Do przetargu na dostarczenie 10 nowych kolejek dla PKM zgłosiły się tylko dwie firmy: Pesa z Bydgoszczy oraz Newag z Nowego Sącza. Oferta Pesy jest zdecydowanie tańsza, ale nie tylko cena będzie brana pod uwagę.
Ogłaszający przetarg pomorski urząd marszałkowski szacował, że na nowe składy będzie trzeba wydać około 146 mln zł. Komisja przetargowa właśnie otworzyła oferty i okazało się, że zgłosiły się dwie polskie firmy i obie zaproponowały ceny niższe od szacunków.
Cena to nie wszystko
Bydgoska Pesa za dostarczenie 10 spalinowych szynobusów zażyczyła sobie dokładnie 114 156 300 zł, natomiast Newag chce zarobić ponad 6 mln złotych więcej - dokładnie 120 472 350 zł.
Cena odgrywa oczywiście najważniejszą rolę, ale nie tylko nią będzie się kierowała komisja przetargowa. Koszt zakupu stanowi 59 proc. oceny oferty. W pozostałej części będą oceniane między innymi koszty utrzymania, warunki techniczne, wskaźnik niskiej podłogi, wskaźnik mocy, koszty zużycia paliwa, a także wskaźniki eksploatacyjne.
- Biorąc pod uwagę wszystkie te warunki nie możemy wykluczyć, że ostatecznie nie zostanie wybrana najtańsza oferta – stwierdziła Małgorzata Pisarewicz, rzecznik urzędu marszałkowskiego w Gdańsku.
Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić pod koniec kwietnia lub na początku maja. Pociągi na nowobudowanej trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powinny zacząć kursować w połowie przyszłego roku.
Wygodnie i praktycznie
Niezależnie od tego, kto zdobędzie kontrakt, do Trójmiasta ma trafić 10 nowych pociągów (3 dwuczłonowe i 7 trzyczłonowych). Pojazd dwuczłonowy musi mieć minimum 250 miejsc (w tym co najmniej 100 siedzących), a trójczłonowy – minimum 350 miejsc (co najmniej 150 siedzących). Pociągi muszą być klimatyzowane, a podróżni mają mieć dostęp do bezprzewodowego internetu; zaplanowano też miejsce do przewozu co najmniej sześciu rowerów.
Pojazdy mają być wyposażone w System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED, przekazujący informacje dla pasażerów oraz reklamy. W przedsionku każdego pojazdu ma być intercom do komunikacji głosowej pasażera z obsługą pojazdu w kabinie maszynisty.
Tak mają wyglądać przystanki PKM:
Inwestycja za 760 mln zł
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zaczęła się w połowie ubiegłego roku. Do tej pory to największa inwestycja infrastrukturalna samorządu województwa pomorskiego. Na ten cel władze przekazały ok. 760 mln zł netto, 500 mln zł z tej kwoty to środki z UE.
Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Pociągami PKM będzie można dojechać na lotnisko w 25 minut. Według wstępnych założeń kolej zostanie oddana do użytku w połowie 2015 roku.
Zobacz budowę z lotu ptaka:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: md/r / Źródło: TVN24 Pomorze, PAP