Trójmiejska stocznia Crist realizuje 10 projektów o łącznej wartości 250 mln euro dla armatorów z Norwegii, Holandii i Hiszpanii. Negocjowane są kontrakty o wartości ok. 700 mln euro na lata 2014-15.
Podczas konferencji prasowej w Gdyni członkowie zarządu stoczni Crist poinformowali, że największym realizowanym obecnie projektem jest budowa statku do budowy morskich farm wiatrowych "Vidar" dla hiszpańskiej spółki Naviera Trans, o wartości 150 mln euro.
Prezes stoczni Crist SA, Ireneusz Ćwirko poinformował, że jednostka wyposażona będzie np. w system pozycjonowania jednostki na morzu z dokładnością do 1 metra. Ma być przekazana armatorowi we wrześniu.
Budują najnowocześniejsze statki
Prawie rok temu stocznia przekazała do eksploatacji jednostkę do budowy i obsługi farm wiatrowych "Innovation", zamówioną przez spółkę HGO Innovation Shipowner B.V. Budowa statku kosztowała ponad 200 mln euro. Crist twierdzi, że jest to obecnie najnowocześniejszy statek na świecie.
- Odstąpiliśmy od statków prostych, takich jak kutry rybackie i wykonujemy teraz jednostki specjalistyczne i konstrukcje hydrotechniczne - tłumaczy Ćwirko.
ARP inwestuje w Crist
W ostatnim czasie w stocznię zainwestowała i objęła 29,63 procent udziałów w spółce Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) SA. poprzez Mars Fundusz Inwestycyjny. Kilka dni temu prezes ARP, Wojciech Dąbrowski przyznał, że Agencja uczestniczy z Crist we wspólnym projekcie (...) przyniesie on 300 nowych stanowisk pracy. Powiedział, że jeszcze jest za wcześnie, żeby mówić o szczegółach.
Przyszłością przemysł offshore
Wiceprezes stoczni Crist, Krzysztof Kulczycki zwrócił uwagę, że jeśli polskie stocznie chcą zaistnieć, to muszą budować bardzo niszowe, specjalistyczne statki. Uważa, że przyszłością jest konsolidacja potencjału polskich zakładów i skupienie się na przemyśle offshore. Tłumaczy, że analizy rynkowe dowodzą, że przez najbliższych kilka lat światowy rynek konstrukcji stalowych offshore, jak i zaawansowanych technologicznie statków do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych, będzie rósł.
Spółka tłumaczy, że celem stoczni i funduszu Mars jest zbudowanie europejskiego lidera w branży stalowo-stoczniowo-offshorowej, stanowiącego konkurencję w Europie i w świecie.
Przez 20 lat zbudowali 360 jednostek
Stocznia Crist została utworzona w 1990 roku przez dwóch inżynierów budowy okrętów, Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego. W ciągu ponad 20 lat istnienia w stoczni zbudowano ponad 360 różnej wielkości jednostek. Firma współpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii, Danii, Niemiec, Islandii i USA.
Ćwirko poinformował, że w 2009 r. obroty firmy wynosiły ok. 320 mln zł, w 2011 r. - ok. 600 mln zł, a w 2012 - ponad miliard złotych. Stocznia zatrudnia, w zależności od potrzeb, wspólnie z kooperantami i samozatrudnionymi ok. dwóch tysięcy osób.
Autor: ws / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Crist S.A. | TVN24