RELACJA

Podziękowania i zapowiedzi dalszej walki o głosy. Kandydaci po "przepotwornie" długiej debacie

Szymon Hołownia
Hołownia: ta debata była przepotwornie długa
Źródło: TVN24
Wieczorna poniedziałkowa debata trwała prawie cztery godziny. Stanęło do niej 13 osób. Po jej zakończeniu kandydaci dziękowali za wsparcie i zapowiadali, że będą walczyć o głosy do ostatniego dnia kampanii. Debatę relacjonowaliśmy w tvn24.pl.
Kluczowe fakty:
  • Debatę podzielono na dwa bloki - politykę krajową i zagraniczną. Każdy z nich kończyła seria pytań wzajemnych.
  • Dyskusję kandydatów zorganizowały trzy stacje telewizyjne telewizje: TVP, Polsat i TVN24.
  • W TVN24 i TVN24+ trwa program specjalny po dyskusji kandydatów.

Przebieg debaty i to, co dzieje po niej, relacjonujemy na żywo:

Sortowanie:
00:47

Kończymy relację, dziękujemy za uwagę. 

00:47

Rafał Trzaskowski był pytany o to, co było w kopercie, którą przekazał Nawrockiemu: tam była propozycja jak zachować się w sposób uczciwy

00:20

Dyskutują Aleksandra Gajewska z KO, Zbigniew Bogucki z PiS, Joanna Mucha z Trzeciej Drogi, Tomasz Trela z Nowej Lewicy, Ewa Zajączkowska-Hernik z Konfederacji.

00:18

Na antenie TVN24 trwa program specjalny "Czas decyzji".

00:16

Nawrocki w dalszym ciągu nie odpowiedział na pytanie o to, czy zapłacił 120 tysięcy złotych panu Jerzemu.

00:13

Nawrocki: dobrze się czułem podczas debaty

00:06

Biejat: niczego się nie boimy

00:05

Biejat: będę walczyć o wasze sprawy, także w koalicji rządowej

00:04

Nawrocki: musimy wszystkich przekonać, że zwyciężymy

00:02

Nawrocki: musimy mieć przekonanie, że w Polsce demokratycznej, w normalnych warunkach, to my już dziś byśmy wygrali wybory, a tak to wygramy dopiero w niedzielę 

23:59

Karol Nawrocki: poszło bardzo dobrze

23:56

Trzaskowski: przed nami ostatnia prosta, wsiadam do Trzaskobusa i jedziemy w Polskę

23:55

Trzaskowski: te wybory będą o tym, czy będziemy mieli prezydenta, który będzie arbitrem polskich sporów.

23:54

Rafał Trzaskowski po debacie: te wybory są również o bezinteresowności, są o zwykłej, ludzkiej przyzwoitości.

23:53

Szymon Hołownia po debacie: ona była przepotwornie długa, można było zobaczyć kilka cudów, na przykład Sławomira Mentzena, który troszczy się o płacenie podatków.

23:50

Zakończyła się debata.

23:46

Podczas swojej swobodnej wypowiedzi Rafał Trzaskowski wręczył Karolowi Nawrockiemu kopertę. Nie powiedział, co jest na niej napisane. Kandydat PiS-u nie wziął jej jednak do rąk, Trzaskowski położył ją na jego pulpicie.

23:38
Swobodna wypowiedź Grzegorza Brauna
Źródło: Materiały organizatora
23:38
Swobodna wypowiedź Artura Bartosiewicza
Źródło: Materiały organizatora
23:33
Swobodna wypowiedź Marka Wocha
Źródło: Materiały organizatora
23:33
Swobodna wypowiedź Krzysztofa Stanowskiego
Źródło: Materiały organizatora
23:33
Swobodna wypowiedź Magdaleny Biejat
Źródło: Materiały organizatora
23:33
Swobodna wypowiedź Szymona Hołowni
Źródło: Materiały organizatora
23:23

Kończymy rundę pytań wzajemnych, czas na swobodne wypowiedzi.

23:16

Trzaskowski: trzeba przedstawiać Trumpowi naszą wizję, to, co jest zgodne z polskim interesem

23:12

Trwa runda pytań wzajemnych.

23:08

Stanowski: uczestniczymy w jakimś teleturnieju.

23:07

Mentzen: mam pytanie do chyba znudzonego tym całym spektaklem Krzysztofa Stanowskiego.

23:06

Zandberg do Hołowni: przecież wiesz, dlaczego mnie nie ma w tym rządzie.

23:02

Zandberg: Magda, o czym ty mówisz? Bez was ten rząd nie ma większości.

23:01

Biejat do Zandberga: w przeciwieństwie do ciebie Adrian ja nie szukam wymówek, żeby nic nie robić.

23:00

Braun: "dezercja w wojsku - kula w łeb".

22:59

Nawrocki: jeśli każdy uczciwy człowiek zachowałby się tak jak ja, przekazując je finalnie na cele charytatywne, to przyczynilibyśmy się do rozwiązania tego problemu, o który pani pyta.

Biejat pyta, jak bronić przed "cwaniakami". Nawrocki: gdyby każdy zachował się jak ja, mielibyśmy lepszą Polskę
Źródło: Materiały organizatora
22:57

Biejat do Nawrockiego: czy ma pan już pomysł na to, jak ochronić osoby starsze przed działaniem takich cwaniaków jak pan?

22:53

Hołownia: Sejm, którym kieruję, jest demokratyczny, to nie jest dyktatura

22:51

Hołownia: będziemy walczyć o ustawę o asystencji osobistej do tego stopnia, że jeśli jej nie będzie, to wyjdziemy z koalicji.

22:49

Biejat: podpiszę ustawę o podatku od nadmiarowych zysków.

22:48

Bartoszewicz: czemu pan nie jest w stanie zorganizować spotkania na trzeźwo? Mentzen: odbyłem setki spotkań z Polakami na trzeźwo, nie mam z tym problemu. Spotkanie się na piwo to dobry zwyczaj, wódki nie polecam.

22:45

Senyszyn pyta Jakubiaka, jak rozwiązać problem starszych osób, które mieszkają w blokach bez windy i nie są w stanie wyjść z domu. Jakubiak: zadała mi panie trudne pytanie.

22:44

"Jeśli w boju o drugą turę zostało realnie dwóch kandydatów, ale tylko jeden z nich jest uczciwy, to wybór powinien być prosty" - napisał na X premier Donald Tusk.

22:43

Hołownia: próbujecie straszyć ludzi Zielonym Ładem.

22:38

Grzegorz Braun o nadmiarowych zgonach w czasie pandemii: ćwierć miliona ludzi umarło na skutek blokady systemu zdrowia, to była zbrodnia, zainicjowałem wtedy projekt Norymberga 2.0, zebraliśmy już dużo materiałów, trzeba do tego wrócić.

22:35

Trzaskowski: jestem przeciwnikiem podnoszenia podatków

22:33

Mentzen: Polska potrzebuje silnej armii pod pełnym dowództwem Polski

22:32

Braun: wojnę w Ukrainie przedłuża też kijowski, banderowski reżim

22:30

Przechodzimy do pytań wzajemnych na dowolny temat.

22:30

Hołownia: w dyplomacji obowiązuje zasada - albo jesteś przy stole, albo jesteś w karcie dań

22:29

Hołownia: nie dopuszczam myśli o wysłaniu wojsk do Ukrainy.

22:28

Braun pyta Nawrockiego o sprowadzanie wraku samolotu, który rozbił się pod Smoleńskiem.

22:27

Wracamy do spięcia na linii Krzysztof Stanowski-Dorota Wysocka-Schnepf. Dziennikarka TVP w odpowiedzi na atak Stanowskiego przywołała cytat z profesora Władysława Bartoszewskiego. Tutaj wyjaśniamy, o jakie dokładnie słowa chodzi.

22:20

Mentzen: nie zamierzam dążyć do wypowiedzenia przez Polskę konkordatu.

22:18

Marek Woch pyta Rafała Trzaskowskiego o udział w rozmowach w ramach Grupy Bilderberg.

22:16

Trzaskowski: to wy za swoich rządów otwieraliście centra dla migrantów.

22:15

Nawrocki pyta Trzaskowskiego o politykę migracyjną.

22:14

Hołownia: Polska nie jest w Unii Europejskiej, Polska jest Unią Europejską.

22:13

Hołownia: NATO jest filarem polskiego bezpieczeństwa.

22:12

Nawrocki: bardzo cenię to, co za sprawą rządów Zjednoczonej Prawicy działo się w polskiej armii.

22:10

Trzaskowski: rząd musi traktować choroby rzadkie jeszcze bardziej poważnie.

22:09

Hołownia pyta Mentzena, czy podziela opinię swojego doradcy Jacka Hogi, który twierdzi, że służba kobiet w polskiej armii robi z nich "babochłopy". Mentzen: liczba kobiet w polskiej armii to nie jest główny problem armii.

22:04

Czas na pytania wzajemne kandydatów.

22:04

Mentzen: w naszym interesie leży nie to, gdzie dokładnie będzie przebiegać granica między Rosją a Ukrainą, czy Krym będzie ukraiński i rosyjski.

22:03

Mentzen: Polska ma dwa fundamentalne interesy wobec wojny w Ukrainie.

22:02

Bartoszewicz: musimy zadbać o interesy Polski.

21:59

Maciak: każdy mądry człowiek doskonale wie, że Ukraina tę wojnę przegra. 

21:58

Senyszyn: w interesie całego demokratycznego świata jest zakończenie tej wojny na uczciwych warunkach.

21:55

Trzaskowski: Rosja nie może wygrać tej wojny, Putin rozumie tylko język siły.

21:53

Zandberg: naszemu bezpieczeństwu zagraża imperialna polityka. 

21:51

Hołownia: polską racją stanu jest sprawiedliwy pokój w Ukrainie.

21:51

Jakubiak: trzeba popierać Ukrainę i działania zmierzające do pokoju.

21:50

Kolejne pytanie dotyczy wojny w Ukrainie. Kandydaci są pytani, jak w tej geopolitycznej grze powinna zachować się Polska.

21:49

Mentzen: Unia Europejska będzie dbała o interesy niemieckie i francuskie, a nie polskie.

21:48

Grzegorz Braun: trzeba odzyskać niepodległość, żeby robić korzystne dla nas interesy.

21:47

Artur Bartoszewicz: politykę gospodarczą prowadzi się poprzez politykę fiskalną i politykę pieniężną. Nie zgodzę się na rezygnację z polskiego złotego, nasza waluta ochroni nas przed cłami.

Bartoszewicz: politykę gospodarczą prowadzi się w ramach dwóch elementów
Źródło: Materiały organizatora
21:45

Biejat: Unia Europejska musi pokazać USA, że nie da się podzielić.

21:43

Senyszyn: odroczenie ceł względem Unii Europejskiej wynikało ze strachu.

21:42

Marek Woch: Unia Europejska sama przestała być konkurencyjna, jeżeli chodzi o gospodarkę.

Woch: Unia Europejska sama przestała być konkurencyjna
Źródło: Materiały organizatora
21:41

Nawrocki: wojna celna między USA i UE byłaby zła dla obu stron. Chcę zwrócić uwagę na zaniechaną prezydencję Polski w Radzie Unii Europejskiej.

21:40

Trzaskowski: z amerykańskich ceł to się cieszył pan Nawrocki, jakby kandydował na gubernatora Ohio.

21:38

Zandberg: czas neoliberalnej globalizacji dobiega końca.

21:38

Stanowski: w tej debacie uczestniczą niewłaściwe osoby, przyznajemy tutaj Oscara dla najlepszej roli drugoplanowej, osoby, które tu walczą o prezydenturę, nie wcisną same guzika w windzie.

21:36

Hołownia: dziś jesteśmy dla Trumpa bardzo dobrym partnerem, o tym trzeba mówić.

21:35

Jakubiak: nie dziwię się, że Trump walczy o interes narodowy USA.

21:35

Kolejne pytanie dotyczy tego, jak Europa powinna odpowiedzieć na wojnę handlową Donalda Trumpa.

21:33

Mentzen: nie zgodzę się na dalszą integrację z Unią Europejską.

21:33

Braun: trzeba odzyskać niepodległość.

21:32

Artur Bartoszewicz: wojna gospodarcza w Unii Europejskiej to codzienność.

21:30

Biejat: interes Polski leży w sojuszu z Unią Europejską.

21:29

Maciak: jest takie powiedzenie, że polityka to gra oszustów, wygrywa najlepszy z oszustów.

21:28

Senyszyn: Unia Europejska jest najlepszym, co przytrafiło się Polsce w historii.

21:26

Nawrocki: w Unii Europejskiej nie możemy być kamerdynerami spraw niemieckich czy francuskich.

21:25

Trzaskowski: trzeba wzmacniać polskie bezpieczeństwo, także NATO, ale Unia Europejska zaczęła mówić naszym językiem, będziemy traktowani przez USA poważnie, jeżeli będziemy silni w Unii Europejskiej.

21:23

Zandberg: Polska musi wziąć odpowiedzialność za przyszłość projektu europejskiego, musimy zmienić archaiczne zasady ustalone Traktatem z Maastricht.

21:22

Hołownia: trzeba budować silną pozycję Polski w Unii Europejskiej.

21:21

Przechodzimy do polityki zagranicznej. Pytanie do kandydatów - jak zamierza pan/pani pogodzić interesy narodowe z dążeniem do pogłębiania integracji europejskiej.

21:20

Nawrocki do Trzaskowskiego: jest pan skuteczniejszy niż mafia reprywatyzacyjna.

21:19

Trzaskowski: proszę nie manipulować, o eksmisji decydują sądy.

21:18

Nawrocki: czemu miasto Warszawa chce doprowadzić do eksmisji mundurowego i jego sześcioletniego dziecka?

21:17

Hołownia: państwo powinno interweniować, aby zabezpieczyć polski rynek żywnościowy.

21:15

Mentzen: w życiu nie pomyślałbym, że brak płacenia alimentów może być czymś dobrym. Nie mam zielonego pojęcia, jak pani mogło przyjść do głowy, że mogę popierać niepłacenie alimentów.

21:14

Magdalena Biejat pyta Sławomira Mentzena o płacenie alimentów. 

21:12

Zandberg zadaje pytanie Trzaskowskiemu o odpolitycznienie spółek Skarbu Państwa.

21:11

Hołownia: uważam, że nie podjęliśmy w wystarczającym stopniu odkolesiowania spółek Skarbu Państwa

21:09

Braun mówi o "lewackich bajkach z mchu i paproci".

21:09

Grzegorz Braun: kandydaci eurokomuny przejawiają troskę o mieszkania w Polsce, a jednocześnie opowiadają się za implementacją norm, które ten rozwój mieszkań ograniczą.

21:07

Jakubiak pyta Hołownię o politykę historyczną.

21:06

Marek Jakubiak: nie ma owoców bez drzewa, nie ma drzewa bez korzeni.

21:05

Hołownia: chcę przekonywać do swoich poglądów, ale nie chcę robić tego prokuratorem, kajdankami.

21:04

Krzysztof Stanowski zadaje pytanie Szymonowi Hołowni o jego stosunek do aborcji.

21:03

Nawrocki: to panu powinno być wstyd, bo jest pan współodpowiedzialny za aferę reprywatyzacyjną w Warszawie.

21:02

Trzaskowski zadaje pytanie Nawrockiemu - czy panu nie wstyd, że zobowiązał się pan do opieki nad panem Jerzym, a wylądował on w DPS-ie?

21:00

Trzaskowski: system ochrony zdrowia musi być publiczny, ale trzeba go reformować.

21:00

Sławomir Mentzen zadaje pytanie Rafałowi Trzaskowskiemu o wprowadzenie funduszu ubezpieczeń zdrowotnych.

20:59

Stanowski: w moim przekonaniu dzieci nie powinno się wysyłać do Putina.

20:58

Maciej Maciak zadaje pytanie Krzysztofowi Stanowskiemu. Pyta go o to, czy gdyby Władimir Putin zaoferował leczenie dziecka, do którego namawia Stanowski, to czy takie dziecko powinno być wysłane na leczenie do Moskwy.

20:55

Hołownia: Nawrocki jest kłamcą, powiem to wprost.

20:55

Nawrocki: ta gra operacyjna, która mnie dotknęła, niepokoi w sprawie polskiej demokracji.

20:54

Nawrocki: w moich mediach społecznościowych jest film, w którym opisuję, jak wygląda sprawa z mieszkaniem.

20:54

Pytanie Hołowni do Nawrockiego: dlaczego ukrywa pan te przekręty, które pan zrobił?

20:53

Nawrocki: Trzaskowski to wytwór laboratorium politycznego.

20:52

Nawrocki: politykiem jestem od sześciu miesięcy, nigdy nie byłem w żadnej partii politycznej.

20:51

Senyszyn: moja droga do polityki powinna być wzorem dla wszystkich. Najpierw trzeba ułożyć swoje życie, a dopiero potem układać życie innym.

20:51

Senyszyn: polityk ma niski prestiż, a profesor wysoki, może to jest jakieś rozwiązanie.

20:49

Magdalena Biejat: czas na zmianę w polityce.

20:49

Adrian Zandberg: osobiste cechy tego czy innego polityka mają drugorzędne znaczenie, problem jest systemowy.

20:47

Braun: musi być kara śmierci dla szpiegów, zdrajców.

20:46

Braun: moją mocną kartą jest wiarygodność.

20:44

Krzysztof Stanowski: to wybory prezydenta czy wybory tego, kto będzie miał najlepszą ripostę?

20:43

Trzaskowski: mój konkurent jest w szale, bo pewne niewygodne fakty ujrzały światła dzienne.

20:43

Rafał Trzaskowski: ta kampania pokazała, że najważniejsza jest przejrzystość, pomagać się powinno bezinteresownie, a nie za mieszkanie.

20:41

Sławomir Mentzen: nie jestem posłem zawodowym, nie wziąłem ani jednej złotówki na kilometrówki.

20:41

Marek Woch: w polityce występuje selekcja negatywna, do polityki nie dopuszcza się ludzi wykształconych.

20:40

Szymon Hołownia: musimy dawać ludziom przykład, być transparentni.

20:38

Kolejne pytanie zadaje Radomir Wit. Kandydaci są proszeni o wymienienie swoich cech, które mogłyby poprawić wizerunek polityka wśród społeczeństwa.

20:36

Karol Nawrocki: promowanie wartości śmierci wpływa na kwestie demograficzne, trzeba zachęcać Polaków do zakładania rodzin.

20:34

Magdalena Biejat: młoda kobieta, która decyduje się mieć rodzinę, zastanawia się, czy będzie ją miała za co utrzymać.

Biejat: dostęp do aborcji jest ważnym warunkiem, gdy kobieta decyduje o zajściu w ciążę
Źródło: Materiały organizatora
20:33

Adrian Zandberg: obecna ustawa aborcyjna jest barbarzyńska, opowiadam się za możliwością przerywania ciąży do 12. tygodnia.

Zandberg: obecna ustawa antyaborcyjna jest barbarzyńska
Źródło: Materiały organizatora
20:32

Artur Bartoszewicz: zróbmy demokrację bezpośrednią, zdecydujmy raz na zawsze w sprawie aborcji.

20:31

Braun: brońmy życia, kiedyś każdy z nas się stanie bezbronny, wtedy będziemy się zastanawiali, kto nad nami się pochyli.

20:30

Dorota Wysocka-Schnepf w odpowiedzi na atak Stanowskiego cytuje profesora Bartoszewskiego: kiedy pijany zwymiotuje na mnie w autobusie, to nie jest obelga, jest to nieprzyjemne. Nie każdy może mnie obrazić.

Wysocka-Schnepf cytuje profesora Bartoszewskiego
Źródło: Materiały organizatora
20:28

Stanowski zachęca do wpłacania na zbiórkę na chorego Ignasia. 

20:28

Krzysztof Stanowski: najpierw zajmijmy się dziećmi, które jeszcze żyją.

Stanowski: zajmijmy się dziećmi, które jeszcze żyją
Źródło: Zdjęcia organizatora
20:27

Rafał Trzaskowski: najpierw kobiety muszą czuć się bezpieczne, sam miałem w rodzinie taki przypadek. Być może nie miałbym drugiego dziecka, gdyby było to średniowieczne prawo.

20:26

Sławomir Mentzen: dawno nie słyszałem tak wielkiej bzdury, że Polki nie chcą mieć dzieci, bo nie będą mogły ich potem zabić. Problem jest kulturowy - Polki nie mają dzieci, bo nie chcą ich mieć, media cały czas przedstawiają propagandę przeciwko rodzeniu dzieci

20:24

Marek Woch: ZUS to Zakład Ubezwłasnowolnienia Społecznego.

20:23

Maciej Maciak: jeżeli jest kryzys demograficzny, to znaczy, że komuś na tym zależy. Trzeba zmienić prawo, trzeba zmniejszyć wyciskanie z nas pieniędzy.

