W środę w samo południe znów będzie można przejechać przez gdański Most Siennicki. Ze względu na remont, przez ponad rok był on niedostępny dla aut. Most został odnowiony, zyskał m.in. nową nawierzchnię. To część większej inwestycji.
Zlokalizowany nad Martwą Wisłą Most Siennicki jest – obok mostu wantowego - jedyną drogą, jaką mieszkańcy gdańskich dzielnic Stogi i Przeróbka mogą dostać się do centrum miasta i z powrotem.
Przeprawa została zamknięta pod koniec czerwca ub.r. powodując, że cały ruch odbywał się przez most wantowy, co znacznie wydłużało podróż. W końcu ub.r. postęp prac na Moście Siennickim sprawił, że na przeprawę mógł wrócić ruch tramwajowy.
Otwierają most po roku
Jak poinformowała Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK), która w imieniu miasta prowadziła inwestycję, dla aut przeprawa zostanie otwarta w środę w południe.
Skorupka-Kaczmarek dodała, że w ramach remontu Mostu Siennickiego wzmocniono m.in. jego konstrukcję i wymieniono bardzo już zniszczoną, nawierzchnię.
To tylko część inwestycji
Prace przy Moście Siennickim były częścią większej inwestycji - przebudowy linii tramwajowej łączącej Śródmieście z Przeróbką. Przedsięwzięcie to noszące nazwę Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap III C - warte było w sumie 65,6 mln zł i finansowane było w części z funduszy unijnych. Realizacja projektu rozpoczęła się w lipcu ub.r. i większość robót już wykonano. Całość prac zakończy się z końcem września. - Do wykonania pozostały jeszcze tylko drobne prace wykończeniowe – powiedziała PAP Skorupka-Kaczmarek.
Oprócz remontu Mostu Siennickiego, w ramach projektu zmodernizowano dwutorową linię tramwajową o długości 4,4 km biegnącą ulicami Siennicką i Lenartowicza, a także pętlę Przeróbka. Przedsięwzięcie obejmowało też przebudowę fragmentów ulic Siennickiej i Lenartowicza wraz z przejściami dla pieszych, chodnikami, drogami rowerowymi, zatokami autobusowymi przystankami tramwajowymi oraz budową wspólnego pasa dla autobusów i tramwajów.
Przebudowano też sieć trakcyjną i oświetlenie oraz sygnalizację świetlną, a miejscami także sieć wodociągową i kanalizację sanitarną. Na niektórych odcinkach konieczna była także budowa kanalizacji deszczowej. Prace obejmowały też remont podziemnego przejścia na przystanku tramwajowym Brama Żuławska oraz remont wiaduktu drogowego przy ul. Siennickiej.
Wybrali "wzór wiedeński"
Jak powiedziała Skorupka-Kaczmarek, część przystanków tramwajowych na zmodernizowanej trasie została zbudowana na wzór wiedeński. Tego typu rozwiązania stosuje się w miejscach, w których linia tramwajowa biegnie środkiem jezdni na tyle wąskiej, że nie sposób zbudować wysepek przystankowych: piesi, aby wsiąść do tramwajów, muszą więc przechodzić przez jezdnię. By im to ułatwić, jezdnia jest w danym miejscu podwyższona do poziomu chodnika.
Skorupka-Kaczmarek dodała, że w części zmodernizowanych w ramach projektu ulic wprowadzono strefę tzw. uspokojonego ruchu, ograniczając prędkość aut do 30 km/h. W ulicach tych nie wyznaczono przejść dla pieszych: będą mogli oni przekraczać ją w dowolnym miejscu, po upewnieniu się, że można to zrobić bezpiecznie. W miejscach, gdzie dotąd piesi najczęściej przechodzili przez drogę, obniżono krawężniki.
Autor: aa / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: FB - GIK