Rosyjski myśliwiec przechwytujący Mig-31 był bliski doprowadzenia do zderzenia w powietrzu z norweskim samolotem patrolowym P-3 - ujawniły norweskie media. Incydent miał być na tyle poważny, iż norweskie wojsko zwróciło się z oficjalnym protestem i prośbą o wyjaśnienia do Rosjan.
Do "spotkania" nad Morzem Barentsa miało dojść 10 kwietnia. Norweski samolot P-3 Orion wykonywał rutynowy lot zwiadowczy nad strefą ekonomiczną Norwegii. W pewnym momencie na radarach Norwegów pojawił się szybko zbliżający się punkt lecący od strony Rosji.
Bliskie spotkanie
Jak się po chwili okazało, był to myśliwiec przechwytujący Mig-31, jeden z najszybszych seryjnych wojskowych samolotów świata. Rosyjski pilot zbliżył się do Oriona na odległość kontaktu wzrokowego i obie strony zaczęły się sobie przyglądać. Tego rodzaju spotkania nad otwartym morzem nie są niczym niezwykłym i dochodzi do nich rutynowo. Czasem to norweskie myśliwce ćwiczą przechwytywanie na rosyjskich bombowcach, czasem Rosjanie ćwiczą przechwytywanie norweskich samolotów patrolowych.
Tym razem sytuacja rozwinęła się jednak w nieprzewidzanym kierunku. Norwedzy dwukrotnie zauważyli, że Mig-31 zbliżył się do nich od strony ogona i śledzi z małej odległości, zachowując jednak bezpieczny dystans. Po chwili Rosjanin zniknął z pola widzenia załogi Oriona. Po pewnym czasie ku zaskoczeniu Norwegów myśliwiec z wielką prędkością przemknął tuż obok P-3 i zniknął w oddali. W ocenie załogi Oriona ryzyko kolizji było bardzo duże.
Za blisko i zbyt niebezpiecznie
Ułańska fantazja i agresywne manewrowanie Rosjanina wywołało niezadowolenie norweskiego wojska. Jak poinformował rzecznik norweskiego lotnictwa, incydent zostanie poruszony podczas rozmów dwustronnych z Rosjanami.
Obie strony mają już doświadczenie w groźnych bliskich spotkaniach samolotów. W 1987 roku norweski Orion zderzył się w bardzo podobnych okolicznościach z radzieckim Su-27. Pomimo poważnych uszkodzeń obie maszyny zdołały wówczas wrócić do baz.
Źródło: theaviationist.com
Źródło zdjęcia głównego: Dmitriy Pichugin (CC-BY-SA)