W gdańskim porcie rusza rozbudowa największego i najgłębszego terminalu w tej części Bałtyku. Inwestycja pochłonie ponad 200 mln euro i ma być gotowa w 2016 roku. Najpierw jednak z przebudowanego obszaru trzeba przenieść rzadką roślinność i ptaki, które się tam osiedlały, na specjalnie dla nich zbudowaną wyspę w Sobieszewie.
Mikołajek nadmorski, szczotlicha siwa, fiołek trójkolorowy - te i inne cenne gatunki roślin rosną na plaży, którą przeznaczono pod rozbudowę terminalu kontenerowego. - Każda inwestycja zawsze wiąże się z oddziaływaniem na środowisko. My jesteśmy tego świadomi i staramy robić się wszystko, by jak najmniej szkodzić środowisku, a nawet przyczynić się do poprawy sytuacji – opowiada Maciej Kwiatkowski, prezes zarządu spółki DCT Gdańsk.
Jak dodaje w miejscu, gdzie już niedługo będą stały ogromne suwnice, a steki tysięcy kontenerów będzie przenoszonych z miejsca na miejsce, teraz jest plaża. - To bardzo ładny kawałek plaży z roślinnością, gdzie wiele gatunków jest chronionych. Dlatego staramy się je uratować, przesadzić je w nowe miejsce, tak, by się zachowały, stąd pomysł naszego wydmowego projektu – mówi Kwiatkowski.
Sztuczna wydma
Aby chronić rośliny związane z brzegiem morskim postanowiono zbudować specjalną wydmę w Sobieszewie i tam przenieść poszczególne gatunki. - Usypaliśmy dla nich specjalne sztuczne siedlisko, z piasku typowo wydmowego, na którym wcześniej te rośliny rosły.Jednak z brzegiem morskim związane są też inne organizmy, dlatego terminal musi zadbać o tzw. kompensację ochrony zwierząt – wyjaśnia dr Katarzyna Żółkoś z Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego.
Miliony euro na terminal
Na 27 ha powierzchni ma powstać rozbudowany terminal. Jego koszt to ponad 200 mln euro. Nowy terminal będzie inny niż obecnie działający. Nie będzie budowany w formie pirsu wychodzącego w morze, ale wzdłuż plaży. Zostanie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem DCT.
- Będziemy powiększać zdolność przeładunkową, będziemy budować nowe nabrzeże, które wyposażymy w najnowocześniejsze dźwigi i suwnice, po to by zapewnić polskim portom zdolność obsługi największych kontenerowych statków świata – mówi prezes DCT Gdańsk.
Będą wpływać największe statki
Dzięki rozbudowie zdolność przeładunkowa terminalu może wzrosnąć do 4 mln TEU (skrót ten oznacza pojemność standardowego kontenera). Dzięki inwestycji do portu w Gdańsku będą mogły wpływać największe statki, mające 400 m długości i ponad 70 m wysokości, mogące przewozić 18 tysięcy TEU.
Jeżeli uda się zrealizować plany inwestycyjne, to terminal w Gdańsku będzie mógł przeładowywać połowę tego, co obecnie przeładowuje się w porcie w Hamburgu.
Tutaj powstanie nowy terminal:
Autor: ws\kwoj / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: tvn24