Rosjanie przeprowadzili w niedzielę pierwszy testowy lot swojego samolotu pasażerskiego średniego zasięgu MS-21. Producent ma nadzieję, że maszyna będzie w stanie konkurować na niebie z zachodnimi rywalami, takimi jak Airbus i Boeing.
"Model-21-300 z powodzeniem ukończył 30-minutowy lot na wysokości 1000 metrów z prędkością 300 km/h" - poinformowały w oświadczeniu: Irkut - producent maszyny - oraz kontrolowana przez państwo jej spółka macierzysta United Aircraft Corporation (UAC).
Próbny lot odbył się zaledwie trzy tygodnie po tym, jak Chiny zainaugurowały pierwszy lot nowego samolotu pasażerskiego C919.
Lepszy od konkurencji?
Rosyjscy urzędnicy twierdzą, że MS-21 jest pod wieloma względami lepszy od swoich zachodnich konkurentów (chodzi przede wszystkim o samoloty produkowane przez Airbusa i Boeinga) i będzie pożądany zarówno przez krajowych, jak i zagranicznych przewoźników.
Zachodni eksperci uważają jednak, że zarówno Rosja, jak i Chiny stoją przed ogromnym wyzwaniem, aby rozbić transatlantycki duopol na rynku samolotów.
Wyrazili też zdziwienie z powodu krótkiego lotu maszyny i stosunkowo niskiej wysokości, na jakiej był przeprowadzany. W przypadku Airbusa czy Boeinga próbne loty trwają około 3-4 godzin. - To sugeruje, że mają poważne ograniczenia lub coś się stało i postanowili zawrócić - ocenił inżynier do spraw testów lotniczych, który chciał zachować anonimowość.
Rzecznik UAC zaznaczył jednak, że lot był wystarczająco długi, aby przetestować wszystko, co wymagało sprawdzenia w powietrzu.
Gratulacje od Putina
Prezydent Rosji Władimir Putin zadzwonił do dyrektora generalnego Irkuta, aby pogratulować jemu i jego pracownikom czegoś, co Kreml nazwał "znaczącym wydarzeniem".
Dwusilnikowy MS-21 będzie produkowany w dwóch wariantach: MS-21-300, który będzie miał 160-211 miejsc oraz MS-21-200, który będzie posiadał 130-165 foteli.
Produkcja ma rozpocząć się w ciągu najbliższych dwóch lat. Media państwowe poinformowały o zawarciu wielu umów z krajowymi i zagranicznymi przewoźnikami. Irkut podał, że otrzymał już zamówienia na 175 samolotów.
Wiadomo już, że 85 samolotów kupi rosyjski państwowy koncern Rostec, kierowany przez Siergieja Chemezowa, bliskiego sojusznika Putina. Kolejne 50 maszyn zostanie wyleasingowanych Aerofłotowi.
Irkut zaznaczył, że koszty operacyjne nowego samolotu będą o 15 procent tańsze niż w samolotach z obecnej generacji.
Zasięg samolotu to 6 tysięcy kilometrów, co oznacza, że jego głównymi konkurentami będą Boeing 737 i Airbus A320, które obecnie dominują na rynku maszyn średniego zasięgu.
Prezes UAC Jurij Slyusar oszacował globalny pobyt na MS-21 na około 15 tysięcy samolotów w ciągu najbliższych 20 lat. - Jestem pewny, że linie lotnicze docenią nasz nowy samolot - podkreślił.
Autor: ToL//now/jb / Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Reuters