Regularne picie kawy może wydłużać życie - nawet tej z cukrem. "Należy zachować umiar"

NBC News, European Journal of Epidemiology
Fakty i mity o kawie
Fakty i mity o kawie

Z badań chińskich naukowców wynika, że codzienne picie kawy daje nam szansę na dłuższe życie. To nie magia - badacze od lat przypuszczają, że "mała czarna" ma dobry wpływ na nasze zdrowie.

Naukowa dyskusja na temat kawy trwa od wielu lat. Liczne badania wskazują, że napój ten może pozytywnie wpływać nie tylko na nasze samopoczucie, lecz także na zdrowie. Do tego stwierdzenia przychylają się badacze z Południowochińskiego Uniwersytetu Medycznego w Kantonie. Ich najnowsze badanie wskazuje, że regularne picie kawy może obniżać ryzyko wczesnego zgonu.

Kawa może mieć pozytywny wpływ na zdrowieShutterstock

Łyżeczka cukru nie psuje efektu

Badanie zostało przeprowadzone na grupie 120 tysięcy Brytyjczyków w średnim wieku, niecierpiących na raka i choroby serca. Zbieranie danych trwało łącznie siedem lat. Przez ten czas zmarło 3177 uczestników badania, w tym 1725 osób na nowotwory złośliwe i 628 na choroby układu krążenia.

Oprócz podstawowych danych dotyczących stanu zdrowia i nałogów, uczestnicy przekazali naukowcom informacje na temat tego, jak często i w jakich ilościach piją kawę. Badaczy interesował także sposób przygotowywania napoju - z cukrem, sztucznymi słodzikami czy bez dodatków.

Analiza statystyczna wykazała, że osoby, które spożywały pomiędzy 1,5 a 3,5 kubka niesłodzonej kawy dziennie charakteryzowały się mniejszą śmiertelnością niż uczestnicy stroniący od "małej czarnej" - prawdopodobieństwo zgonu było u nich od 16 do 23 procent niższe. Wyniki badań wykazały też, że prawdopodobieństwo zgonu u osób, które piły słodzoną cukrem kawę, było średnio o 29-31 procent mniejsze niż u niepijących kawy.

Naukowcy podkreślili, że wyniki nie sugerują, że zdrowsze jest dodawanie cukru do kawy niż picie jej w czystej postaci.

- To badanie pokazuje, że dodanie odrobiny cukru nie odbiera wszystkich potencjalnych korzyści zdrowotnych, jakie może nieść kawa - mówi dr Christina Wee z Harvard Medical School, recenzentka badania. - Moja największa przestroga polega na tym, aby nie utożsamiać tego z powiedzeniem: mogę pić każdy rodzaj kawy z mnóstwem kalorii. Istnieją inne badania, które wyraźnie pokazują, że dodawanie cukru i dużej ilości pustych kalorii nie jest dla nas dobre. Należy więc zachować umiar - podkreśla.

Sama kawa nie wystarczy

Jak opowiada dr Christina Wee, recenzentka badania, do powyższych wyników należy podchodzić z dystansem.

- Kawa może przynosić pewne korzyści zdrowotne, ale nie możemy z całą pewnością stwierdzić, że samo jej picie prowadzi do przedłużenia życia - opowiada naukowczyni.

Wee wyjaśnia, że otrzymane wyniki możemy interpretować również w zupełnie inny sposób. Przykładowo - kawosze mogą być zamożniejsi od osób, które nie piją kawy, a zatem istnieje większe prawdopodobieństwo, że mają lepszą opiekę zdrowotną i więcej czasu na aktywny wypoczynek - to również ma wpływ na ryzyko zgonu.

Czy kawa może przedłużać życie?Shutterstock

Naukowo o ziarnach

Na temat wpływu kawy na zdrowie powstało wiele artykułów naukowych. Naukowcy z Uniwersytetu Southampton wykazali, że regularne picie kawy może być powiązane z obniżonym ryzykiem wystąpienia chronicznych chorób nerek, choroby Parkinsona i niektórych typów nowotworów.

Inne badanie, przeprowadzone przez badaczy ze Szpitala Akademickiego w Parmie, wskazuje jednak na związek pomiędzy piciem pięciu lub więcej kubków kawy dziennie a zwiększonym ryzykiem występowania zakrzepów krwi.

Wee jeszcze raz podkreśla, że kawa nie powinna nam zaszkodzić, o ile nie będziemy przesadzać - także w ilości dodawanego do niej cukru.

Autorka/Autor:as

Źródło: NBC News, European Journal of Epidemiology

IMGW ostrzega przed upałami. W dziewięciu województwach obowiązują ostrzeżenia drugiego stopnia przed skwarem. Sprawdź, gdzie w najbliższych dniach będzie niebezpiecznie.

Powrót upału. IMGW wydaje pomarańczowe ostrzeżenia

Wysokie fale spowodowały szkody w popularnej miejscowości wypoczynkowej w Meksyku. Fala sztormowa wdarła się do hoteli i klubów oraz zabrała spory kawałek plaży. Za zniszczenia odpowiedzialna jest burza Alberto, która w zeszłym tygodniu przeszła nad Meksykiem.

Natura pokazała, "kto tutaj rządzi". Popularna plaża zniszczona

Na Ziemię wróciła chińska sonda Chang'e-6. Na jej pokładzie znajdowały się próbki skał pochodzące z "ciemnej" strony Księżyca - części naszego naturalnego satelity, która jest niewidoczna dla ziemskich obserwatorów. Po raz pierwszy w historii eksploracji kosmosu udało się zebrać skały z tego miejsca i przetransportować je na Ziemię.

Pierwsze fragmenty "ciemnej" strony Księżyca wylądowały na Ziemi

Pierwsze fragmenty "ciemnej" strony Księżyca wylądowały na Ziemi

Reuters, CNN, tvnmeteo.pl

Pierwotne czarne dziury mogą stanowić tylko ułamek ciemnej materii, jaka występuje we Wszechświecie. Tak wynika z obserwacji polskich astronomów z projektu OGLE, którzy przedstawili wyniki analiz danych z niemal 20 lat obserwacji. Wskazują one również na inną ważną kwestię związaną z pochodzeniem fal grawitacyjnych.

"Jedna z największych zagadek współczesnej astronomii". W jej rozwikłaniu pomogli Polacy

"Jedna z największych zagadek współczesnej astronomii". W jej rozwikłaniu pomogli Polacy

PAP, Obserwatorium Astronomiczne UW

Inwazyjne pytony siatkowe stanowią coraz większe niebezpieczeństwo dla mieszkańców Portoryko. W kraju doszło do licznych ataków tych węży na ludzi, a niektóre zakończyły się tragicznie. Według badaczy gatunek ten stanowi niebezpieczeństwo nie tylko dla mieszkańców wyspy.

Są duże i agresywne. Ich ataki coraz częściej kończą się tragicznie

Są duże i agresywne. Ich ataki coraz częściej kończą się tragicznie

PAP, CNN

Powodzie doprowadziły do poważnego uszkodzenia zapory w stanie Minnesota. Jak przekazały lokalne władze, tama Rapidan jest w stanie "nieuchronnej awarii" - chociaż nie doszło jeszcze do jej całkowitego przerwania, wezbrana rzeka przelała się obok niej. Fale zmyły także część infrastruktury przesyłowej.

Tama na skraju pęknięcia. "Stan nieuchronnej awarii"

Tama na skraju pęknięcia. "Stan nieuchronnej awarii"

CNN, Reuters, MPR News

Co czeka nas w najbliższym czasie w pogodzie? Z każdym dniem będzie coraz cieplej, a w drugiej połowie tygodnia temperatura przekroczy 30 stopni Celsjusza. Spodziewamy się również gwałtownych zjawisk. Podczas burz w niektórych regionach będzie ulewnie padać.

Upał wleje się do Polski. Wraz z nim przyjdą gwałtowne burze

Upał wleje się do Polski. Wraz z nim przyjdą gwałtowne burze

Pogoda we wtorek 25.06 będzie dopisywać w całej Polsce. Termometry pokażą od 23 do 27 stopni Celsjusza. Aura korzystnie wpłynie na samopoczucie.

Pogoda na dziś - wtorek 25.06. W części kraju zrobi się gorąco

Pogoda na dziś - wtorek 25.06. W części kraju zrobi się gorąco

Zespół archeologów odkrył w Egipcie 33 grobowce rodzinne zawierające szczątki mumii oraz narzędzia pogrzebowe - podało w poniedziałek egipskie Ministerstwo Turystyki i Starożytnego Dziedzictwa.

Niezwykłe znalezisko. "Mumie wykazują oznaki anemii, chorób płuc i osteoporozy"

Niezwykłe znalezisko. "Mumie wykazują oznaki anemii, chorób płuc i osteoporozy"

Europejska Agencja Kosmiczna przeprowadziła tak zwany mokry test nowej rakiety nośnej Ariane 6. Ma ona zapewnić Europie niezależny dostęp do przestrzeni kosmicznej. - Jesteśmy w końcu blisko startu - powiedział Pier Domenico Resta, główny inżynier odpowiedzialny za system Ariane.

Ariane 6 przeszła "mokry" test. "Jesteśmy blisko startu"

Ogromny, płonący obiekt spada w pobliżu miasteczka, zmuszając przerażonych ludzi do ucieczki - takie nagranie pojawiło się w ostatnim czasie w chińskim internecie. Jak zauważają media, nagranie najprawdopodobniej przedstawia spadanie na wioskę Xianqiao w południowo-zachodnich Chinach fragmentu rakiety kosmicznej, którą w sobotę wystrzelił Pekin.

Media: fragment chińskiej rakiety kosmicznej spadł na wioskę, ludzie uciekali z domów

Media: fragment chińskiej rakiety kosmicznej spadł na wioskę, ludzie uciekali z domów

CNN, tvn24.pl

Tegoroczna pielgrzymka wyznawców islamu do Mekki pochłonęła ponad 1300 ofiar śmiertelnych. Przyczyną tych tragedii były skrajne upały, sięgające nawet około 50 stopni Celsjusza. Córka starszego mężczyzny, który zmarł w namiocie nieopodal Mekki, przyznała jednak, że jego rodzina jest "szczęśliwa, że został pochowany w Mekce". Według islamu śmierć i bycie tam pochowanym jest błogosławieństwem.

Tragiczny skutek upałów. "Widziałem wielu pielgrzymów, którzy zmarli. Co kilkaset metrów leżało przykryte ciało"

Tragiczny skutek upałów. "Widziałem wielu pielgrzymów, którzy zmarli. Co kilkaset metrów leżało przykryte ciało"

CNN, Reuters

Naukowcy odkryli nieznany im dotąd sposób, w jaki bakterie emitują gazy cieplarniane. Niektóre grupy mikroorganizmów, gdy nie mają wystarczającego dostępu do tlenu, potrafią zasilać swój metabolizm za pomocą azotanów. W procesie tym wytwarzane są znaczące ilości gazu o silnym działaniu cieplarnianym. Naukowcy uspokajają, że emisjom tym możemy przeciwdziałać w jeden prosty sposób.

Odkryto nieznane dotąd źródło emisji gazów cieplarnianych

Caltech

Odnaleziono ciało turysty, który w niedzielę zaginął na Krecie. Mężczyzna wybrał się na samotną wycieczkę bez zapasu wody. To szósta osoba, która w ciągu ostatnich tygodni zmarła w Grecji prawdopodobnie na skutek przegrzania.

Ciało niemieckiego turysty znalezione na Krecie

Ciało niemieckiego turysty znalezione na Krecie

eKathimerini, Reuters

W weekend w stanach Dakota Południowa, Iowa i Minnesota po ulewach wylały rzeki. Doszło do powodzi, w wyniku której zginęła co najmniej jedna osoba. Zalanych zostało wiele domów.

"Katastrofalna" powódź. Na nagraniach z dronów widać tylko dachy i korony drzew

"Katastrofalna" powódź. Na nagraniach z dronów widać tylko dachy i korony drzew

AP, BBC, tvnmeteo.pl

Nowa fala gorącego powietrza dotrze do Polski i znowu będzie ponad 30 stopni. Kiedy możemy spodziewać się powrotu upału? Sprawdź długoterminową prognozę pogody na 16 dni, przygotowaną przez prezentera tvnmeteo.pl Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni: szykuje się kolejny skok temperatury

Pogoda na 16 dni: szykuje się kolejny skok temperatury

W południowej Europie panują upały. W Hiszpanii termometry w niedzielę pokazywały nawet 40 stopni Celsjusza. Niezwykle gorąco jak na czerwiec jest również w innych krajach, w tym Grecji, Bułgarii czy nawet Wielkiej Brytanii.

Europa w uścisku gorąca. "Przed nami wyjątkowo trudne lato"

Europa w uścisku gorąca. "Przed nami wyjątkowo trudne lato"

Reuters, PAP, AEMET, 20minutos.es, greekreporter. fakti.bg

Rodzina z Florydy domaga się od NASA odszkodowania w wysokości 80 tysięcy dolarów po tym, jak metalowy obiekt z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej uderzył w ich dom, robiąc dziurę w dachu i podłodze.

