Wolne Tory to część centrum Poznania położona między dzielnicami Wildą i Łazarzem, które rozdzielają tory kolejowe. Mają być nową, wielofunkcyjną dzielnicą Poznania z priorytetem komunikacyjnym dla transportu publicznego i rowerowego oraz ruchu pieszego. Nowa przestrzeń ma też integrować Wildę i Łazarz. Łączna powierzchnia tego obszaru to ok. 130 ha. Pod teren inwestycyjny zostanie zagospodarowane ok. 50 ha.
"Dla miasta kluczowe są koszty"
W czwartek ogłoszono wyniki konkursu na pomysł zagospodarowania terenów położonych w sąsiedztwie torów kolejowych i dawnych terenów przemysłowych. Nagrodzone prace mają być materiałem do prowadzenia dalszych prac planistycznych w sprawie ostatecznego ukształtowania Wolnych Torów. Miasto podkreśla, że Wolne Tory są jednym ze strategicznych obszarów dla rozwoju Poznania.
Pierwsze miejsce zajęła firma MAU - Mycielski Architecture & Urbanism z Warszawy, która otrzymała nagrodę w wysokości 171 tys. złotych. Drugie miejsce przypadło Autorskiemu Studiu Architektury ATRIUM Mateusz Urbański z Poznania - 111 tys. zł; trzecie zajęła Grupa Kreska Piotr Dynowski z Warszawy - 71 tys. zł.
Jak ocenił zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski, "pierwsza praca jest ciekawa". - Przestrzeń wydaje się uporządkowana, jednocześnie w niektórych momentach spontaniczna. Jest dużo zieleni; dobre rozwiązania, jeśli chodzi o komunikację publiczną - ciekawe wykorzystanie tego terenu - stwierdził.
Na Wolnych Torach ma być miejsce zarówno dla budynków mieszkalnych, usługowych jak i biurowców. Wudarski przekazał, że całość ocenia jako "coś co da się zrealizować". - Dla miasta kluczowe są koszty infrastruktury; partycypacji, czyli uzgodnienia z inwestorami, właścicielami gruntów - powiedział. Jak dodał, w ciągu kilku najbliższych lat możliwe jest "uchwalenie miejscowego planu czy też planu rewitalizacji" dla obszaru Wolnych Torów.
Wizualizacje Wolnych Torów - przyszłej, nowej dzielnicy Poznania
"Duże możliwości stworzenia przyjaznej przestrzeni"
Zdaniem członka zarządu PKP S.A. Jarosława Batora, rozstrzygnięcie konkursu zamyka pierwszy etap przygotowań do zagospodarowania Wolnych Torów.
- Różnorodność przedstawionych koncepcji dowiodła jak duże są możliwości stworzenia z tego terenu nowoczesnej, przyjaznej mieszkańcom przestrzeni - mówił.
Konkurs na "Projekt urbanistycznego zagospodarowania terenów Wolnych Torów w Poznaniu" ogłoszono 6 marca br. Była to wspólna inicjatywa Poznania oraz PKP S.A., która jest właścicielem część gruntów na terenie Wolnych Torów.
Sąd docenił rozwiązania komunikacyjne
Do konkursu zgłosiły się 84 podmioty, a po weryfikacji zaproszono 80 uczestników. W pierwszym etapie konkursu prace złożyły 44 podmioty. 15 lipca Sąd Konkursowy wyłonił sześć koncepcji. Ich autorzy zostali poproszeni m.in. o dopracowanie swoich pomysłów, przeprowadzenie analiz i przygotowanie makiet, które pozwoliły wytypować najlepsze prace.
W uzasadnieniu Sąd Konkursowy przekazał, że zwycięska praca proponuje atrakcyjne ukształtowanie kwartałów zabudowy i ich skali. "Doceniono poszanowanie wartości dziedzictwa kulturowego. Za wartościowe uznano ukształtowanie zieleni w formie pasmowej. Poprawny układ komunikacji kołowej i tramwajowej - najlepsze powiązanie z dzielnicami sąsiednimi".
Sąd pozytywnie ocenił zaproponowane rozwiązania komunikacyjne w południowej części terenu i docenił aspekt ekonomiczny i realizacyjny zaproponowanych rozwiązań. Projekt zakłada m.in. przedłużenie poznańskiego szybkiego tramwaju z wykorzystaniem torów kolejowych.
Autor: ib / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta Poznania