Łączy ul. Głogowską z 28 Czerwca 1956 r. i rondem Starołęka. Otwarto ją na początku 1973 roku i zapewniła szybki przejazd z Grunwaldu na Wildę i Dębiec. Wsparta na dwóch wiaduktach i moście, służyła do 2006 roku, kiedy to jedną z przepraw – nad ul. Dolna Wilda – trzeba było gruntownie przebudować.
Budowa nowego wiaduktu oznaczała zamknięcie połowy Trasy Hetmańskiej. Tramwaje nie jeździły nią przez prawie rok. Od 17 października 2007 roku znów łączy wschodnią i zachodnią część miasta.
Od Dzierżyńskiego do Zamenhofa
Tory tramwajowe na ul. Hetmańskiej, od ul. Głogowskiej w kierunku Starołęki, zaczęto budować w 1968 roku. 30 grudnia 1972 r. gotowy odcinek przeszedł ostateczne odbiory techniczne. Z nowym rokiem nową trasą ruszyły bimby obsługujące linie 1 (Junikowo – Starołęka „Stomil”), 10 (Wilczak – Dębiec), 12 (Górczyn – Os. Warszawskie), 20 (Ogrody – Dębiec).
Tramwaje na torach pojawiły się jednak wczesniej. Zanim trasa przez ul. Hetmańską została oddana do użytku, na nieczynnych torach nocowały wagony. Po uruchomieniu nowego połączenia, pojazdy, które nie mieściły się w zajezdni przy Głogowskiej, były na noc odstawiane na Przybyszewskiego.
Dlatego też tramwaje linii 20, której trasa biegła właśnie w tym miejscu, po godz. 19:00 kursowały z Ogrodów objazdem przez ul. Dąbrowskiego i ul. Grunwaldzką.
100 lat + 50%
Wiadukt służył mieszkańcom przez 33 lata. W 2006 r. zniknął z powierzchni ziemi - zastąpiła go nowa konstrukcja. A w zasadzie konstrukcje, bo nad ulicą Dolna Wilda powstały trzy odrębne wiadukty oddalone od siebie o pół metra - dwa skrajne dla samochodów i środkowy z torowiskiem tramwajowym. Zastosowane przy budowie konstrukcji belki przywędrowały do Poznania aż z Luksemburga, z największej na świecie wytwórni konstrukcji stalowych „Arcelor – Mittal”.
W środę nowy wiadukt świętował 5. urodziny. Przed nim kolejne 145 rocznic otwarcia - tak przynajmniej twierdzi Zarząd Dróg Miejskich, który zapewnia, że wiadukt przetrwa 150 lat.
Autor: fc/roody / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań