Czemu kapitan nie mógł wrócić do kokpitu? Tłumaczą piloci airbusa A320

Airbus A320 rozbił się w Alpach
Airbus A320 rozbił się w Alpach
Źródło: Airbus

- Mechanizm odblokowujący drzwi do kokpitu polega na tym, że osoba z wewnątrz zgadza się na to, żeby ktoś wszedł do środka - tłumaczył na konferencji prasowej dotyczącym katastrofy airbusa A320 francuski prokurator Brice Robin. - Po wpisaniu kodu, piloci mają zazwyczaj 30 sekund na reakcję. Jeśli nic nie zrobią, to drzwi same się otwierają. Pilot (siedzący w środku kokpitu - red.) może to jednak zablokować - powiedział w rozmowie z portalem tvn24.pl polski pilot airbusa A320.

W chwili katastrofy airbusa w kokpicie przebywał tylko drugi pilot. Kapitan wyszedł zanim doszło do tragedii i nie mógł ponownie dostać się do środka.

- Można domniemywać, że kapitan wyszedł za naturalną potrzebą - relacjonował wydarzenia w kabinie pilotów prokurator.

Nowe zabezpieczenia po 11 września

Jak tłumaczył Brice Robin, na nagraniu z czarnej skrzynki słychać kapitana rejsu, który "puka do drzwi" kabiny i zagląda przez wizjer, a więc "jest teoretycznie zauważony przez drugiego pilota". Na wezwania kapitana drugi pilot nie odpowiada.

Blokowanie drzwi kokpitu to jeden ze środków bezpieczeństwa stosowanych w samolotach po 11 września. Do środka może dostać się tylko osoba znająca kod dostępu. Drzwi są kuloodporne.

- Nowe prawo od 11 września nakazuje podwójny system odblokowania tych drzwi po to, żeby uniknąć tego, że ktoś mógłby wejść do kokpitu z zewnątrz, żeby porwać samolot - tłumaczył prokurator.

Dodał, że "nawet jeżeli osoba z zewnątrz wpisze kod identyfikacyjny, wymaga to uruchomienia przełącznika, żeby drzwi się otworzyły". - Mechanizm odblokowujący drzwi do kokpitu polega na tym, że osoba z wewnątrz zgadza się na to, żeby weszła osoba z zewnątrz - zaznaczył.

"Pilot może zablokować drzwi"

Polski pilot kpt. airbusa A320 Jacek Samecki mówił w "Dniu na żywo" na antenie TVN24, że drzwi do kokpitu są skonstruowane tak, żeby "można je było wykopać tylko od wewnątrz". - Po to, żeby zablokować dostęp z samolotu do kokpitu - zaznaczył.

Doprecyzował, że "osoba za drzwiami powinna wystukać wcześniej ustalony kod, zaakceptować i odczekać od 10 do 20 sekund". - Ale pilot za sterami może to wyłączyć - podkreślił.

Inny pilot airbusa A320, który prosi o anonimowość, powiedział w rozmowie z tvn24.pl, że "do drzwi są dwa kody". - Po wpisaniu tego normalnego piloci są informowani, że ktoś chce wejść. Wtedy sprawdza się przez kamery, kto stoi przed drzwiami i ewentualnie zwalnia blokadę. Jest też drugi kod, awaryjny. Po wpisaniu go, piloci mają zazwyczaj 30 sekund na reakcję. Jeśli nic nie zrobią, to drzwi same się otwierają. Ale i to pilot może to zablokować - wyjaśnił.I dodał: - Pozostający w kabinie pilot musiał celowo i świadomie nie wpuścić swojego kolegi.

"Samolot był już na wysokości, że można było opuszczać kokpit"

- Są przepisy, które regulują, kiedy i na jak długo drugi pilot może opuścić kokpit. Nie wolno opuszczać kabiny pilotów od startu do określonej wysokości, w tych najbardziej krytycznych fazach lotu, kiedy obowiązuje m.in zakaz rozmów na jakikolwiek inny temat niż pilotowanie samolotu - mówi we "Wstajesz i wiesz" na antenie TVN24 mjr rez. Michał Fiszer, były pilot wojskowy. - Samolot był już na wysokości, że można było opuszczać kokpit - dodaje.

Katastrofa airbusa

Airbus niemieckich tanich linii Germanwings ze 150 osobami na pokładzie wystartował we wtorek przed godz. 10 z Barcelony i leciał do Duesseldorfu w Niemczech. Rozbił się w miejscowości Meolans-Revel w Alpach francuskich. Nikt nie przeżył katastrofy. Większość ofiar stanowią Niemcy i Hiszpanie; wśród zabitych są też obywatele kilkunastu innych krajów.

