Premium

Rok wielkich skrajności

Zdjęcie: fot. Anna Rezulak/FPFF

Polska kinematografia w 2020 rok wchodziła z wielkimi sukcesami i olbrzymimi nadziejami. A potem z powodu pandemii zamknięto kina. Jak w roku wyzwań radziły sobie polskie filmy i festiwale filmowe? Jaka czeka je przyszłość? Komentarz Tomasza Kolankiewicza, filmoznawcy i historyka filmu, od września dyrektora artystycznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Pandemia wywróciła w kinie wszystko do góry nogami: największe festiwale, z legendarnym francuskim Cannes na czele, odwołały się lub przeszły w formułę hybrydową, lub w pełni online; odsuwano premiery lub wprowadzano filmy bezpośrednio na platformy streamingowe z pominięciem festiwali i kin. Słowem: całkowitej zmianie lub zamrożeniu uległ znany dotychczas cykl producencko-dystrybucyjny.

Od bileterów po reżyserów Hollywood

Dla pełnego podsumowania 2020 roku w kinach z pewnością potrzeba jeszcze czasu, ale żeby ocenić, jak ważna to może być zmiana; warto przypomnieć, że produkcja filmowa jest wielkim międzynarodowym biznesem, ważnym elementem nie tylko kultury, ale szerzej -  całego segmentu "spędzania wolnego czasu". Te zmiany dotyczą więc zarówno miliardów dolarów, jak też pracy wielu tysięcy osób na całym świecie, od ekip filmowych (czyli aktorów i reżyserów, wyspecjalizowanych firm dostarczających catering na plany, wypożyczalni sprzętu, wielkich sektorów związanych z postprodukcją, itd.) po pracowników kin (znów, nie tylko kinooperatorów i właścicieli kin studyjnych, ale również bileterów oraz pracowników multipleksów), a także przyzwyczajeń miliardów widzów na świecie.

Odwołane imprezy masowe. Zamknięte kina, teatry i muzea
11.03.2020 - odwołane imprezy masowe, zamknięte kina, teatry i muzea - po raz pierwszy w 2020 rokuTVN24

Cała armia twórców pracowała dotychczas w trybie: produkcja filmu, dystrybucja festiwalowa, kina, blue ray/dvd, platformy online, płatne telewizje, telewizje ogólnodostępne. Model kaskadowy - na każdym etapie dystrybucji producenci i dystrybutorzy zarabiali pieniądze, przy części z nich płynęły one także poprzez tantiemy do twórców. Oczywiście to model dla filmów celujących zarówno w obieg festiwalowy, jak i szeroką dystrybucję kinową. Rzecz jasna powstają też produkcje kierowane bezpośrednio do telewizji lub na platformy online, pozostawmy je jednak na boku.

Czytaj dalej po zalogowaniu

premium

Uzyskaj dostęp do treści premium za darmo i bez reklam