Rosjanie pracują nad "lepszym Concorde'm"

 
Komputerowa wizualizacja pomysłu na nowy samolottsagi.ru

Rosjanie pochwalili się projektem nowego naddźwiękowego samolotu pasażerskiego, który ma być według nich lepszy od sławnego Concorde'a. Pracami nad maszyną zajmuje się Centralny Instytut Aerohydrodynamiki przy współpracy z między innymi koncernem Suchoj.

Prace nad perspektywiczną maszyną są na etapie wstępnym. Przygotowano pierwsze propozycje układu maszyny i jej potencjalnych możliwości. Nie podano przewidywanej daty zakończenia prac. Stwierdzono jedynie, że jednym z najważniejszych celów projektów jest opracowanie nowych technologii "i uzyskania pozycji lidera na rynku w tej dziedzinie"

Nowa jakość?

Główną właściwością samolotu ma być możliwość uzyskiwania i utrzymywania prędkości naddźwiękowej bez generowania dużego hałasu. To właśnie problem z bardzo głośnym dźwiękiem wytwarzanym podczas startu i lotu były jednym z głównych gwoździ do trumny Concorde. Rosjanie nie sprecyzowali jak chcą to osiągnąć. Prace nad rozpraszaniem fali uderzeniowej wytwarzanej podczas przekraczania bariery dźwięku trwają w kilku krajach od lat, ale na razie bez wyraźnego przełomu.

Na udostępnionej bardzo ogólnej grafice ukazującej nowy samolot widać, że Rosjanie umieścili silniki w nietypowej pozycji nad skrzydłem, co być może ma być sposobem na odbijanie wytwarzanego przez nie dźwięku do góry.

Specjalista z portalu FlightGlobal wskazuje na pewną ciekawostkę związaną z ogłoszeniem prac nad samolotem. Na grafice komputerowej maszyna widnieje w zielonym kamuflażu wojskowym, "raczej" nie stosowanym w samolotach cywilnych. W ocenie eksperta, oznacza to tyle, iż należy spodziewać się informacji z koncernu Tupolew, iż trwają prace nad nowym naddźwiękowym bombowcem.

Trudne zadanie

Perspektywa zrealizowania wizji Instytutu wydaje się być bardzo odległa. Zarówno koncern Tupolew jak i Suchoj od początku lat 90-tych pracują nad projektami naddźwiękowych samolotów pasażerskich. Do tej pory z powodu niskiego finansowania i konieczności opracowania złożonych technologii, oba koncerny nie zdołały osiągnąć żadnych konkretnych wyników.

Dotychczas jedyny rosyjski pasażerski samolot naddźwiękowy, Tu-144, został opracowany na przełomie lat 60-tych i 70-tych. Maszyna powstała w pewnym stopniu dzięki szpiegostwu przemysłowemu we francuskich firmach pracujących nad Concorde'm. Rosyjska maszyna okazała się być komercyjną katastrofą (bardziej niż Concorde), głównie z powodu wielkiego pośpiechu podczas prac konstrukcyjnych. Tu-144 bez przerwy psuły się, były bardzo kosztowne w obsłudze i oferowały niski komfort pasażerom.

Źródło: flightglobal.com

Źródło zdjęcia głównego: tsagi.ru