40 lat trasy, 5 lat wiaduktu. Jubileusz Hetmańskiej

Budowa wiaduktu nad ul
Budowa wiaduktu nad ul
Źródło: MPK Poznań

Łączy ul. Głogowską z 28 Czerwca 1956 r. i rondem Starołęka. Otwarto ją na początku 1973 roku i zapewniła szybki przejazd z Grunwaldu na Wildę i Dębiec. Wsparta na dwóch wiaduktach i moście, służyła do 2006 roku, kiedy to jedną z przepraw – nad ul. Dolna Wilda – trzeba było gruntownie przebudować.

Budowa nowego wiaduktu oznaczała zamknięcie połowy Trasy Hetmańskiej. Tramwaje nie jeździły nią przez prawie rok. Od 17 października 2007 roku znów łączy wschodnią i zachodnią część miasta.

Od Dzierżyńskiego do Zamenhofa

Tory tramwajowe na ul. Hetmańskiej, od ul. Głogowskiej w kierunku Starołęki, zaczęto budować w 1968 roku. 30 grudnia 1972 r. gotowy odcinek przeszedł ostateczne odbiory techniczne. Z nowym rokiem nową trasą ruszyły bimby obsługujące linie 1 (Junikowo – Starołęka „Stomil”), 10 (Wilczak – Dębiec), 12 (Górczyn – Os. Warszawskie), 20 (Ogrody – Dębiec).

Schemat linii tramwajowych w 1975r.
Schemat linii tramwajowych w 1975r.
Źródło: MPK Poznań

Tramwaje na torach pojawiły się jednak wczesniej. Zanim trasa przez ul. Hetmańską została oddana do użytku, na nieczynnych torach nocowały wagony. Po uruchomieniu nowego połączenia, pojazdy, które nie mieściły się w zajezdni przy Głogowskiej, były na noc odstawiane na Przybyszewskiego.

Dlatego też tramwaje linii 20, której trasa biegła właśnie w tym miejscu, po godz. 19:00 kursowały z Ogrodów objazdem przez ul. Dąbrowskiego i ul. Grunwaldzką.

100 lat + 50%

Wiadukt służył mieszkańcom przez 33 lata. W 2006 r. zniknął z powierzchni ziemi - zastąpiła go nowa konstrukcja. A w zasadzie konstrukcje, bo nad ulicą Dolna Wilda powstały trzy odrębne wiadukty oddalone od siebie o pół metra - dwa skrajne dla samochodów i środkowy z torowiskiem tramwajowym. Zastosowane przy budowie konstrukcji belki przywędrowały do Poznania aż z Luksemburga, z największej na świecie wytwórni konstrukcji stalowych „Arcelor – Mittal”.

W środę nowy wiadukt świętował 5. urodziny. Przed nim kolejne 145 rocznic otwarcia - tak przynajmniej twierdzi Zarząd Dróg Miejskich, który zapewnia, że wiadukt przetrwa 150 lat.

Budowa wiaduktu nad ul. Dolna Wilda

Autor: fc/roody / Źródło: TVN 24 Poznań

Czytaj także: