Deportacje i hit sieci. Biały Dom: nic tego nie przebije

screen1
Akcja służb migracyjnych na plantacji marihuany w Camarillo w Kalifornii
Źródło: Reuters
Biały Dom opublikował filmik przedstawiający deportację grupy imigrantów, który opatrzył viralowym dźwiękiem "Jet2 holiday". Wpis skrytykowała piosenkarka Jess Glynne, której utwór został wykorzystany oraz aktorka Zoe Lister, która użycza w nim swojego głosu.

W środę Biały Dom opublikował w serwisie X krótkie nagranie pokazujące grupę osób deportowanych ze Stanów Zjednoczonych. Widać, jak zakuci w kajdanki mężczyźni, prowadzeni są po płycie lotniska z samochodu do samolotu. Filmikowi towarzyszy bardzo popularny ostatnio w mediach społecznościowych podkład dźwiękowy, znany jako "Jet2 holiday". "Kiedy ICE (Urząd Celno-Imigracyjny - red.) rezerwuje ci wakacyjną podroż Jet2 w jedną stronę na deportację. Nic tego nie przebije!" - napisano na oficjalnym profilu Białego Domu.

Jet2 holiday - o co chodzi

Dźwięk, który Biały Dom dodał do nagrania, pochodzi z reklamy brytyjskiej linii lotniczej Jet2 ze stycznia 2024 roku. Na początku słychać fragment piosenki Jess Glynne z 2015 roku pt. "Hold my Hand". Po chwili lektorka, którą jest aktorka Zoe Lister, mówi: "Nic nie przebije wakacji z Jet2" i reklamuje promocję, dzięki której można oszczędzić na podróży z tym przewoźnikiem.

Opublikowanie przez Biały Dom nagrania z deportacji w towarzystwie viralowego dźwięku skomentowała Glynne. W relacji na Instagramie brytyjska piosenkarka skrytykowała wpis i podkreśliła, że jej muzyka "dotyczy miłości, jedności i szerzenia pozytywnych emocji, ale nigdy podziałów czy nienawiści". Zoe Lister, która użyczyła swojego głosu w reklamie powiedziała BBC, że "nigdy nie wyraziłaby zgody na wykorzystanie swojego głosu" do promowania - jak to ujęła - "Trumpa i jego odrażającej polityki". - Mem z Jet2 przyniósł ludziom na całym świecie wiele radości i humoru, ale wideo Białego Domu pokazuje, że Trump nie ma ani jednego, ani drugiego - dodała.

Dźwięk zyskał ogromną popularność w ostatnich tygodniach i został wykorzystany do 2 milionów filmów na TikToku. Użytkownicy mediów społecznościowych dodają go do nagrań, na których widać zabawne lub pechowe sytuacje związane z wakacjami czy codziennym życiem. Stanowi humorystyczne tło wakacyjnych wpadek, czy zakończonych niepowodzeniem planów.

To nie pierwszy raz, gdy Biały Dom publikuje memy lub kontrowersyjne grafiki. W lutym opublikował Donalda Trumpa w koronie z podpisem "Niech żyje król!", w maju grafikę przedstawiającą prezydenta w szatach papieża, a w lipcu pokazano go jako Supermana. Wiele komentarzy wywołał również wygenerowany przez sztuczną inteligencję filmik "Trump Gaza", zaprezentowany na oficjalnym profilu prezydenta.

Czytaj także: