W związku z przekopem Mierzei Wiślanej wydobywany jest piasek z dna kanału, a to przyciąga poszukiwaczy bursztynu. Przedstawicielka wykonawcy prac przypomina, że wejście na teren budowy jest zabronione dla nieuprawnionych osób. - Budowa jest monitorowana i monitoring zostanie przekazany służbom, by osoby, które złamały prawo, mogły być zidentyfikowane – zapowiada.
Na terenie przekopu Mierzei Wiślanej w budowanym kanale żeglugowym i w rejonie nabrzeża południowego trwają obecnie prace, które polegają na wydobyciu piasku z dna kanału. - Urobek z pracy pogłębiarki usuwany jest w pobliże falochronu zachodniego. W związku z tym w ciągu ostatnich kilku dni w sąsiedztwie budowy pojawiły się osoby, które poszukiwały ewentualnego bursztynu – przekazała Magdalena Skorupka-Kaczmarek, przedstawicielka spółki NDI, wykonawcy inwestycji.
Dodała, że ochrona upominała wszystkich, którzy bezprawnie przechodzili na teren budowy. Kiedy ich polecenia były ignorowane, powiadomiona została między innymi policja.
Bursztyn na terenie przekopu Mierzei Wiślanej. Wiemy, ile do tej pory go wydobyto.
- Policja w miniony weekend dwukrotnie interweniowała na terenie prac. Informujemy także, że budowa jest monitorowana i monitoring zostanie przekazany służbom, by osoby, które złamały prawo, mogły być zidentyfikowane – poinformowała Skorupka-Kaczmarek.
Wykonawca wzmocnił ochronę budowy w rejonie miejsca zrzutu materiału. Odbyło się również spotkanie z przedstawicielami policji i uzgodniono obecność patrolu w rejonie budowy do momentu zakończenia obecnego etapu prac pogłębiarskich.
- Jednocześnie przypominamy, że wejście osób nieuprawnionych na teren budowy jest zabronione, niebezpieczne i każdorazowo będzie zgłaszane do wiadomości odpowiednich służb – podsumowała przedstawicielka spółki NDI.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>
Przekop Mierzei Wiślanej
Nowy odcinek drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga ma mieć w sumie blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 kilometra stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.
Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 roku. Całość inwestycji składa się z trzech części. Generalnym wykonawcą jest polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił w kwietniu, że zgodnie z harmonogramem za dwa lata na Zalew Wiślany i do Elbląga będą mogły wpływać statki o głębokości zanurzenia do 4,5 metra, szerokości do 20 metrów i o długości do 100 metrów. Podkreślił, że przekop Mierzei Wiślanej będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu.
Pod koniec listopada ubiegłego roku rząd zgodził się na zwiększenie z 880 milionów do blisko dwóch miliardów złotych wartości programu związanego z przekopem Mierzei Wiślanej. Inwestycja ma zostać zakończona w pierwszym kwartale 2023 roku.
Autorka/Autor: MAK/gp
Źródło: TVN24/PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN