Wyczekiwana od dziesięcioleci inwestycja wchodzi w finalny etap. Dziś w Świnoujściu ruszyła maszyna kret, która pod Świną wydrąży tunel łączący wyspy Uznam i Wolin. - To potężne wiertło będzie kruszyć nie tylko warstwy ziemi, ale będzie kruszyć bariery słabości i niemożności - komentował premier Mateusz Morawiecki.
- Przez bardzo wiele lat było tak, że pewna część naszego terytorium, Pomorza Zachodniego, była w jakieś mierze od pozostałej części naszego kraju, ojczyzny, oddzielona i trzeba było to zmienić i rzeczywiście potrzebna była tutaj wola, bo ta inwestycja z punktu widzenia kalkulacji czysto ekonomicznych, takich zupełnie oderwanych od wszelkiego rodzaju innych przesłanek, mogłaby być poddawana w wątpliwość i była poddawana w wątpliwość - mówił dziś w Świnoujściu wicepremier, prezes PiS Jarosław Kaczyński podczas inauguracji budowy tunelu pod dnem Świny łączącego wyspy Uznam i Wolin.
- Rozpoczyna się wiercenie tunelu. To chwila ważna, chwila, która - mam nadzieję - zostanie zapamiętana, bo teraz już wiemy na pewno, że ten tunel powstanie i Zachodnie Pomorze, a co za tym idzie Rzeczpospolita Polska będzie połączona, będzie już pod każdym względem jednym państwem, jedną ziemią, jedną naszą wspólną ojczyzną - powiedział Kaczyński.
Z kolei premier Mateusz Morawiecki podkreślał, że "gazoport, planowany gazociąg Baltic Pipe wraz z tunelem pod Świną pokazują, czym jest racja stanu". - To potężne wiertło będzie kruszyć nie tylko warstwy ziemi, ale będzie kruszyć bariery słabości i niemożności. Dajemy wyraz i udowadniamy, że realizacja spójnego i silnego scenariusza działań w zakresie gospodarki i infrastruktury jest możliwa i konieczna - dodał premier.
Budowa tunelu to jego zdaniem wzmocnienie polskiego wybrzeża, co było marzeniem już II Rzeczpospolitej. - Naszym marzeniem jest, by stało się ono oknem na świat i wzmacniało nasze szanse rozwoju - kontynuował Morawiecki.
Sześć centymetrów na minutę
Maszyna TBM (z angielskiego Tunnel Boring Machine, czyli maszyna drążąca tunel), nazywana potocznie "kretem", jest ogromnym wiertłem, które powoli będzie drążyć tunel o szerokości ponad 13 metrów. Tej konkretnej, która rozpoczęła pracę w Świnoujściu, nadano imię Wyspiarka.
Maszyna wystartowała z wyspy Uznam na wyspę Wolin i poruszać się będzie z prędkością sześciu centymetrów na minutę. Jednocześnie z drążeniem tunelu TBM będzie układać betonowe pierścienie tworzące ściany tunelu.
Wykonawcy liczą, że w ciągu doby powstanie 10-12 metrów tunelu. Cały tunel będzie miał 1780 metrów długości i w najgłębszym miejscu znajdować się będzie aż 37,5 metra pod poziomem morza. Wyspiarka będzie działać całodobowo.
Wyspiarka z Chin
Maszyna została wyprodukowana w Chinach i w częściach przetransportowana do Świnoujścia w październiku. Jej długość to ponad 100 metrów.
Tunel zapewni przejazd drogą z jednej części Świnoujścia na drugą bez konieczności czekania na prom – czasem w sezonie letnim kolejki na przeprawę są wielogodzinne. Innej alternatywy właściwie nie ma, bo, na przykład jadąc ze Szczecina, trzeba byłoby nadłożyć około 40 kilometrów drogą przez Niemcy, żeby dojechać do nadmorskiej części miasta.
Cały koszt inwestycji ma sięgnąć ponad 900 milionów złotych, z czego 85 procent sfinansuje Unia Europejska. Wszystkie prace mają zakończyć się pod koniec 2022 roku.
Źródło: TVN24 Szczecin/PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24