Nowe przystanki kolejowe, nowe parkingi i pociągi co pół godziny – taki plan na kolej metropolitalną ma Poznań i okoliczne gminy. Do realizacja pomysłu jednak bardzo długa droga. Na razie nie ma pieniędzy nawet na projekt inwestycji.
Sieć kolejowa dookoła Poznania jest dobrze rozbudowana - wokół miasta i w mieście znajduje się aż 9 węzłów, którymi można dojechać praktycznie w każdą stronę. Mimo to mieszkańcy z kolei nie korzystają. Powód? Brakuje przystanków, a te które są, stoją zaniedbane. Dlatego dziś do miasta samochodami dojeżdża aż sześć razy więcej osób niż pociągiem.
Pociągi co pół godziny
W przyszłości ma się to zmienić dzięki kolei metropolitalnej. Jej powstaniu ma pomóc partnerstwo – Stowarzyszenie Metropolia Poznań, które przygotowało master plan - harmonogram przedsięwzięć, które doprowadzą do stworzenia kolei metropolitalnej. Ma ona zapełnić luki w rozkładzie jazdy pociągów regionalnych, usprawnić komunikację podróżującym i tym samym zachęcić ich do korzystania z kolei. Pociągi miałyby jeździć co 30 minut w godzinach szczytu, na odcinkach oddalonych o 30 km od Poznania.
Jak ważna jest to inwestycja dla Poznania i okolicznych gmin przekonują wyniki badań przeprowadzonych przez Centrum Badań Metropolitalnych. Tylko w ciągu 3 godzin porannego szczytu codziennie wjeżdża do miasta ponad 40 tys. samochodów. Podróżuje nimi około 55 tys. osób.
Plan dla kolei metropolitalnej
Master plan jest wstępem do projektu, który ma dokładniej określić, jak ma wyglądać kolej metropolitalna. Ostateczny projekt ma zawierać opracowanie wszystkich działań z nią związanych.
- Gdzie i ile miejsc parking powinniśmy stworzyć? Gdzie i jak odnowić dworzec? Jak i co stworzyć, by był powód skorzystania z kolei metropolitalnej? - wylicza Jan Grabkowski, starosta poznański.
Stowarzyszenie Metropolia stara się o dofinansowanie projektu z tzw. funduszy norweskich (forma bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Norwegię, Islandię i Liechtenstein nowym członkom UE). Master plan i aplikację o przyznanie środków złożono już w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, które wskazuje na jakie projekty zostaną przeznaczone pozyskane pieniądze.
- Wniosek został złożony pod koniec kwietnia. Odpowiedź powinniśmy dostać w ciągu miesiąca. Liczymy na to, że będzie pozytywna. Jeśli tak, pierwsze założenia master planu będziemy mogli zaprezentować w maju 2014 roku - mówi Paweł Marciniak, rzecznik urzędu miasta.
W ramach Stowarzyszenia działają samorządy powiatu poznańskiego i gmin ościennych. W skład partnerstwa wchodzą też Samorząd Województwa Wielkopolskiego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., gminy Czerwonak, Czempiń i Środa Wlkp., Centrum Badań Metropolitalnych UAM, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Poznaniu, Towarzystwo Urbanistów Polskich Oddział w Poznaniu, Stowarzyszenie Sołtysów Województwa Wielkopolskiego i Stowarzyszenie MY - Poznaniacy.
Autor: mw, fc/par/k / Źródło: TVN24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Pesa | Pesa Bydgoszcz