W centrum Poznania powstanie most pieszo-rowerowy nad Wartą i Cybiną, który połączy Stare Miasto z Ostrowem Tumskim i Ostrów Tumski z Maltą. Do jego budowy zostaną wykorzystane zabytkowe przęsła wiaduktu kolejowego na Starołęce.
Nowy most pieszo-rowerowy pomiędzy Chwaliszewem a Berdychowem ma powstać w ciągu 3 lat. W 2016 r. ruszyć mają prace projektowe. Sama budowa zaplanowana jest na lata 2017-1018.
"Połączenie historycznych terenów"
Kładka ułatwi komunikację pomiędzy Starym Miastem, Ostrowem Tumskim, terenami Politechniki Poznańskiej i Maltą. - Ta idea wpisuje się w strategię Poznania dotyczącą Warty. To nie tylko połączenie wschód-zachód, które zintegruje obszary, ale połączenie historycznych terenów - podkreśla wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski
Obecnie połączenie między tymi trzema dzielnicami zapewnia jedynie ciąg ruchliwych ulic Estkowskiego -Wyszyńskiego.Do budowy zostaną użyte stalowe przęsła, które służyły wcześniej jako element mostu kolejowego łączącego Dębinę ze Starołęką.
- Ogromnie się cieszę, że dzięki zaangażowaniu i pracy tylu osób, udało się uratować cenny zabytek techniki z przełomu XIX i XX wieku. Elementy będą wykorzystanie nie tylko jako ozdobniki, ale w zgodzie z ich przeznaczeniem - mówi Joanna Bielawska-Pałczyńska, miejska konserwator zabytków.Wszystko przez kładkęRozbiórka mostu kolejowego na Starołęce rozpoczęła się w styczniu 2015 roku. Wraz z nią wyburzono wąską kładkę, która przez lata zapewniała połączenie dwóch brzegów Warty. Choć miała jedynie charakter techniczny i wstęp na nią formalnie mieli jedynie pracownicy kolei, przez lata codziennie przechodziły nią dziesiątki, a w sezonie letnim nawet setki poznaniaków. Polecano ją nawet w przewodnikach po zielonych traktach Poznania.Po jej zamknięciu, mieszkańcy Starołęki stracili połączenie z klinem zieleni. Najbliższa przeprawa przez Wartę jest bowiem ponad 2 km dalej. Teraz droga ze Starołęki do Lasku Dębińskiego przez most Przemysła II jest 10 razy dłuższa niż wzdłuż mostu kolejowego - zamiast 500 m trzeba pokonać niemal 5 km.O tym, że wiadukt będzie przebudowywany, wiadomo było od lat. Osiedlowi radni ze Starołęki apelowali nawet do poprzednich władz miasta, by przekazały 3 mln złotych na budowę nowej, szerszej kładki, z której legalnie będą mogli korzystać piesi i rowerzyści. O taką kwotę wnioskowało wówczas do miasta PKP. Bezskutecznie - miasto odmówiło wtedy współfinansowania. - Nie udało się nam przekonać upartego w tej kwestii wiceprezydenta Mirosława Kruszyńskiego - tłumaczył Zbyszko Górny, radny Prawa i Sprawiedliwości oraz przewodniczący Rady Osiedla Starołęka-Minikowo-Marlewo.Sytuacja zmieniła się po zmianie władz. Mimo, że budowa mostu kolejowego już trwała, udało się wywalczyć dobudowanie kładki. Przez to jednak zabrakło tam miejsca na zabytkowe kratownice.
- Poznaniacy odzyskają niebawem tradycyjne przejście piesze na moście kolejowym. PKP PLK S.A. zamierza budowę zakończyć w grudniu. Zarząd Dróg Miejskich planuje urządzić dojścia piesze i dojazdy rowerowe wraz z oświetleniem kładki do połowy 2016 r. - mówi Maciej Wudarski, wiceprezydent Poznania.
Roch przetarł szlaki
To nie pierwsze wykorzystanie elementów starego mostu w Poznaniu. Dawny most św. Rocha dziś jest mostem Jordana, z którego korzystają piesi i rowerzyści.
Najpierw most przesuwano wzdłuż brzegu Cybiny. Obiekt został ustawiony na specjalnych wózkach i, przy pomocy wyciągarek, przemierzał od 30 do 100 m na dobę, po torach kolejowych ułożonych na obu brzegach kanału.
Potem ponad 400-tonową konstrukcje przenoszono przez most Mieszka I. Zamknięto go dla ruchu na pięć dni. W tym czasie na ulicy rozstawiono specjalne szyny, zdemontowano torowisko tramwajowe, sieć trakcyjną, bariery i część latarni.
- Przęsło trzeba było podnieść w granicach 3-4 pięter w górę, by przenieść go na drugą stronę rzeki. Takiej operacji nasi pracownicy jeszcze nie wykonywali - mówił przed jej wykonaniem w TVN 24 Kazimierz Skałecki z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.
Most łączący Śródkę z Ostrowem Tumskim otwarto 7 grudnia 2007 r. Otrzymał imię biskupa Jordana - pierwszego biskupa diecezji poznańskiej i Polski. Stanął dokładnie w miejscu, gdzie już od średniowiecza znajdowała się przeprawa na drugi brzeg rzeki.
Zobacz jak przenoszono most św. Rocha:
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Miasto Poznań