Polscy piloci zakończyli szkolenie w Korei Południowej obejmujące zastosowanie bojowe, walki powietrzne i przechwycenia - przekazał w poniedziałkowym wpisie na Twitterze minister obrony Mariusz Błaszczak. O zakończeniu szkolenia pierwszej grupy polskich pilotów informowało w komunikacie także Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych.
Na początku czerwca w Korei Południowej, podczas wizyty szefa MON Mariusza Błaszczaka, odbyła się publiczna prezentacja pierwszego samolotu bojowego FA-50 przeznaczonego dla Polskich Sił Powietrznych. Polski resort obrony zamówił 12 takich maszyn, które miały dotrzeć do kraju w najbliższych miesiącach. Kolejne zamówienie przewiduje dostawę dalszych 36 maszyn w spolonizowanej wersji FA-50PL.
Wkrótce wrócą do kraju
Minister obrony narodowej napisał w poniedziałek na Twitterze, że "polscy piloci zakończyli szkolenie w Korei Południowej obejmujące m.in. zastosowanie bojowe, walki powietrzne i przechwycenia". "Wkrótce piloci wrócą do kraju, przejmą wchodzące na wyposażenie sił powietrznych samoloty FA-50 i rozpoczną loty w naszej przestrzeni powietrznej" - dodał.
O zakończeniu szkolenia pierwszej grupy polskich pilotów informowało w komunikacie także Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych.
"Dzięki posiadanemu doświadczeniu, zaangażowaniu oraz determinacji, piloci ukończyli szkolenie półtora miesiąca wcześniej niż planowano. Pierwsi polscy piloci zakończyli parę dni temu szkolenie LIFT na TA-50 obejmujące min. zastosowanie bojowe, loty w formacji oraz walki powietrzne i przechwycenia. Już wkrótce piloci wracają do Polski by przyjąć samoloty FA-50GF oraz rozpocząć przeszkolenie na typ, by w przyszłości bronić polskiego nieba na kolejnej ulepszonej i lepiej uzbrojonej wersji FA-50PL , czyli Block 20, która zgodnie z umową ma zostać dostarczona w 2025 roku" - przekazano.
Dwuosobowy samolot bojowy
FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy. Jak informuje Agencja Uzbrojenia, jego podstawowe uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu.
Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi 1,5 Macha (1837,5 km/h). Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14,6 km. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 tony, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 tony.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Mariusz Błaszczak/Twitter