20:23

Szymon Hołownia: jeżeli mamy odwrócić katastrofę demograficzną, to musimy zmienić Polskę, a nie jedną ustawę.

20:22

Drugie pytanie dotyczy demografii i prawa aborcyjnego. Kandydaci są pytani jak chcą rozwiązać problem aborcji wobec coraz bardziej alarmujących statystyk dotyczących liczby urodzeń w Polsce.

20:21

Nawrocki: nie zgodzę się na budowę NATO-bis w Unii Europejskiej, niezależnie od sondaży

Nawrocki: nie będę się oglądał jako przyszły prezydent na sondaże
Źródło: Materiały organizatora
20:20

Karol Nawrocki: recydywista kłamstwa rozpoczął od ocen moralnych

20:19

Joanna Senyszyn: będę żoną stanu, będę się sprzeciwiać wszystkim ustawom, które będą uchwalane jedynie w interesie partii, Polakom wmówiono, że trzeba przeznaczać 5 procent PKB na obronność, te pieniądze można przeznaczyć między innymi na mieszkalnictwo.

Senyszyn: będę się sprzeciwiać wszystkim ustawom, które będą uchwalane jedynie w interesie partii
Źródło: Materiały organizatora
20:18

Magdalena Biejat: mam ofertę dla tych, których dziś nie stać na mieszkanie, chodzi o dopłaty dla samorządów, żeby te mogły oferować tanie mieszkania na wynajem.

20:17

Adrian Zandberg: mamy dziś w Polsce problem mieszkań, jestem przekonany, że dopłaty tylko pompują ceny mieszkań, zablokuję jakikolwiek system dopłat dla deweloperów

20:15

Artur Bartoszewicz: nie zrealizuję niczego przeciwko suwerenowi, dlatego opowiadam się za demokracją bezpośrednią.

Bartoszewicz: niczego nie zrealizuję przeciwko suwerenowi
Źródło: Materiały organizatora
20:14

Grzegorz Braun: najważniejsza jest wiarygodność, potrafię stanąć sam przeciw wszystkim, potrafię zabiegać o polskie interesy.

20:14

Marek Jakubiak: mówienie przez Trzaskowskiego, że podpisze ustawę o języku śląskim, to popieranie separatyzmów.

Jakubiak: co do trudnych spraw - NFZ, CIT, powiatowe urzędy pracy
Źródło: TVN24
20:13

Krzysztof Stanowski zaatakował Dorotę Wysocką-Schnepf, która jest współprowadzącą debaty z ramienia TVP. Mówił też o "świątyni propagandy".

20:12

Trzaskowski: kluczowe sprawy to bezpieczeństwo, kwestia przerywania ciąży.

Trzaskowski: jeżeli te ustawy trafią do mnie jeszcze raz, to je podpiszę
Źródło: Materiały organizatora
20:11

Rafał Trzaskowski: polityk powinien załatwiać sprawy ludzi, a nie swoje. Ostatnie dni pokazały, że przynajmniej jeden z kandydatów powinien się nad tym zastanowić.

20:10

Sławomir Mentzen: potrzebna jest reforma systemu ochrony zdrowia, politycy PO i PiS-u bali się tego zrobić, NFZ z każdym rokiem działa gorzej.

Mentzen: jednym z najważniejszych tematów dla Polaków jest ochrona zdrowia
Źródło: Materiały organizatora
20:09

Marek Woch: prezydent musi mieć szacunek dla grup robotniczych w naszym kraju.

20:08

Maciej Maciak: pan marszałek sam jest na cele klasy politycznej i stworzył nagonkę, która godzi w interesy państwa.

Maciak: musimy mieć bardzo dobre stosunki ze wszystkimi głowami państw
Źródło: Materia
20:07

Hołownia: deklaruję, że nigdy nie zastosuję prawa łaski wobec polityka.

Szymon Hołownia: najważniejszą rzeczą jest bezpieczeństwo Polek i Polaków
Źródło: Materiały organizatora
20:07

Szymon Hołownia: najważniejszą rzeczą jest bezpieczeństwo, nie może być tutaj żadnych kompromisów, niezależnie od poparcia, zamierzam podpisać ustawę dotyczącą zakazu używania smartfonów w podstawówkach.

