Zabytkowe pojazdy oraz wożące na co dzień pasażerów tramwaje i autobusy przejechały w niedzielę ulicami Poznania w wielkiej paradzie. W ten sposób poznańskie MPK uczciło swoje 135 urodziny. Największą atrakcją pokazu był odrestaurowany specjalnie na rocznicę wagon z 1905 roku.
Parada wyruszyła w samo południe z mostu Teatralnego w stronę zajezdni na Franowie - najnowszego obiektu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu.
- Ma być prezentacją historii komunikacji. Będą w niej prezentowane tramwaje od najstarszych, które są już historycznymi, po te najnowsze, którymi dzisiaj przemieszczamy się po ulicach Poznania - powiedziała przed imprezą rzecznik MPK Iwona Gajdzińska.
Powrót tramwaju konnego
Korowód pojazdów poprowadziła Orkiestra Miasta Poznania przy MPK. Za nią jechał konny tramwaj prowadzony przez prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka i prezesa miejskiej spółki komunikacyjnej.
Tramwaj konny jest najstarszym pojazdem we flocie przewoźnika. Został zbudowany w 1896 r. w wytwórni P. Herbrand & Co w Kolonii i sprowadzony do Poznania około 1915 r. - jeździł jako wagon doczepny. Około 1928 r. został wycofany z ruchu osobowego i przeznaczony na ruchomy magazyn narzędzi torowych i odzieży roboczej. W 1948 r., z okazji 50-lecia tramwajów elektrycznych w Poznaniu, został wyremontowany i, zgodnie z jego pierwotnym przeznaczeniem, przystosowany z powrotem do ruchu osobowego.
Carl Weyer jak nowy
Na swoje urodziny MPK postanowiło odrestaurować inny zabytkowy pojazd, Carl Weyer nr 305. Wagony tego typu kursowały w Poznaniu od 1905 r. i zostały wycofane z ruchu w 1960 r. Część z nich sprzedano. Z tzw. pudeł urządzano altanki lub magazyny.
Jak podaje MPK, miłośnicy komunikacji miejskiej odnaleźli jedno z takich pudeł w ogródku, gdzie służył za magazyn drewna.
- Kiedy go znaleźliśmy, był w opłakanym stanie. Wykupiliśmy od właściciela i postanowiliśmy przekazać jednej z naszych spółek do odrestaurowania. Efekt tej renowacji jest piorunujący. Carl Weyer został odnowiony specjalnie na 135 lat poznańskiego MPK. Jestem przekonana, że na wszystkich zrobił ogromne wrażenie - mówiła Gajdzińska.
To tzw. wagon doczepny, a MPK Poznań nie ma żadnego pochodzącego z tych czasów wagonu silnikowego, który mógłby go pociągnąć. Specjalnie na paradę udało się wypożyczyć taki pojazd z Krakowa.
Enki, księżniczka, helmuty i ogórki
Na torach zobaczymy też tzw. enki, które jeździły w polskich miastach od lat 50. W Poznaniu taki skład wykorzystywany jest obecnie na liniach turystycznych. W paradzie udział wziął tramwaj 102 N nazywany przez miłośników pojazdów szynowych "księżniczką", który jeździł na liniach w mieście w latach 1970-2004. Poznaniacy obejrzeli też popularne pojazdy 105, których zmodernizowane wersje jeżdżą nadal po szynach oraz "helmuty", czyli używane pojazdy sprowadzone z Niemiec.
W czasie parady można było też zobaczyć "ogórki" i ikarusy.
Pierwsza linia w 1880 roku
Pierwsza linia tramwaju konnego uruchomiona została w Poznaniu w 1880 r. przez dwóch przedsiębiorców budowlanych Otto Reymera i Otto Mascha. Kursowała na trasie dworzec kolejowy - Stary Rynek. Od 1896 r. spółka nosiła nazwę "Posener Strassenbahn".
W 1898 r. uruchomiona została pierwsza linia tramwaju elektrycznego. Specjalnie na jej potrzeby wybudowano elektrownię.
Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę zmieniono nazwę firmy na Poznańską Kolej Elektryczną SA.
Pierwszy autobus komunikacji miejskiej wyjechał na trasę w 1925 r. Pięć lat później w Poznaniu - jako pierwszym mieście w kraju - wprowadzono nową trakcję trolejbusową.
Autor: ib/lulu / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Poznań