W sobotę po półtora roku otwarte zostanie rondo Kaponiera. Choć przez najważniejszy węzeł komunikacyjny w Poznaniu zaczną kursować tramwaje, na przystankach na rondzie nie będą się zatrzymywać.
Tramwaje nie zatrzymają się na Kaponierze, ponieważ ta nadal pozostaje placem budowy. Nadal zamknięte są przejścia podziemne, w których trwa budowa klatek schodowych z ruchomymi schodami i windami. Piesi przez rondo będą mogli przejść przez tymczasowe przejścia dla pieszych.
Bimby kursujące przez rondo Kaponiera zatrzymywać będą się na przystanku most Teatralny a potem dopiero przy moście Dworcowym.
Przez rondo Kaponiera będą kursować tramwaje siedmiu linii: 5, 8, 10, 11, 13, 15 i 18. Na swoje trasy sprzed remontu wrócą ponadto linie 3 i 4.
Nowy przystanek dla autobusów
Przywrócony zostanie także ruch samochodowy na ul. Roosevelta w kierunku Dworca Głównego PKP. Tu zmieni się lokalizacja przystanku dla autobusów - zamiast zatrzymywać się pod hotelem Mercure, teraz autobusy korzystać będą z przystanków tramwajowych na moście Teatralnym (docelowo także na rondzie Kaponiera).
Objazd dla kierowców jadących od ulicy Głogowskiej w kierunku Winograd odbywać się będzie funkcjonującym objazdem: ulicą Matyi, al. Niepodległości.
N21 zamieni się w 201
Przy okazji otwarcia ronda Kaponiera i zmian w rozkładach jazdy, Zarząd Transportu Miejskiego postanowił zmienić numerację jedynej nocnej linii tramwajowej. Teraz na trasie z osiedla Sobieskiego na os. Lecha kursować będzie linia 201 a nie jak dotychczas N21. Jej trasa pozostanie bez zmian. Zmiana jest konsekwencją zmian wprowadzonych wraz z integracją transportu zbiorowego w aglomeracji poznańskiej. Jednym z założeń było wprowadzenie nowej numeracji linii nocnych, które poprzedzać miała cyfra 2. Autobusy nocne zmieniły w ten sposób numerację już 10 lat temu.
Nasza droga Kaponiera
Przebudowa ronda Kaponiera pierwotnie miała rozpocząć się i zakończyć przed Euro 2012. Koszt inwestycji szacowano wówczas (w 2007 r.) na 120 mln euro. Ostatecznie przebudowa głównego węzła komunikacyjnego w Poznaniu kosztować będzie niemal trzy razy więcej, bo aż 335 mln zł. 245 mln zł pochłonie samo rondo Kaponiera, 90 mln zł kosztować będzie nieplanowana wcześniej rozbiórka i budowa mostu Uniwersyteckiego, którego stan w trakcie budowy okazał się znacznie gorszy niż zakładano.
Rondo Kaponiera w Poznaniu:
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań | K. Lesińska