Ogłaszający przetarg pomorski urząd marszałkowski szacował, że na nowe składy będzie trzeba wydać około 146 mln zł. Komisja przetargowa właśnie otworzyła oferty i okazało się, że zgłosiły się dwie polskie firmy i obie zaproponowały ceny niższe od szacunków.
Cena to nie wszystko
Bydgoska Pesa za dostarczenie 10 spalinowych szynobusów zażyczyła sobie dokładnie 114 156 300 zł, natomiast Newag chce zarobić ponad 6 mln złotych więcej - dokładnie 120 472 350 zł.
Cena odgrywa oczywiście najważniejszą rolę, ale nie tylko nią będzie się kierowała komisja przetargowa. Koszt zakupu stanowi 59 proc. oceny oferty. W pozostałej części będą oceniane między innymi koszty utrzymania, warunki techniczne, wskaźnik niskiej podłogi, wskaźnik mocy, koszty zużycia paliwa, a także wskaźniki eksploatacyjne.
- Biorąc pod uwagę wszystkie te warunki nie możemy wykluczyć, że ostatecznie nie zostanie wybrana najtańsza oferta – stwierdziła Małgorzata Pisarewicz, rzecznik urzędu marszałkowskiego w Gdańsku.
Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić pod koniec kwietnia lub na początku maja. Pociągi na nowobudowanej trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powinny zacząć kursować w połowie przyszłego roku.
Wygodnie i praktycznie
Niezależnie od tego, kto zdobędzie kontrakt, do Trójmiasta ma trafić 10 nowych pociągów (3 dwuczłonowe i 7 trzyczłonowych). Pojazd dwuczłonowy musi mieć minimum 250 miejsc (w tym co najmniej 100 siedzących), a trójczłonowy – minimum 350 miejsc (co najmniej 150 siedzących). Pociągi muszą być klimatyzowane, a podróżni mają mieć dostęp do bezprzewodowego internetu; zaplanowano też miejsce do przewozu co najmniej sześciu rowerów.
Pojazdy mają być wyposażone w System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED, przekazujący informacje dla pasażerów oraz reklamy. W przedsionku każdego pojazdu ma być intercom do komunikacji głosowej pasażera z obsługą pojazdu w kabinie maszynisty.
Tak mają wyglądać przystanki PKM:
Wirtualna podróż Koleją Metropolitalną
Inwestycja za 760 mln zł
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zaczęła się w połowie ubiegłego roku. Do tej pory to największa inwestycja infrastrukturalna samorządu województwa pomorskiego. Na ten cel władze przekazały ok. 760 mln zł netto, 500 mln zł z tej kwoty to środki z UE.
Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Pociągami PKM będzie można dojechać na lotnisko w 25 minut. Według wstępnych założeń kolej zostanie oddana do użytku w połowie 2015 roku.
Zobacz budowę z lotu ptaka:
Pomorska Kolei Metropolitalna z lotu ptaka
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: md/r / Źródło: TVN24 Pomorze, PAP