Poznań ogłosił właśnie konsultacje społeczne w sprawie nowych standardów rowerowych w mieście. Dokument jest już gotowy, mogą jednak zostać w nim wprowadzone pewne poprawki. Po wejściu w życie ma mieć charakter obowiązkowy i zapobiegać bublom, jakie w ostatnich latach powstawały w stolicy Wielkopolski.
Konsultacje społeczne nowych standardów rowerowych Poznania startują w czwartek. Potrwają do 28 października. Uwagi do dokumentu można zgłaszać na adres tz@um.poznan.pl. Projekt nowych standardów jest dostępny na stronie konsultacji społecznych.Projektowali jak chcieliDokument opracował Marcin Hyła z Krakowa, prezes sieci "Miasta dla Rowerów" i autor już kilku podobnych opracowań dla innych miast. Przedstawia on jak projektować i jak budować drogi, pasy i śluzy rowerowe tak, by były wygodne dla rowerzystów.
- Wprowadzenie nowych standardów ma zapewnić jednolitą, wysoką jakość poznańskich tras rowerowych. Dokument obejmuje i reguluje wszystkie kluczowe elementy infrastruktury - tłumaczy Wojciech Makowski, oficer rowerowy Poznania.Dotychczas w mieście obowiązywał już podobny dokument, jednak miał charakter zalecenia. W efekcie powstające dotychczas drogi rowerowe były budowane często "byle jak" i krytykowane przez rowerzystów.Niechlubna ścieżka PoznaniaNajbardziej jaskrawym przykładem była wybudowana w 2011 r. droga rowerowa na ul. Przybyszewskiego, która zyskała niechlubne miano "najgorszej w Polsce". Na jednym kilometrze do pokonania było aż... 11 sygnalizacji świetlnych! - To arcydzieło poznańskiej myśli drogowej. Zarówno pod względem nawierzchni, szerokości, skrajni, obsługi potencjalnych źródeł i celów podróży i bezpośredniości - wyliczał dr Michał Beim, specjalista ds. komunikacji z Instytutu Sobieskiego. Ostatecznie drogowcy skrócili rowerzystom przejazd przez skrzyżowanie z ul. Bukowską - teraz można przejechać tam środkiem skrzyżowania. Nadal jednak jazda drogą rowerową zajmuje więcej czasu niż jezdnią.CZYTAJ WIĘCEJ O INNYCH ABSURDACH ROWEROWYCH W POZNANIUDzięki nowemu dokumentowi takie buble już mają nie powstawać. Jego wytyczne projektanci będą już obowiązkowo musieli brać pod uwagę.Wśród nowych standardów znajdzie się między innymi nakaz budowy dróg rowerowych z asfaltu, a nie z kostki, sygnalizacja świetlna na przejazdach rowerowych ma uaktywniać się automatycznie, gdy zbliży się rowerzysta, a nie na przycisk, pojawią się śluzy rowerowe w aż pięciu rodzajach, a drogi mają biec w miarę możliwości prosto, bez ozdobnych zakrętów i oczywiście - bez słupów na środku pasa.
Rowerowy chaos na ul. Kazimierza Wielkiego
"Arcydzieło poznańskiej myśli drogowej". Tak wygląda droga rowerowa na ul. Przybyszewskiego
Największe buble rowerowe Poznania według dr Michała Beima
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24, Rowerowy Poznań