Rosjanie pochwalili się projektem nowego naddźwiękowego samolotu pasażerskiego, który ma być według nich lepszy od sławnego Concorde'a. Pracami nad maszyną zajmuje się Centralny Instytut Aerohydrodynamiki przy współpracy z między innymi koncernem Suchoj.
Prace nad perspektywiczną maszyną są na etapie wstępnym. Przygotowano pierwsze propozycje układu maszyny i jej potencjalnych możliwości. Nie podano przewidywanej daty zakończenia prac. Stwierdzono jedynie, że jednym z najważniejszych celów projektów jest opracowanie nowych technologii "i uzyskania pozycji lidera na rynku w tej dziedzinie"
Nowa jakość?
Główną właściwością samolotu ma być możliwość uzyskiwania i utrzymywania prędkości naddźwiękowej bez generowania dużego hałasu. To właśnie problem z bardzo głośnym dźwiękiem wytwarzanym podczas startu i lotu były jednym z głównych gwoździ do trumny Concorde. Rosjanie nie sprecyzowali jak chcą to osiągnąć. Prace nad rozpraszaniem fali uderzeniowej wytwarzanej podczas przekraczania bariery dźwięku trwają w kilku krajach od lat, ale na razie bez wyraźnego przełomu.
Na udostępnionej bardzo ogólnej grafice ukazującej nowy samolot widać, że Rosjanie umieścili silniki w nietypowej pozycji nad skrzydłem, co być może ma być sposobem na odbijanie wytwarzanego przez nie dźwięku do góry.
Specjalista z portalu FlightGlobal wskazuje na pewną ciekawostkę związaną z ogłoszeniem prac nad samolotem. Na grafice komputerowej maszyna widnieje w zielonym kamuflażu wojskowym, "raczej" nie stosowanym w samolotach cywilnych. W ocenie eksperta, oznacza to tyle, iż należy spodziewać się informacji z koncernu Tupolew, iż trwają prace nad nowym naddźwiękowym bombowcem.
Trudne zadanie
Perspektywa zrealizowania wizji Instytutu wydaje się być bardzo odległa. Zarówno koncern Tupolew jak i Suchoj od początku lat 90-tych pracują nad projektami naddźwiękowych samolotów pasażerskich. Do tej pory z powodu niskiego finansowania i konieczności opracowania złożonych technologii, oba koncerny nie zdołały osiągnąć żadnych konkretnych wyników.
Dotychczas jedyny rosyjski pasażerski samolot naddźwiękowy, Tu-144, został opracowany na przełomie lat 60-tych i 70-tych. Maszyna powstała w pewnym stopniu dzięki szpiegostwu przemysłowemu we francuskich firmach pracujących nad Concorde'm. Rosyjska maszyna okazała się być komercyjną katastrofą (bardziej niż Concorde), głównie z powodu wielkiego pośpiechu podczas prac konstrukcyjnych. Tu-144 bez przerwy psuły się, były bardzo kosztowne w obsłudze i oferowały niski komfort pasażerom.
Źródło: flightglobal.com
Źródło zdjęcia głównego: tsagi.ru