Przekop Mierzei Wiślanej. We wtorek ma zostać podpisana nowa umowa

TVN24 Biznes | Z kraju

Autor:
mb/ToL
Źródło:
PAP
Marek Gróbarczyk o przekopie Mierzei Wiślanej (mat. archiwalny)TVN24
wideo 2/5
TVN24Marek Gróbarczyk o przekopie Mierzei Wiślanej (mat. archiwalny)

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że we wtorek zostanie podpisana umowa na realizację drugiego etapu przekopu Mierzei Wiślanej. Szef MI informował niedawno, że prace na przekopie minęły półmetek.

- We wtorek podpisujemy umowę na drugi etap inwestycji (przekopu Mierzei Wiślanej - red.), który pozwoli w ciągu dwóch lat przebudować tor wodny na rzece Elbląg na odcinku około 10 kilometrów. Dzięki tej umowie powstanie też most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo - powiedział w radiowej Jedynce minister Andrzej Adamczyk.

Szef MI dodał, że jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na trzeci, ostatni, etap tej inwestycji. - W tym roku ogłosimy jeszcze trzeci przetarg, na ostatni etap inwestycji. Będą to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg do 5 metrów głębokości i scalenie całej inwestycji - wyjaśnił Adamczyk.

Minister przypomniał, że zgodnie z harmonogramem za dwa lata na Zalew Wiślany i do Elbląga będą mogły wpływać statki o głębokości zanurzenia do 4,5 metra, szerokości do 20 metrów i o długości do 100 metrów. Podkreślił, że przekop Mierzei Wiślanej będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>

Przekop Mierzei Wiślanej

Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 roku. Według zapewnień inwestora, budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. Generalnym wykonawcą jest polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

Całość inwestycji składa się z trzech części. Pierwszy etap, który jest aktualnie realizowany, obejmuje budowę Portu Osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

Drugi etap obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.

Trzeci etap, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Nowy odcinek drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga ma mieć w sumie blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 kilometra stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Pod koniec listopada ubiegłego roku rząd zgodził się na zwiększenie z 880 milionów do blisko dwóch miliardów złotych wartości programu związanego z przekopem Mierzei Wiślanej. Inwestycja ma zostać zakończona w pierwszym kwartale 2023 roku.

PAP/Maciej Zieliński, Adam Ziemienowicz

Autor:mb/ToL

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: TVN