Pozywają NASA, bo część Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zrobiła im dziurę w dachu

Pozywają NASA, bo część Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zrobiła im dziurę w dachu

CBC News, Click Orlando

Ataki węży wywołały panikę wśród mieszkańców Bangladeszu. Za wiele z nich odpowiedzialne są żmije łańcuszkowe - jedne z najniebezpieczniejszych gadów Azji. Zwierzęta te zniknęły z kraju na początku XXI wieku, ale od niedawna zaczynają być zauważane w niektórych regionach.

Ataki węży wywołały panikę. W masowych polowaniach giną też niegroźne gatunki

Ataki węży wywołały panikę. W masowych polowaniach giną też niegroźne gatunki

BBC, TBS News

Fala upałów od tygodnia utrzymuje się nad ogromną częścią Stanów Zjednoczonych. W niektórych miastach w sobotę pobite zostały rekordy temperatury. Gorąco ma utrzymać się jeszcze przez kilka dni - służby publiczne ostrzegały, że tak długa ekspozycja na upał może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia.

"To najgroźniejsza pogoda, z jaką mamy do czynienia"

"To najgroźniejsza pogoda, z jaką mamy do czynienia"

PAP, New York Times, NWS

Obłoki srebrzyste były widoczne w poniedziałkową noc nad Polską. Chociaż w części kraju w obserwacjach przeszkadzały chmury, niektórym Reporterom 24 udało się uchwycić to piękne zjawisko. Materiały otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Srebrna łuna zalała niebo nad Polską

Srebrna łuna zalała niebo nad Polską

13 osób zostało aresztowanych w związku z pożarem lasu na greckiej wyspie Hydra - poinformowały w niedzielę lokalne media. Według władz ogień wybuchł w efekcie wystrzelonych z jachtu fajerwerków.

Wystrzelili fajerwerki z jachtu, na wyspie wybuchł pożar. Może grozić im nawet 20 lat więzienia

Wystrzelili fajerwerki z jachtu, na wyspie wybuchł pożar. Może grozić im nawet 20 lat więzienia

ekathimerini.com, tvnmeteo.pl

Służby ratunkowe znalazły ciało mężczyzny w kantonie Gryzonia na południu Szwajcarii, gdzie zeszła dużych rozmiarów lawina skalna. Trwają poszukiwania dwóch osób. Z powodu ulew i gwałtownych powodzi w sąsiednim Valais jedna miejscowość została odcięta od świata, kilak wsi nie ma dostępu do prądu i wody.

Potężne osuwisko zniszczyło domy i autostradę. "Znaleźliśmy ciało"

Potężne osuwisko zniszczyło domy i autostradę. "Znaleźliśmy ciało"

PAP, SRF, Reuters

Włoska straż przybrzeżna przeprowadziła serię akcji ratunkowych na jeziorze Como w Lombardii w północnych Włoszech. Dziesiątkom żeglarzy groziło niebezpieczeństwo z powodu silnego wiatru i wysokich fal.

Seria akcji ratunkowych na włoskim jeziorze

Seria akcji ratunkowych na włoskim jeziorze

ANSA, Reuters

Jaka pogoda czeka nas w lipcu? Czy upały dadzą się we znaki? Z prognozy długoterminowej na ten miesiąc opracowanej przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wynika, że temperatura na południu, zachodzie i w centrum kraju ma być powyżej normy.

Jaka pogoda na lipiec? W tych regionach może być cieplej niż zwykle

Jaka pogoda na lipiec? W tych regionach może być cieplej niż zwykle

W historii Jowisza prawdopodobnie istniało kilka Wielkich Czerwonych Plam. Najnowsze badania wykazały, że burza, którą możemy obserwować obecnie, nie jest tą odnotowaną w XVII wieku. Badaczom udało się także określić jej prawdopodobny wiek i genezę.

Naukowcy rozwiązali tajemnicę największej burzy Układu Słonecznego

PAP, NASA

Makaki z Portoryko przebudowały swoją społeczność po katastrofie naturalnej. Huragan Maria, który w 2017 roku spustoszył wyspę, zniszczył roślinność i poważnie ograniczył dostęp do cennego cienia. Naukowcy zauważyli, że taka sytuacja faworyzowała małpy zachowujące się w określony sposób.

Huragan "zmienił zasady gry" tej społeczności. I nie chodzi o ludzi