Kongregacja Nauki Wiary o szczepionkach na COVID-19

Źródło:
PAP

Kongregacja Nauki Wiary orzekła w poniedziałek, że kiedy nie są dostępne szczepionki przeciwko COVID-19, niebudzące zastrzeżeń etycznych, "jest moralnie dopuszczalne stosowanie szczepionek, które wykorzystały linie komórkowe z abortowanych płodów w procesie badawczym i produkcyjnym".

W związku z tym, że w różnych krajach są już dostępne do dystrybucji i stosowania pierwsze szczepionki przeciwko COVID-19 watykańska Kongregacja Nauki Wiary udzieliła wskazówek w tej kwestii w "Nocie Kongregacji Nauki Wiary na temat moralnej oceny stosowania niektórych szczepionek przeciw COVID-19" z 21.12.2020 roku – poinformowało w poniedziałek biuro prasowe Konferencji Episkopatu Polski.

Komórki z ludzkich zarodków w szczepionce na COVID-19? Wyjaśnia Konkret24

Zaznaczono, że ogólne kryteria rozstrzygające te kwestie wyjaśniono w dokumencie Papieskiej Akademii Życia "Rozważania moralne o szczepionkach przygotowanych na bazie komórek pochodzących z abortowanych płodów ludzkich" z 5 czerwca 2005 r., w "Instrukcji Dignitas Personae" Kongregacji wydanej w 8 września 2008 i w specjalnej Nocie Papieskiej Akademii Życia z roku 2017.

Kongregacja "nie ma zamiaru oceniać bezpieczeństwa i skuteczności tych szczepionek"

Podkreślono, że Kongregacja "nie ma zamiaru oceniać bezpieczeństwa i skuteczności tych szczepionek, choć jest ona również istotna i potrzebna z punktu widzenia etycznego, a których ocena należy do kompetencji naukowców w dziedzinie biomedycyny i agencji farmaceutycznych".

Zaznaczono, że chodzi jej jedynie o refleksję nad moralnym aspektem stosowania tych szczepionek przeciwko COVID-19, które opracowano na podstawie linii komórkowych "pochodzących z tkanek pobranych podczas dwóch aborcji przeprowadzonych w zeszłym stuleciu".

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE >>>

CZYTAJ RAPORT PORTALU TVN24.PL: Szczepionka na koronawirusa - najważniejsze informacje >>>

Wyjaśniono, że "w przypadkach użycia komórek pochodzących z abortowanych płodów dla stworzenia linii komórkowych do badań naukowych, "istnieje zróżnicowana odpowiedzialność co do współdziałania w złu. Na przykład w firmach wykorzystujących linie komórkowe niegodziwego pochodzenia nie jest taka sama odpowiedzialność tych, którzy decydują o kierunkach produkcji i tych, którzy nie mają żadnej władzy decyzyjnej".

Kongregacja podkreśla, że gdy nie są dostępne szczepionki przeciwko COVID-19, które nie budzą zastrzeżeń etycznych, "jest moralnie dopuszczalne stosowanie szczepionek przeciwko COVID-19, które wykorzystały linie komórkowe z abortowanych płodów w procesie badawczym i produkcyjnym".

W dokumencie wyjaśniono, że "powodem dla uznania za godziwe moralnie stosowania tych szczepionek jest to, że współdziałanie (bierna współpraca materialna) w złu aborcji, z której pochodzą wspomniane linie komórkowe, ze strony osób, które używają powstałych z nich szczepionek, jest odległe".

"Moralny obowiązek unikania takiej biernej współpracy materialnej nie jest wiążący, jeśli istnieje poważne zagrożenie, takie jak niepohamowane w inny sposób rozprzestrzenianie się groźnego patogenu" - napisano.

Zwraca uwagę, że jest "godziwe moralnie używanie tego typu szczepionek, ze względu na szczególne warunki czyniące go takim". Dodaje jednocześnie, że "nie może stanowić samej z siebie legitymizacji, również pośredniej, dla praktyki aborcji, i zakłada sprzeciw wobec tej praktyki ze strony tych, którzy te szczepienia stosują".

Kongregacja zachęca do produkcji i zatwierdzania szczepionek "etycznie akceptowalnych, które nie stworzą problemów sumienia"

Kongregacja Nauki Wiary zachęca jednocześnie "zarówno firmy farmaceutyczne, jak i rządowe agencje ochrony zdrowia" do tego, aby "produkowały, zatwierdzały, rozprowadzały i oferowały szczepionki etycznie akceptowalne, które nie stworzą problemów sumienia' ani dla pracowników ochrony zdrowia, ani dla samych osób szczepionych".

Zauważa również, że szczepienie nie jest obowiązkiem moralnym i że z tego powodu powinno być dobrowolne.

Zaznaczono, że "w każdym przypadku, z punktu widzenia etycznego, moralność szczepienia 'zależy nie tylko od obowiązku troski o własne zdrowie, ale także od obowiązku dążenia do dobra wspólnego'. Przy braku innych środków służących powstrzymaniu lub choćby jedynie zapobieżeniu epidemii, dobro wspólne może zalecać szczepienie, zwłaszcza w trosce o najsłabszych i najbardziej narażonych na niebezpieczeństwo" – czytamy w nocie Kongregacji.

Zwrócono uwagę, że "ci, którzy ze względu na sumienie, odrzucają szczepionki wyprodukowane z linii komórkowych pochodzących od abortowanych płodów, powinni innymi sposobami profilaktycznymi i właściwymi zachowaniami powziąć kroki dla uniknięcia stania się nośnikami transmisji czynnika infekcyjnego".

W kwestii dopuszczalności tych szczepionek oraz zasadności ich stosowania, przygotowywane jest stanowisko Zespołu Ekspertów Konferencji Episkopatu Polski ds. Bioetycznych, które zostanie opublikowane w bliskiej przyszłości.

Autorka/Autor:pp

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Tagi:
Raporty: