W 2015 r. ma być oddana do użytku Pomorska Kolej Metropolitalna. We wtorek podpisano umowę z generalnym wykonawcą budowy. Około 20-kilometrowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.
We wtorek w Gdańsku umowę w sprawie budowy PKM podpisali przedstawiciele spółki PKM S.A. i polsko-hiszpańskiego konsorcjum firm Budimex S.A. (lider konsorcjum, 95 proc. udziałów) i Ferrovial Agrovial Agroman S.A.
W przetargu konsorcjum zaproponowało najniższą cenę realizacji inwestycji: 716,3 mln zł brutto.
W środę plac budowy ma być przekazany wykonawcy.
W 2 lata? "Jak najbardziej możliwe"
W ramach inwestycji mają powstać m.in. 17-kilometrowy odcinek dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz do połączenia z linią nr 201 Gdynia-Kościerzyna, 1,4-kilometrowy odcinek jednotorowej łącznicy PKM z linią kolejową 201, 8 przystanków pasażerskich oraz 16 wiaduktów kolejowych, 8 wiaduktów drogowych i 5 przejść nad torami. Prezes spółki Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) S.A., Krzysztof Rudziński uważa, że realizacja inwestycji w ciągu dwóch lat "jest jak najbardziej możliwa". Podczas budowy największych trudności spodziewa się w miejscach, gdzie występują bardzo nienośne grunty.
- Szczególnie na odcinku między lotniskiem a połączeniem z linią 201 są miejsca, gdzie występuje 8-metrowa warstwa torfów - dodaje.
Jak informuje, przy budowie nasypów zostanie wymienionych ok. 2 mln metrów sześciennych gruntów. - To na pewno zwiększy ilość ciężkich samochodów jeżdżących po mieście, zwłaszcza w 2013 i na początku 2014 roku - wyjaśnia.
W ramach inwestycji powstanie ok. 40 konstrukcji inżynieryjnych, wśród których niektóre będą miały długość ok. 1 km.
25 minut z Wrzeszcza do lotniska
Marszałek województwa, Mieczysław Struk liczy, że budowa PKM będzie pierwszym krokiem do znaczącego usprawnienia komunikacji publicznej w regionie. Zakłada, że z połączenia korzystać będą miały głównie osoby dojeżdżające do Trójmiasta z Kartuz i z Kaszub.
- W niecałe 25 minut będziemy mogli z Wrzeszcza dojechać do lotniska, a w kolejne 25 minut dotrzeć do Kartuz i właśnie dlatego mam nadzieję, że mieszkańcy tej części regionu będą wybierać PKM - podaje. Ocenił, że "skomunikowanie PKM z innymi środkami publicznego transportu w Trójmieście poprzez węzły komunikacyjne jest najlepszym sposobem na przyciągnięcie pasażerów i odbudowę zaufania do transportu publicznego".
Według przeprowadzonych badań, z PKM może korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów. Jak zapowiada Struk, cena biletów "będzie musiała uwzględniać politykę samorządu, który chce zachęcić do korzystania z transportu publicznego". - Samorząd wojewódzki będzie musiał dopłacać do utrzymania PKM, bo każdy tego typu transport wymaga pomocy publicznej - tłumaczy.
Kupią pociągi
Obecnie trwa przygotowywanie przetargu na zakup taboru wykorzystywanego przez PKM. Na 10 pojazdów zespolonych spółka planuje wydać ok. 150 mln zł.
Rudziński powiedział, że łączny koszt inwestycji, wraz z wykupem gruntów i zakupem taboru, może wynieść ok. 1,2-1,3 mld zł.
Praca dla lokalnych firm
Prezes Budimex SA, Dariusz Blocher informuje, że przy budowie spółka będzie wykorzystywać też lokalne firmy jako podwykonawców. Budowa ma być prowadzona jednocześnie w wielu miejscach naraz.
Blocher stwierdził też, że ze względu na ograniczony dostęp najbardziej obawia się budowy wiaduktów nad aleją Grunwaldzką i nad ulicą Słowackiego oraz budowy łącznika przy terminalu lotniczym.
Ponad 500 mln zł na budowę PKM ma pochodzić z funduszy unijnych. Dzięki PKM także Gdynia będzie miała bezpośrednie połączenie kolejowe z portem lotniczym. Gdańsk natomiast odzyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Kartuzami i Kościerzyną, zniszczone w czasie II wojny światowej.
Autor: aja/mz / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKM