W tym tygodniu Niemcy otworzyli pierwszą autostradę na prąd dla samochodów ciężarowych. Nowe dzieło niemieckich inżynierów, nazwane eHighway, ma zredukować emisję gazów cieplarnianych.
Od 7 maja na terenie niemieckiego landu Hesja samochody ciężarowe mogą jeździć na prąd zamiast na olej napędowy po 10-kilometrowym odcinku autostrady między lotniskiem we Frankfurcie a pobliskim parkiem przemysłowym.
Nad jezdnią zamontowano specjalne kable, a korzystać z nich mogą samochody wyposażone w specjalne urządzenie umieszczone na dachu kabiny samochodu. Zetknięcie kabli z urządzeniem powoduje przepływ prądu, który zapewnia energię elektryczną napędzającą silnik pojazdów. Działa to w podobny sposób, jak w przypadku trolejbusów czy pociągów zasilanych elektrycznie.
Chcą walczyć z ociepleniem klimatu
System zasilania - zwany eHighway - zaprojektowała firma Siemens, a inicjatywa zelektryfikowania odcinka autostrady powstała przy współpracy z rządem landu Hesja. Pomysłodawcy mają nadzieję, że przyczyni się to do zredukowania emisji gazów cieplarnianych.
Dzięki użyciu tej techniki samochody ciężarowe mogą jeździć z prędkością do 90 kilometrów na godzinę bez potrzeby spalania oleju napędowego. Kiedy samochody wyjadą spoza strefy elektrycznej, ich silniki automatycznie przełączają się na spalanie diesla.
Jak mówią inżynierowie Siemensa, elektryfikowanie autostrad w ten sposób jest idealne na obszarach, gdzie istnieje nieużywana infrastruktura kolejowa, którą można wykorzystać do stworzenia dróg zasilanych prądem. Pomysłodawcy wybrali właśnie odcinek między portem lotniczym we Frankfurcie a oddalonym od niego o 10 kilometrów parkiem przemysłowym, bo podróżuje nim wiele ciężarówek napędzanych olejem napędowym. W przyszłości mają zostać otwarte kolejne dwa odcinki takich autostrad.
Siemens wylicza, że kierowcy ciężarówek na kosztach paliwa mogą zaoszczędzić do 20 tysięcy euro na odległości ponad 100 tysięcy kilometrów.
Jedna z recept
Wraz z rozwojem gospodarczym na całym świecie zwiększa się zapotrzebowanie na transport samochodowy. Niestety ma to negatywny wpływ na wzrastanie emisji gazów cieplarnianych, co napędza zmiany klimatyczne. Zelektryfikowane autostrady - zdaniem Siemensa i niemieckiego rządu - mają być jedną z recept na zmniejszenie skutków zmian klimatu.
Autor: dd/map / Źródło: interestingengineering.com, CNN Business
Źródło zdjęcia głównego: BMUB/Sascha Hilgers