- Na dwa tygodnie przed tragedią lekarz zalecił niemieckiemu pilotowi Andreasowi Lubitzowi, by zgłosił się na leczenie do szpitala psychiatrycznego - poinformowała francuska komisja ds. katastrof lotniczych (BEA), przedstawiając raport dotyczący katastrofy samolotu linii Germanwings. Airbus rozbił się o zbocze Alp 24 marca 2015 roku.
Śledczy ustalili, że drugi pilot Andreas Lubitz, który cierpiał w przeszłości na ciężką depresję, zabarykadował się w kokpicie airbusa i celowo doprowadził do rozbicia się samolotu. Na pokładzie maszyny znajdowało się 150 osób. Wszystkie zginęły.
Problemy ze wzrokiem
Ponieważ Lubitz nie informował nikogo o ostrzeżeniach lekarzy, BEA stwierdziła, że "władze nie mogły podjąć żadnego działania, aby odsunąć go od latania".
Przedstawiciel francuskiej komisji badającej wypadki lotnicze (BEA) poinformował, że Lubitz wykazywał symptomy, świadczące o psychotycznym epizodzie depresyjnym, w grudniu 2014 roku. W ciągu trzech miesięcy konsultował się z kilkoma lekarzami, jednak żaden z nich nie zaalarmował władz linii lotniczych ani służb lotnictwa cywilnego.
Śledczy znaleźli dowody na to, że drugi pilot, który cierpiał również na problemy ze wzrokiem i mógł obawiać się utraty pracy, poszukiwał w internecie informacji o sposobach popełnienia samobójstwa. Ukrywał swoją chorobę przed pracodawcą. BEA poinformowała, że stan psychiczny Lubitza nie wzbudzał podejrzeń wśród pracujących z nim pilotów.
Autorzy raportu zwracają też uwagę na "brak dokładnych wytycznych i instrukcji w niemieckich liniach lotniczych" co do kwestii przedkładania sprawy bezpieczeństwa publicznego nad tajemnicę lekarską. Komisja zaleciła, aby władze lotnicze opracowały nowe zasady, w których lekarze byliby zwolnieni z tajemnicy lekarskiej w warunkach zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego.
Ciężka depresja
Andreas Lubitz posiadał zezwolenie i pilotował samoloty linii Germanwings, choć w jego dokumentacji medycznej i certyfikacie lotniczym widniał wpis o ciężkim epizodzie depresyjnym, trwającym od sierpnia 2008 do lipca 2009 roku. Zezwolenie na pilotowanie maszyn miało zostać cofnięte w przypadku ponownego ujawnienia się depresji.
BEA zaleciła władzom europejskim, by wprowadziły bardziej restrykcyjny system badania i dopuszczania pilotów do wykonywania lotów, zwłaszcza w przypadku wystąpienia problemów psychicznych, oraz zachęciła do zaostrzenia przepisów dotyczących ponownych badań i kontroli pilotów, u których w przeszłości wystąpiły problemy psychiczne.
Nie powinien był lecieć
Airbus A320 linii lotniczych Germanwings, tanich linii lotniczych należących do Lufthansy, leciał 24 marca z Barcelony do Duesseldorfu; w katastrofie zginęło 150 osób, głównie obywatele Niemiec i Hiszpanii, a także innych krajów.
W toku śledztwa wstępnie ustalono, że 27-letni niemiecki pilot spowodował katastrofę umyślnie. Dane uzyskane z jednej z czarnych skrzynek wskazują, że pod nieobecność kapitana samolotu w kokpicie celowo obniżył lot i rozbił maszynę. Prokuratura w Duesseldorfie podała, że w przeszłości Lubitz miewał skłonności samobójcze.
W mieszkaniu Lubitza znaleziono podarte zwolnienie lekarskie, wskazujące, że tego dnia, gdy doszło do katastrofy, pilot był chory i nie powinien był lecieć.
Katastrofa samolotu Germanwings w Alpach
Źródło: Fakty z Zagranicy - TVN24 BiS
Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje
Teraz oglądasz
Do katastrofy Germanwings doszło w marcu 2015 roku
Teraz oglądasz
Lubitz "testował" katastrofę w czasie poprzedniego lotu
Teraz oglądasz
03.04 | To już pewne. Andreas Lubitz celowo rozbił airbusa Germanwings
Teraz oglądasz
Zapis drugiej czarnej skrzynki: Lubitz zwiększał prędkość airbusa przed katastrofą
Teraz oglądasz
Przeprosiny i podziękowania szef Lufthansy na miejscu katastrofy
Teraz oglądasz
Prokuratura: Lubitz miał w przeszłości myśli samobójcze
Teraz oglądasz
29.03 | Dramatyczne ostatnie chwile na pokładzie airbusa Germanwings
Teraz oglądasz
Na miejscu katastrofy wciąż trwają poszukiwania szczątków ofiar
Teraz oglądasz
Na miejsce katastrofy przyjechali bliscy ofiar
Teraz oglądasz
Rzecznik WIM o rannych Polkach
Teraz oglądasz
Lasek: NPW ws. decyzji o odejściu na drugi krąg bliżej MAK, niż komisji Millera
Teraz oglądasz
"Bild am Sonntag": Lubitzowi pogarszał się wzrok. To było przyczyną depresji
Teraz oglądasz
Była partnerka Lubitza: chciał zmienić system, zostać zapamiętany
Teraz oglądasz
"Malownicze tereny w tym kontekście nabrały tragicznego wymiaru". Reporter TVN24 na miejscu katastrofy airbusa
Teraz oglądasz
27.03 | Tajemnice pilota Andreasa Lubitza
Teraz oglądasz
27.03 | Po tragedii w Alpach linie lotnicze zmieniają procedury
Teraz oglądasz
27.03 | Jak długo potrwa jeszcze akcja poszukiwania zwłok ofiar katastrofy?
Teraz oglądasz
Pilot airbusa pokazuje, jak zablokować wejście do kokpitu
Teraz oglądasz
Niemieckie media: Herostratos w kokpicie, obłędny czyn
Teraz oglądasz
Marcus Niesczery o przeszukaniu u Lubitza
Teraz oglądasz
Niemieckie media: Lubitz miał dziewczynę, zerwał z nią
Teraz oglądasz
Pilot rozmyślenie doprowadził do katastrofy
Teraz oglądasz
Przeszukanie domu rodzinnego Andreasa Lubitza
Teraz oglądasz
Piloci rozbijali samoloty
Teraz oglądasz
Zmiana procedur
Teraz oglądasz
Ekstremalnie trudna akcja. Wideo z miejsca katastrofy
Teraz oglądasz
1700 m n.p.m, 5 km od miejsca katastrofy. "Dalej pójść już nie możemy"
Teraz oglądasz
Jak wejść do kokpitu samolotu? Film instruktażowy Airbusa
Teraz oglądasz
Merkel: Jesteśmy winni ofiarom i ich bliskim przeprowadzenie drobiazgowego śledztwa
Teraz oglądasz
Jakie badania przechodzą piloci
Teraz oglądasz
"Były już przypadki takiej samozagłady"
Teraz oglądasz
Koledzy Lubitza z aeroklubu: Odnawiał u nas licencję. To był życzliwy, wesoły, miły człowiek
Teraz oglądasz
Piloci Germanwings boją się latać airbusami. Narzekają na ich stan techniczny
Teraz oglądasz
W kokpicie pozostał kapitan airbusa. Miał mniejsze doświadczenie niż drugi pilot
Teraz oglądasz
Rodziny ofiar katastrofy wyleciały z Barcelony do Marsylii