Poznań nie będzie już płacić Kościołowi za dzierżawę terenów, przez które przebiega trasa Kolejki Parkowej Maltanka. W piątek obie strony porozumiały się co do sprzedaży i zamiany nieruchomości.
Poznań co miesiąc musiał płacić Kurii Metropolitarnej 12 tysięcy złotych za przejazd Kolejki Parkowej "Maltanka" kursującej z ronda Śródka do Nowego Zoo. Ta informacja trafiła do prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka w lipcu 2016 r. Zbulwersowany postanowił skontrolować wszystkie wydatki na linii miasto-kuria.
- Chcę policzyć na jakich zasadach miasto udostępnia kościołowi tereny czy budynki. Tu musi działać zasada wzajemności - przekonywał Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Rozliczył się z kościołem
Jak zapowiedział, tak zrobił. Według raportu, wartość kościelnych nieruchomości, na których zależy miastu wynosi około 12 milionów złotych. Opisane miejskie nieruchomości, które mogłyby być interesujące dla Kościoła mają wartość około 20 milionów złotych.
"Miasto Poznań wyraża wolę nabycia terenów należących do Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Jana Jerozolimskiego za Murami, Drukarni i Księgarni Św. Wojciecha, jak i od samej Archidiecezji Poznańskiej, Kapituły Metropolitalnej Poznańskiej, a także innych, podległych Waszej Ekscelencji jako Arcybiskupowi Poznańskiemu podmiotów" - można było przeczytać w liście.
Kolejka już na gruntach miejskich
Teraz po ponad roku udało się doprowadzić do porozumienia w sprawie gruntów przez które kursuje Maltanka. W piątek urząd miasta poinformował, że udało się porozumieć ze stroną kościelną w sprawie przejęcia ośmiu działek położonych przy jeziorze. Podpisane z parafią umowy kończą proces regulacji prawnej terenów zlokalizowanych na trasie przebiegu Maltanki.
- Miasto chce porozumieć się ze stroną kościelną w sprawie uregulowania prawnego innych nieruchomości. Kolejne umowy, nad którymi równolegle pracuje, zamierza finalizować jeszcze w tym roku – poinformował Jacek Łakomy z biura prasowego Urzędu Miasta Poznania.
Od 45 lat nad jeziorem
Maltanka kursuje od 45 lat. Otwarcie Maltanki odbyło się 21 lipca 1972 r. Z przejazdu Maltanką korzysta rocznie około 150 tysięcy osób. Trasa "wąskotorówki" biegnie wzdłuż brzegu Jeziora Maltańskiego z ronda Śródka do Nowego Zoo. W taborze Maltanki znajdują się trzy lokomotywy spalinowe oraz ponad 90-letni parowóz Borsig.
Co ciekawe, ciuchcia jeździła po Poznaniu już wcześniej – od 1956 r. kursowała na prostym odcinku z Wildy na Łęgi Dębińskie. Wobec malejącego zainteresowania, przy okazji budowy Nowego Zoo oraz budowy ulicy Hetmańskiej postanowiono przenieść ją na Maltę. Trasa kolejki została wówczas wydłużona – z 1,5 km do 3,85 km.
Autor: FC/b / Źródło: TVN 24 Poznań, PAP
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań