Po wyjątkowo długim przetargu Brazylia formalnie podpisała umowę na zakup 36 szwedzkich myśliwców Gripen za 5,4 miliarda dolarów. Samolot koncernu Saab teoretycznie pokonał konkurencję jeszcze w grudniu 2013 roku, ale od tego czasu trwały zakulisowe negocjacje nad ostatecznym kształtem umowy. To wielki sukces Szwedów. W kolejce po Gripeny już ustawiają się Argentyńczycy.
O ostatecznym podpisaniu umowy poinformował koncern Saab. Wygląda na to, że nie będzie kolejnych opóźnień i odroczeń a rozpocznie się realizacja obecnie największego kontraktu zbrojeniowego Ameryki Południowej. Dostawy maszyn mają rozpocząć się w 2019 roku a zakończyć w 2024.
Skandynawia podbija Antypody
Podpisanie umowy na zakup Gripenów zakończyło ciągnący się jeszcze od końca XX wieku program F-X, w ramach którego Brazylijczycy wybierali nowy myśliwiec wielozadaniowy dla swojego lotnictwa. Przetarg miał gwałtowne zwroty akcji. W 2007 roku już ogłoszono, że wygrali Francuzi z myśliwcem Rafale, co później okazało się przedwczesną informacją. Francuska oferta miała się okazać zbyt droga.
Później przetarg wielokrotnie zawieszano z powodów problemów budżetowych. Na czoło wysunął się Gripen, jako maszyna najtańsza. Najpoważniejszym konkurentem w ostatniej fazie konkursu był amerykański F-18, ale władze USA nie były skłonne przekazać tyle technologii, ile chcieliby otrzymać Brazylijczycy. Ostatecznie w grudniu 2013 roku zwycięzcą ogłoszono Saaba i jego myśliwiec Gripen w nowej wersji oznaczonej E dla samolotów jednomiejscowych i F dla dwumiejscowych.
Co ważne dla Brazylijczyków, Szwedzi zgodzili się na daleko posuniętą współpracę przy produkcji maszyn. Przeznaczone dla brazylijskiego lotnictwa Gripeny będą montowane w Brazylii. Lokalny przemysł ma też zostać poważnie zaangażowany w prace nad nową wersją Gripena, która na razie istnieje tylko w formie demonstratora technologii Gripen NG (Next Generation). Brazylijczycy i Szwedzi mają wspólnie ponieść koszty opracowania i przygotowania do seryjnej produkcji nowej wersji myśliwca. Będzie to poważny zastrzyk nowoczesnych technologii dla rosnącego w siłę brazylijskiego przemysłu lotniczego.
Dodatkowo Brazylijczycy mogą być zainteresowani opracowaniem zupełnie nowej wersji Gripena przeznaczonej do działania z lotniskowców, bowiem sami mają jeden okręt tej klasy. Mogłoby to otworzyć przed Szwedami potencjalnie bardzo intratny rynek indyjski, gdzie trwają prace nad serią nowych lotniskowców. Byłoby to niemalże marzenie Saaba, który dotychczas odnosił jedynie umiarkowane sukcesy eksportowe. Teraz dzięki zamówieniom od własnego wojska i od Brazylijczyków, może szwedzki koncern może spokojnie spoglądać w przyszłość.
Sukces w Brazylii może też umożliwić Saabowi współpracę z Argentyną. Jak poinformowało niedawno brazylijskie ministerstwo obrony, Argentyńczycy chcą negocjować zakup 24 Gripenów E. Maszyny mają pochodzić z nowej linii produkcyjnej myśliwców, która ma zostać stworzona w Brazylii w ramach współpracy z Saabem.
Autor: mk//gak / Źródło: janes.com, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY-SA 3.0) | Alex Beltyukov