Katastrofa samolotu Germanwings w Alpach

Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje
Źródło: Fakty z Zagranicy - TVN24 BiS
Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje
Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje
Teraz oglądasz
Do katastrofy Germanwings doszło w marcu 2015 roku
Do katastrofy Germanwings doszło w marcu 2015 roku
Teraz oglądasz
Lubitz "testował" katastrofę w czasie poprzedniego lotu
Lubitz "testował" katastrofę w czasie poprzedniego lotu
Teraz oglądasz
03.04 | To już pewne. Andreas Lubitz celowo rozbił airbusa Germanwings
03.04 | To już pewne. Andreas Lubitz celowo rozbił airbusa Germanwings
Teraz oglądasz
Zapis drugiej czarnej skrzynki: Lubitz zwiększał prędkość airbusa przed katastrofą
Zapis drugiej czarnej skrzynki: Lubitz zwiększał prędkość airbusa przed katastrofą
Teraz oglądasz
Przeprosiny i podziękowania szef Lufthansy na miejscu katastrofy
Przeprosiny i podziękowania szef Lufthansy na miejscu katastrofy
Teraz oglądasz
Prokuratura: Lubitz miał w przeszłości myśli samobójcze
Prokuratura: Lubitz miał w przeszłości myśli samobójcze
Teraz oglądasz
29.03 | Dramatyczne ostatnie chwile na pokładzie airbusa Germanwings
29.03 | Dramatyczne ostatnie chwile na pokładzie airbusa Germanwings
Teraz oglądasz
Na miejscu katastrofy wciąż trwają poszukiwania szczątków ofiar
Na miejscu katastrofy wciąż trwają poszukiwania szczątków ofiar
Teraz oglądasz
Na miejsce katastrofy przyjechali bliscy ofiar
Na miejsce katastrofy przyjechali bliscy ofiar
Teraz oglądasz
Rzecznik WIM o rannych Polkach
Rzecznik WIM o rannych Polkach
Teraz oglądasz
Lasek: NPW ws. decyzji o odejściu na drugi krąg bliżej MAK, niż komisji Millera
Lasek: NPW ws. decyzji o odejściu na drugi krąg bliżej MAK, niż komisji Millera
Teraz oglądasz
"Bild am Sonntag": Lubitzowi pogarszał się wzrok. To było przyczyną depresji
"Bild am Sonntag": Lubitzowi pogarszał się wzrok. To było przyczyną depresji
Teraz oglądasz
Była partnerka Lubitza: chciał zmienić system, zostać zapamiętany
Była partnerka Lubitza: chciał zmienić system, zostać zapamiętany
Teraz oglądasz
"Malownicze tereny w tym kontekście nabrały tragicznego wymiaru". Reporter TVN24 na miejscu katastrofy airbusa
"Malownicze tereny w tym kontekście nabrały tragicznego wymiaru". Reporter TVN24 na miejscu katastrofy airbusa
Teraz oglądasz
27.03 | Tajemnice pilota Andreasa Lubitza
27.03 | Tajemnice pilota Andreasa Lubitza
Teraz oglądasz
27.03 | Po tragedii w Alpach linie lotnicze zmieniają procedury
27.03 | Po tragedii w Alpach linie lotnicze zmieniają procedury
Teraz oglądasz
27.03 | Jak długo potrwa jeszcze akcja poszukiwania zwłok ofiar katastrofy?
27.03 | Jak długo potrwa jeszcze akcja poszukiwania zwłok ofiar katastrofy?
Teraz oglądasz
Pilot airbusa pokazuje, jak zablokować wejście do kokpitu
Pilot airbusa pokazuje, jak zablokować wejście do kokpitu
Teraz oglądasz
Niemieckie media: Herostratos w kokpicie, obłędny czyn
Niemieckie media: Herostratos w kokpicie, obłędny czyn
Teraz oglądasz
Marcus Niesczery o przeszukaniu u Lubitza
Marcus Niesczery o przeszukaniu u Lubitza
Teraz oglądasz
Niemieckie media: Lubitz miał dziewczynę, zerwał z nią
Niemieckie media: Lubitz miał dziewczynę, zerwał z nią
Teraz oglądasz
Pilot rozmyślenie doprowadził do katastrofy
Pilot rozmyślenie doprowadził do katastrofy
Teraz oglądasz
Przeszukanie domu rodzinnego Andreasa Lubitza
Przeszukanie domu rodzinnego Andreasa Lubitza
Teraz oglądasz
Piloci rozbijali samoloty
Piloci rozbijali samoloty
Teraz oglądasz
Zmiana procedur
Zmiana procedur
Teraz oglądasz
Ekstremalnie trudna akcja. Wideo z miejsca katastrofy
Ekstremalnie trudna akcja. Wideo z miejsca katastrofy
Teraz oglądasz
1700 m n.p.m, 5 km od miejsca katastrofy. "Dalej pójść już nie możemy"
1700 m n.p.m, 5 km od miejsca katastrofy. "Dalej pójść już nie możemy"
Teraz oglądasz
Jak wejść do kokpitu samolotu? Film instruktażowy Airbusa
Jak wejść do kokpitu samolotu? Film instruktażowy Airbusa
Teraz oglądasz
Merkel: Jesteśmy winni ofiarom i ich bliskim przeprowadzenie drobiazgowego śledztwa
Merkel: Jesteśmy winni ofiarom i ich bliskim przeprowadzenie drobiazgowego śledztwa
Teraz oglądasz
Jakie badania przechodzą piloci
Jakie badania przechodzą piloci
Teraz oglądasz
"Były już przypadki takiej samozagłady"
"Były już przypadki takiej samozagłady"
Teraz oglądasz
Koledzy Lubitza z aeroklubu: Odnawiał u nas licencję. To był życzliwy, wesoły, miły człowiek
Koledzy Lubitza z aeroklubu: Odnawiał u nas licencję. To był życzliwy, wesoły, miły człowiek
Teraz oglądasz
Piloci Germanwings boją się latać airbusami. Narzekają na ich stan techniczny
Piloci Germanwings boją się latać airbusami. Narzekają na ich stan techniczny
Teraz oglądasz
W kokpicie pozostał kapitan airbusa. Miał mniejsze doświadczenie niż drugi pilot
W kokpicie pozostał kapitan airbusa. Miał mniejsze doświadczenie niż drugi pilot
Teraz oglądasz
Rodziny ofiar katastrofy wyleciały z Barcelony do Marsylii
Rodziny ofiar katastrofy wyleciały z Barcelony do Marsylii
Teraz oglądasz

Katastrofa samolotu Germanwings w Alpach

Autor: kło,eos,mk / Źródło: TVN24, tvn24.pl

Czytaj także: