Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że we wtorek zostanie podpisana umowa na realizację drugiego etapu przekopu Mierzei Wiślanej. Szef MI informował niedawno, że prace na przekopie minęły półmetek.
- We wtorek podpisujemy umowę na drugi etap inwestycji (przekopu Mierzei Wiślanej - red.), który pozwoli w ciągu dwóch lat przebudować tor wodny na rzece Elbląg na odcinku około 10 kilometrów. Dzięki tej umowie powstanie też most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo - powiedział w radiowej Jedynce minister Andrzej Adamczyk.
Szef MI dodał, że jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na trzeci, ostatni, etap tej inwestycji. - W tym roku ogłosimy jeszcze trzeci przetarg, na ostatni etap inwestycji. Będą to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg do 5 metrów głębokości i scalenie całej inwestycji - wyjaśnił Adamczyk.
Minister przypomniał, że zgodnie z harmonogramem za dwa lata na Zalew Wiślany i do Elbląga będą mogły wpływać statki o głębokości zanurzenia do 4,5 metra, szerokości do 20 metrów i o długości do 100 metrów. Podkreślił, że przekop Mierzei Wiślanej będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu.
Przekop Mierzei Wiślanej
Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 roku. Według zapewnień inwestora, budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. Generalnym wykonawcą jest polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
Całość inwestycji składa się z trzech części. Pierwszy etap, który jest aktualnie realizowany, obejmuje budowę Portu Osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.
Drugi etap obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.
Trzeci etap, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.
Nowy odcinek drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga ma mieć w sumie blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 kilometra stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.
Pod koniec listopada ubiegłego roku rząd zgodził się na zwiększenie z 880 milionów do blisko dwóch miliardów złotych wartości programu związanego z przekopem Mierzei Wiślanej. Inwestycja ma zostać zakończona w pierwszym kwartale 2023 roku.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN