Rosyjskie Ministerstwo Obrony podpisało duży kontrakt na zmodernizowanie 50 myśliwców przechwytujących MiG-31. To obecnie najszybsze maszyny wojskowe świata i pomimo już dość zaawansowanego wieku rosyjskie wojsko nadal je ceni. Modernizacja ma dotyczyć głównie elektroniki.
- To najnowocześniejsze maszyny zdolne niszczyć wrogie samoloty na dużych odległościach. Wzmocnią potencjał bojowy naszego lotnictwa - oznajmił nieco na wyrost wiceminister obrony Jurij Borysow.
Dodatkowe 50 do przebudowy
Umowę na modernizację podpisano ze Zjednoczoną Korporacją Lotniczą (UAC), kontrolowaną przez państwo firmą skupiającą cały przemysł lotniczy Rosji. Nie podano dokładnej wartości kontraktu, ale ma to być około 30 miliardów rubli. Termin realizacji to 2018 rok.
Konkretnym wykonawcą kontraktu na przebudowę 50 maszyn są zakłady lotnicze Sokół z Niżnego Nowogrodu, które od dekad specjalizują się w seryjnej produkcji samolotów zaprojektowanych przez biuro konstrukcyjne MiG. Są już tam prowadzone prace nad wypełnieniem wcześniejszej umowy na modernizację 50 innych MiG-31. Podpisano ją w 2011 roku z terminem wykonania do 2019 roku. Nowy kontrakt został zawarty równolegle, bowiem zakłady zostały rozbudowane i mają dodatkowe moce produkcyjne.
Docelowo rosyjskie Ministerstwo Obrony chce zmodernizować około 120-150 swoich MiG-31 do wersji BM. Maszyny mają służyć jeszcze do końca lat 20. Modernizacja dotyczy głównie elektroniki myśliwców i systemów odpowiedzialnych za namierzanie oraz śledzenie celów dla rakiet. Po przebudowie maszyny mają móc namierzać wrogie samoloty aż z 320 kilometrów.
Ekstremalne prędkości
Obecnie najnowszy z rosyjskich MiG-31 ma już 20 lat. Produkowano je w latach 1975-1994. Obecnie w służbie Rosjanie utrzymują około 120 egzemplarzy, głównie te zbudowane w ostatnich latach istnienia ZSRR już w nieco unowocześnionej wersji B.
Ich głównym zadaniem jest obrona rosyjskiej przestrzeni powietrznej, to dedykowane myśliwce przechwytujące. Mają szybko wystartować z baz, wznieść się na dużą wysokość i z wielką prędkością zbliżyć się do wroga, którego mają zniszczyć z dużej odległości rakietami. Zaprojektowano je z myślą o takim scenariuszu, wobec czego mają potężne i paliwożerne silniki Sołowiew D-30. Na dużej wysokości mogą rozwinąć niemal trzy tysiące km/h. Teoretycznie mogą lecieć jeszcze szybciej, ale wówczas temperatura wywołana przez tarcie powietrza doprowadziłaby do uszkodzeń kadłuba oraz silników.
W pełni zatankowany i uzbrojony MiG-31 waży 46 ton, co czyni go najcięższym myśliwcem świata. Dla porównania najliczniejszy rosyjski myśliwiec Su-27 waży maksymalnie 30 ton. Niemal połowy masy gotowego do walki MiG-31 stanowi paliwo, które jego dwa silniki D-30 wręcz pożerają przy większych prędkościach.
W minionym tygodniu norweskie lotnictwo opublikowało nagranie bliskiego spotkania z MiG-31
Autor: mk//gak / Źródło: tvn24.pl, lenta.ru
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY-SA 3.0) | Alex Beltyukov