45 lat temu oddano do użytku pierwszy blok na osiedlu Piastowskim. W ten sposób rozpoczęła się budowa Rataj - największej poznańskiej sypialni.
Historyczny budynek numer 50 na osiedlu o roboczej nazwie "A" oficjalnie oddano do użytku 30 grudnia 1967 r. Pierwsi lokatorzy wprowadzili się jednak do niego dopiero pod koniec stycznia 1968r.
Do końca roku gotowe było już 17 bloków na Dolnym Tarasie Rataj a dzielnice zamieszkiwało już blisko 6 tysięcy mieszkańców. Dzisiejszy blok nr 111-112 na osiedlu Piastowskim stał się w ten sposób początkiem historii Rataj - największej sypialni Poznania, której budowa trwała od połowy lat 60. do początku lat 90.
Plany już po wojnie
Plany rozbudowy prawobrzeżnego Poznania pojawiły się jednak znacznie wcześniej, bo już po II wojnie światowej. Na ich realizację trzeba było jednak poczekać. Plan zagospodarowania przestrzennego Rataj Rada Narodowa uchwaliła dopiero w 1961 r., dziesięć lat po rozpisaniu konkursu urbanistycznego.
Dzielnicę, w całości wykonano z "wielkiej płyty ratajskiej", którą wytwarzano w wybudowanej specjalnie do tego celu wytwórni prefabrykantów. Rataje podzielono na dwie części. Dolny taras stanowią osiedla w pobliżu Warty, zaś te bardziej oddalone należą do górnego tarasu. Granice stanowią dzisiejsze ulice Żegrze i Chartowo. Nim jednak budowa osiedli mogła się zacząć, władze miasta musieli wysiedlić miejscowych gospodarzy, sposród których sporą część stanowili bułgarscy hodowcy warzyw.
(Neo)nowe osiedla
Planowano w sumie budowę 27 osiedli. W każdym z nich zamieszkać miało 4700 osób. Ostatecznie plany uległy znacznym zmianom - Rataje mają 15 osiedli, na których mieszka około 90 tys. mieszkańców. Każde osiedle wyróżniały różnokolorowe neony z nazwą umieszczone na szczycie bloków. Część z nich przetrwała do dzisiaj, jednak większość zamiast świetlnymi rurkami oświetlana jest od dołu.
Nie tylko sypialnia
Zmiana planów nie dotyczyła jednak tylko bloków i wieżowców. Początkowo między dwoma tarasami Rataj miały znaleźć się parki i tereny rekreacyjne. Koło ronda Rataje stanąć miały: olbrzymia sala koncertowa, dwa kina, teatr, hala sportowa i biblioteka. Niewiele z tych planów wyszło.
Do obsługi komunikacyjnej nowej dzielnicy wyznaczono przede wszystkim dwupasmowe ulice Zamenhofa, Hetmańską i Jedności Słowiańskiej (dzisiejsze Żegrze i Chartowo) z torowiskiem tramwajowym. Przy rondzie Rataje powstał dworzec autobusowy, zaś środkiem Rataj na estakadzie wybudowano nową Trasę Katowicką, która zastąpiła dotychczasową ulicę Ostrowską.
Autor: FC//kv / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia | Jakubtr