Premium

Pomidory kontra hit, czyli spór o prawa do "Malinowego króla"

Zdjęcie: Stowarzyszenie Malinowy Król

Stowarzyszenie zrzeszające producentów pomidorów zastrzegło w urzędzie patentowym nazwę "Malinowy król". Twierdzi, że nie ma ona nic wspólnego z tytułem znanej piosenki. Autor jej tekstu Marek Dutkiewicz jest jednak innego zdania. Prawdopodobnie sprawę będzie musiał rozstrzygnąć sąd.

- Wszystko zaczęło się dwa lata temu. Spacerując po Warszawie, zauważyłem wielkie billboardy z pomidorami oznaczonymi tytułem napisanego przeze ze mnie tekstu piosenki. Później znajomi, którzy również zauważyli billboardy, zaczęli wysyłać zdjęcia i gratulować "zarobionych" milionów – mówi Marek Dutkiewicz.

Marek Dutkiewicz jest jednym z najbardziej znanych tekściarzy w Polsce. Napisał słowa do takich przebojów, jak: "Jolka, Jolka pamiętasz" i "Za ostatni grosz" Budki Suflera, "Aleja gwiazd" Zdzisławy Sośnickiej, "Szklana pogoda" Lombardu, "Windą do nieba" zespołu 2 plus 1.

Sądowe batalie

Chodzi o - wykonywany przez Urszulę od 1984 roku - utwór "Malinowy król", do którego muzykę skomponował zmarły przed ponad rokiem Romuald Lipko, lider Budki Suflera. Dutkiewicz jeszcze przed śmiercią Lipki postanowił wspólnie z nim upomnieć się o prawa autorskie.

- Postanowiliśmy z Romualdem, że trzeba podjąć walkę. Tak samo uważa zresztą wdowa po nim Dorota Mazurkiewicz–Lipko, która teraz toczy wspólnie ze mną sądowe batalie. Chociaż wiadomo, że takie sprawy nie są proste. Na przykład autorka tekstu do piosenki "Wsiąść do pociągu byle jakiego" Magda Czapińska wygrała przed sądem z PKP Intercity po bodaj pięciu latach walki – podkreśla tekściarz, przypominając spór sądowy dotyczący kampanii, którą kolej prowadziła pod hasłem "Wsiądź do pociągu byle jakiego albo... do mojego". Zgodnie wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie, który zapadł w listopadzie 2020 roku, PKP Intercity zapłaciły Czapińskiej ponad 100 tys. zł tytułem m.in. zadośćuczynienia i odszkodowania.

Czytaj dalej po zalogowaniu

premium

Uzyskaj dostęp do treści premium za darmo i bez reklam