lat 1958-2022. Jak się okazuje, problem zaostrza się z każdym rokiem, a w wielu miejscach na świecie zaczyna mieć poważny wpływ na życie ludzi.

Rok 2022 okazał się rekordowy pod wieloma względami. Dla niektórych krajów, w tym Wielkiej Brytanii, Francji czy Hiszpanii, był to najgorętszy rok w historii, a poszczególne miesiące również przynosiły niespotykanie ciepłą aurę. Jak pokazuje badanie opublikowane w środę na łamach czasopisma "Advances in Atmospheric Sciences", zmiany klimatyczne odbijają się również na pokrywających naszą planetę oceanach.

700 milionów czajników

Międzynarodowa grupa naukowców przeanalizowała archiwalne wartości zawartości ciepła w oceanach oraz zasolenia zarejestrowane przez dwa ośrodki badawcze: amerykańskiej Narodowej Administracji ds. Oceanu i Atmosfery (NOAA) oraz Chińskiej Akademii Nauk (CAS). Dane pochodziły z lat 1958-2022 i obejmowały swoim zasięgiem górną warstwę oceanów - od powierzchni do 2000 metrów w głąb. Na ich podstawie badacze wyliczyli, ile energii cieplnej trafiło do oceanów w 2022 roku w porównaniu z wartościami z poprzednich lat.

Dane z obydwu ośrodków potwierdziły, że w 2022 roku do powierzchniowej warstwy oceanów trafiła rekordowa ilość energii cieplnej - około 10 zettadżuli więcej niż w poprzednim rekordowym roku 2021. Przedrostek "zetta" oznacza 1021, liczbę zakończoną 21 zerami. Naukowcy przyrównują tę abstrakcyjną dla ludzkiego umysłu wartość do energii, jaka może zasilać 700 milionów czajników elektrycznych o pojemności 1,5 litra w każdej sekundzie ubiegłego roku.

- Ocieplanie się klimatu postępuje, co widoczne jest w rekordowych wartościach energii cieplnej trafiającej do oceanów - wyjaśnia Lijing Cheng z CAS, główny koordynator badania. - Również wartość zasolenia waha się między ekstremami. Oznacza to, że słone obszary stają się bardziej słone, a słodkie coraz słodsze, co wpływa na cykl hydrologiczny.

Coraz goręcej na świecieAdam Ziemienowicz/PAP/Reuters

Straty dla człowieka i środowiska

Ogromne ilości energii cieplnej trafiające do oceanów mają ogromny wpływ na funkcjonowanie morskich ekosystemów. Wraz z zaostrzającymi się zmianami zasolenia, przyczyniają się one do zwiększenia stratyfikacji wód oceanicznych, czyli ich rozdziału na warstwy o różnej temperaturze i składzie chemicznym. Proces ten może zaburzać wymianę węgla i tlenu pomiędzy głębszymi i płytszymi warstwami wody, w ostateczności doprowadzając do powstania martwych stref - pozbawionych tlenu punktów, gdzie nie może rozwijać się życie.

Naukowcy podkreślają, że zmniejszona bioróżnorodność wód i utrata cennych gatunków wiąże się nie tylko ze stratami biologicznymi, ale także gospodarczymi, w szczególności w społecznościach utrzymujących się z rybołówstwa. Niektóre punkty na kuli ziemskiej już odczuwają pierwsze skutki nadmiernego nagrzewania się oceanów.

- W części miejsc występują poważniejsze susze przynoszące ze sobą ryzyko pożarów, zaś gdzie indziej we znaki dają się ulewne opady deszczu, napędzane przez wodę parującą z ciepłych oceanów - tłumaczy Kevin Trenberth z Uniwersytetu w Auckland, współautor badania.

Zmiany klimatuAdam Ziemienowicz/PAP

Siódmy rekord z rzędu

Jak tłumaczy John Abraham z Uniwersytetu Świętego Tomasza w Minnesocie, naukowcy planują skupić się na analizie zmian zachodzących w cyklu wody, węgla i energii na świecie. Monitorowanie tych trendów ma pozwolić zrozumieć, w jaki sposób najskuteczniej walczyć ze skutkami ocieplających się oceanów, w tym ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi.

- Oceany pochłaniają większość ciepła generowanego przez człowieka. Dopóki nie uda nam się osiągnąć zerowego bilansu emisji, to ocieplanie się będzie postępowało, a rekordy będą dalej bite - podsumowuje Michael Mann z Uniwersytetu Pensylwanii, współautor raportu. Rok 2022 to bowiem siódmy z rzędu rok, w którym zanotowano rekordowe wartości ciepła trafiającego do oceanów.

Zmiana klimatu zwiększa ryzyko masowych migracji na świecieAdam Ziemienowicz/PAP

Autorka/Autor:as/dd

Źródło: Advances in Atmospheric Sciences, Chinese Academy of Sciences, ScienceAlert

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Już jutro rozpoczyna się długi weekend czerwcowy. Czy pogoda dopisze? Sprawdź prognozę przygotowaną przez synoptyka tvnmeteo.pl Daniela Kowalczyka.

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Zapomnimy o gorącu, ale nie o burzach

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Zapomnimy o gorącu, ale nie o burzach

Erupcja wulkaniczna na półwyspie Reykjanes może zniszczyć wszystkie drogi do Grindaviku. Jak przekazali geolodzy, to największa i najgroźniejsza erupcja w tym cyklu wulkanicznym. Wcześniej konieczna była ewakuacja mieszkańców Grindaviku oraz turystów odwiedzających pobliskie kąpielisko termalne Błękitna Laguna.

Tej nocy lawa może odciąć miasto od świata

Tej nocy lawa może odciąć miasto od świata

Reuters, RUV, PAP

IMGW wydał prognozę alarmów meteorologicznych. Kolejne dni przyniosą powrót gwałtownych zjawisk, a miejscami spodziewane jest ogłoszenie pomarańczowych ostrzeżeń przed burzami. Sprawdź, gdzie będzie niebezpiecznie.

Prognoza ostrzeżeń IMGW. Długi weekend z pomarańczowymi alarmami

Prognoza ostrzeżeń IMGW. Długi weekend z pomarańczowymi alarmami

Pogoda na jutro, czyli na czwartek 30.05. Przed nami pochmurne godziny - niebo nad Polską będzie zasnute w dużym i umiarkowanym stopniu, miejscami będzie padać deszcz i zagrzmi. W dzień termometry pokażą maksymalnie 26 stopni Celsjusza, ale w ciepłym powietrzu po południu mogą tworzyć się kolejne burze.

Pogoda na Boże Ciało. Nocą burze i opady wygasną, jednak powrócą w dzień

Pogoda na Boże Ciało. Nocą burze i opady wygasną, jednak powrócą w dzień

Wyraźny, jasny punkt był widoczny w nocy z wtorku na środę na polskim niebie. Jak się okazuje, był on powiązany z początkiem bardzo ważnej misji Europejskiej Agencji Kosmicznej. Materiał otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Tajemnicze światło przemknęło po polskim niebie. Czym było?

Tajemnicze światło przemknęło po polskim niebie. Czym było?

O kosmosie i astronautyce, tvnmeteo.pl

W Indiach i Bangladeszu rośnie liczba ofiar śmiertelnych cyklonu Remal, który w niedzielę uderzył w oba te kraje. Zniszczone są dziesiątki tysięcy domów. Straty w sektorze rybołówstwa w Bangladeszu sięgają blisko 15 miliardów dolarów - podały lokalne media.

Wzrosła liczba zabitych po przejściu cyklonu. "Jeden z najdłuższych w historii kraju"

Wzrosła liczba zabitych po przejściu cyklonu. "Jeden z najdłuższych w historii kraju"

Naukowcy korzystają ze sztucznej inteligencji w poszukiwaniu rodzaju żeńskiego dla sagowca Encephalartos woodii (E. woodii) w lasach Republiki Południowej Afryki. Choć to gatunek istniejący jeszcze przed dinozaurami, na całym świecie odkryto tylko jeden męski okaz, a obecnie znane egzemplarze są jego klonami.

Sztuczna inteligencja szuka partnerki dla "najbardziej samotnej rośliny świata"

PAP, BBC, University of Southampton

Na jednym z poznańskich osiedli zauważono rzadki gatunek ptaka - orłosępa brodatego. Ptak ten zazwyczaj nie występuje w Polsce. Dzięki specjalnemu nadajnikowi wiemy, że ten osobnik wykluł się dwa lata temu we Francji, skąd też przyleciał. Gatunek ten jest wpisany do Czerwonej księgi gatunków zagrożonych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody.

Potężny ptak wylądował nagle na parapecie. Wiadomo, skąd przyleciał. Nagranie

Potężny ptak wylądował nagle na parapecie. Wiadomo, skąd przyleciał. Nagranie

tvn24.pl, ptakipolski.pl

Z raportu opublikowanego we wtorek przez Komisję Europejską wynika, że tylko 55 procent kąpielisk w Polsce jest bardzo dobrej jakości. To najgorszy wynik w Unii Europejskiej.

Polska ma najbrudniejsze kąpieliska w UE. Raport

Polska ma najbrudniejsze kąpieliska w UE. Raport

We wtorek na zachodzie kraju przechodziły burze. Towarzyszyły im nie tylko silne porywy wiatru, intensywne opady deszczu i gradobicia. W okolicach miejscowości Smolec na Dolnym Śląsku pojawił się zalążek trąby powietrznej.

Zalążek trąby powietrznej pojawił się na Dolnym Śląsku

Zalążek trąby powietrznej pojawił się na Dolnym Śląsku

Sieć Obserwatorów Burz, tvnmeteo.pl

Strażacy walczą z szybko rozprzestrzeniającym się pożarem lasu w okolicach miasta Kearny w południowej Arizonie. Zniszczone zostały dwa budynki, część mieszkańców ewakuowano.

Zniszczone budynki, ewakuacje. Ogień szybko się rozprzestrzenia

Reuters, abc15.com, tvnmeteo.pl

Zorze polarne mogą powrócić w czerwcu na nasze niebo. Aktywny region słoneczny AR3664, odpowiedzialny za silną burzę magnetyczną z początku maja, już wkrótce znów zwróci się w stronę Ziemi. Co istotne, w obserwacjach pomoże nam także Księżyc.

Jest szansa na powrót zorzy polarnej do Polski. Wiemy, kiedy się jej spodziewać

Jest szansa na powrót zorzy polarnej do Polski. Wiemy, kiedy się jej spodziewać

Live Science, Z głową w gwiazdach, tvnmeteo.pl

Na orbitę okołoziemską został wyniesiony satelita EarthCARE - podała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). Głównym celem misji jest badanie wpływu chmur i aerozoli na ochładzanie oraz ogrzewanie ziemskiej atmosfery, co ma pozwolić na lepsze zrozumienie zmian klimatu na Ziemi.

ESA wystrzeliła satelitę do obserwacji Ziemi

ESA wystrzeliła satelitę do obserwacji Ziemi

Nawałnica przeszła we wtorek przez Wielkopolskę. Na skutek ulewnych opadów deszczu zalane zostały niektóre drogi. Strażacy interweniowali kilkadziesiąt razy.

Zalane ulice, połamane gałęzie. Nawałnica przeszła nad Wielkopolską

Zalane ulice, połamane gałęzie. Nawałnica przeszła nad Wielkopolską

TVN24, tvnmeteo.pl, Kontakt 24

We wtorek różnica temperatury pomiędzy Piłą a Toruniem, które są od siebie oddalone o około 140 kilometrów, wyniosła prawie 14 stopni. Zapytaliśmy o to Tomasza Wasilewskiego, prezentera tvnmeteo.pl.

W Toruniu prawie upał, a 140 kilometrów dalej ziąb. Co się stało w Pile?

W Toruniu prawie upał, a 140 kilometrów dalej ziąb. Co się stało w Pile?

tvnmeteo.pl, IMGW

15 osób zginęło na skutek osunięcia się zbocza kamieniołomu w Indiach. Osuwisko zostało spowodowane przez ulewy związane z cyklonem Remal, który nadciągną nad południową Azję.

Osunięcie ziemi w kamieniołomie. Nie żyje 15 osób

Osunięcie ziemi w kamieniołomie. Nie żyje 15 osób

PAP, Reuters, Times of India tvnmeteo.pl

Niedźwiedź wtargnął do domku w Arizonie, w którym przebywał 15-letni chłopiec, i zaatakował go, uderzając i drapiąc. Tylko dzięki reakcji starszego brata nie doszło do tragedii. Po ataku zwierzę miało "usiąść na werandzie na kanapie i się rozglądać".

Niedźwiedź wszedł do domu i zaatakował nastolatka. Potem usiadł na kanapie

Niedźwiedź wszedł do domu i zaatakował nastolatka. Potem usiadł na kanapie

NBC News, AZGFD

Fiński Instytut Meteorologiczny wydał pierwsze w tym roku ostrzeżenia przed upałami. W ostatnie dni maja temperatura może lokalnie przekroczyć 30 stopni, a nawet pobić dotychczasowe rekordy. Meteorolodzy podkreślili, że upałom niestety nie towarzyszą wyczekiwane opady deszczu.

W weekend Finów czekają tropikalne noce

W weekend Finów czekają tropikalne noce

YLE, FMI, ess.fi

Osuwisko, które przyczyniło się do śmierci nawet dwóch tysięcy osób, zagraża kolejnym tysiącom mieszkańców Papui-Nowej Gwinei. W kraju ogłoszono stan klęski żywiołowej, zaś akcję poszukiwawczo-ratunkową mają wesprzeć australijscy ratownicy.

Osuwisko przysypało całe wioski. "Skały i ziemia wciąż się poruszają"

Osuwisko przysypało całe wioski. "Skały i ziemia wciąż się poruszają"

PAP, postcourier.com.pg, tvnmeteo.pl

Tajfun Ewiniar szaleje na Pacyfiku. W południowych prowincjach Filipin, w które uderzył jako burza tropikalna, żywioł przyczynił się do śmierci co najmniej siedmiu osób i wywołał niszczycielskie powodzie. Zjawisko nabiera intensywności, a w ciągu kilku dni może dotrzeć do Japonii.

Na Filipinach zabił siedem osób. Ewiniar idzie na Japonię

Na Filipinach zabił siedem osób. Ewiniar idzie na Japonię

PAP, The Straits Times

Pakistan doświadcza ekstremalnej fali upałów. Temperatura na południu kraju wzrosła powyżej 52 stopni Celsjusza, co jest wartością bliską rekordu ciepła w skali całego kraju - podał tamtejszy departament meteorologiczny. Setki osób trafiają do szpitali z objawami udaru cieplnego.

Temperatura sięgnęła 52 stopni w cieniu

Temperatura sięgnęła 52 stopni w cieniu

W Dżibuti we wschodniej Afryce w ubiegłym tygodniu do środowiska uwolniono zmodyfikowane genetycznie komary, które mają pomóc w walce z malarią. To już kolejna taka próba na świecie i zapowiadane są kolejne. Od 2019 roku na całym świecie do środowiska trafił ponad miliard komarów GMO - wynika z danych amerykańskiego Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC).

Wypuszczono już ponad miliard komarów GMO

"Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie. Kwiaty tego gatunku charakteryzują się niezbyt przyjemnym dla ludzkiego nosa zapachem zgniłego mięsa. Pełni on jednak bardzo ważną rolę w rozmnażaniu się rośliny.

Jest piękna, ale śmierdzi jak zepsute mięso. "Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie

Jest piękna, ale śmierdzi jak zepsute mięso. "Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie

PAP, rhs.org.uk

Meksykańskie miasto Puebla nawiedziła potężna burza gradowa. Ulice zasypała miejscami półtorametrowa warstwa lodu. Do zjawiska doszło nagle, podczas trwającej w kraju fali upałów.

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Reuters, El Pais

Jeszcze w maju na termometrach zobaczymy prawie 30 stopni. A jakie wartości przyniesie nam pierwszy miesiąc meteorologicznego lata? Sprawdź autorską długoterminową prognozę pogody na 16 dni, przygotowaną przez prezentera tvnmeteo.pl Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni. Tomasz Wasilewski o tym, jak zacznie się czerwiec

Pogoda na 16 dni. Tomasz Wasilewski o tym, jak zacznie się czerwiec

Trwa sezon burzowy. W czasie wyładowań atmosferycznych najbezpieczniej jest przebywać wewnątrz budynku. Jednak nawet jeśli zostajemy w domu, warto pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Jak przygotować się na burzę?

Ładujesz telefon w czasie burzy? Zobacz, czego lepiej nie robić

Ładujesz telefon w czasie burzy? Zobacz, czego lepiej nie robić

PAP, tvn24.pl

, między innymi za sprawą zastąpienia anomalii pogodowej El Nino przez La Ninę. Amerykańska Narodowa Służba do spraw Oceanu i Atmosfery podała, że od czerwca do listopada możemy spodziewać się nawet 13 huraganów, z czego siedem może być silnych. Meteorolodzy ogłosili także listę imion dla tych zjawisk.

La Nina szybko zastąpi El Nino. Na Atlantyku może powstawać huragan za huraganem

La Nina szybko zastąpi El Nino. Na Atlantyku może powstawać huragan za huraganem

Reuters, NOAA, tvnmeteo.pl

Meksyk zmaga się z wielotygodniową falą upałów, przynoszącą rekordy temperatury. Zalegająca nad krajem masa gorącego powietrza przyczyniła się do śmierci prawie 50 osób. Kraj zmaga się także z uciążliwą suszą. W wielu miastach regularnie odcinane są dostawy wody, co doprowadziło do protestów ludności.

Prawie 50 osób zmarło pod "kopułą ciepła". Brakuje wody, ludzie wyszli na ulice