20:05

Pierwsze pytanie będzie dotyczyło polityki krajowej. Kandydaci są pytani o trzy kluczowe decyzje, które by podjęli, nawet gdyby były one niepopularne społecznie.

20:03

Prowadzący debatę tłumaczą jej zasady. Z ramienia TVN i TVN24 współprowadzącym jest Radomir Wit.

20:00

Rozpoczyna się debata prezydencka.

19:55

Za pięć minut rozpocznie się debata.

19:55
Karol Nawrocki przed debatą prezydencką
Karol Nawrocki przed debatą prezydencką
Źródło: PAP/Marcin Obara
19:43

Na miejsce przybył też Karol Nawrocki.

19:41

Po dwóch blokach tematycznych przewidziano rundę pytań wzajemnych. Każdy z kandydatów będzie mógł zadać po dwa pytania, każde innemu rywalowi. Zaplanowano też czas na swobodną wypowiedź kandydatów (po 90 sekund). Uczestnicy nie będą mogli korzystać z telefonów ani innych gadżetów.

19:39
Marek Jakubiak przed debatą
Marek Jakubiak przed debatą
Źródło: PAP/Marcin Obara
19:38
Joanna Senyszyn przed debatą
Joanna Senyszyn przed debatą
Źródło: PAP/Marcin Obara
19:38
Krzysztof Stanowski przed debatą
Krzysztof Stanowski przed debatą
Źródło: PAP/Marcin Obara
19:37

Na miejscu pojawił się już też Rafał Trzaskowski.

19:33
Sławomir Mentzen przed debatą
Sławomir Mentzen przed debatą
Źródło: PAP/Marcin Obara
19:33
Maciej Maciak przed debatą
Maciej Maciak przed debatą
Źródło: PAP/Marcin Obara
19:32
Magdalena Biejat przed debatą
Magdalena Biejat przed debatą
Źródło: PAP/Marcin Obara
19:31

Na miejsce przybyli też już Szymon Hołownia i Adrian Zandberg.

19:30

Za pół godziny początek debaty.

19:24
Trzaskowski i Nawrocki staną obok siebie podczas debaty
Źródło: TVN24
19:21

Jak relacjonowała reporterka TVN24 Michalina Czepita, w wyniku losowania Rafał Trzaskowski będzie stał podczas debaty obok Karola Nawrockiego.

19:12

Na miejscu pojawiają się kolejni kandydaci, między innymi Sławomir Mentzen.

Sławomir Mentzen
Sławomir Mentzen
Źródło: TVN24
18:56

W studiu TVN24 najnowsze sondaże prezydenckie komentują Barbara Oliwiecka z Trzeciej Drogi, Dorota Olko z Lewicy i Maciej Konieczny z partii Razem.

18:51

Biejat: niczego się nie obawiam, jestem gotowa na przyjmowanie i zadawanie pytań.

18:50

Biejat dojechała do siedziby TVP, gdzie za nieco ponad godzinę rozpocznie się debata.

18:33
Magdalena Biejat jedzie na debatę tramwajem
Magdalena Biejat jedzie na debatę tramwajem
Źródło: TVN24
18:30

Biejat: nie mogę obiecać, że z tej debaty też nie wyjdę z jakimś trofeum, ale nie planuję

Biejat: nie mogę obiecać, że z tej debaty też nie wyjdę z jakimś trofeum, ale nie planuję
Źródło: TVN24
18:29

Wspomniała o pytaniach wzajemnych, które kandydaci będą sobie nawzajem zadawać.

18:28

Magdalena Biejat jedzie na debatę warszawską komunikacją miejską.

18:23
O sile wyborczych starć w programie "Kampania+"
Źródło: TVN24
18:22

W kolejnej części programu specjalnego gośćmi są Dorota Łoboda z Koalicji Obywatelskiej, Marcin Porzucek z PiS i Wojciech Machulski z Konfederacji.

18:11

Małgorzata Mielcarek zajrzała za kulisy debaty, gdzie będzie z bliska przyglądać się reakcjom sztabów i samych kandydatów.

18:03

W miejscu, w którym za dwie godziny zmierzą się kandydaci, jest reporter TVN24 Artur Molęda, który tłumaczy zasady debaty.

Artur Molęda i Radomir Wit o ostatnich przygotowaniach do debaty
Źródło: TVN24
18:01

W TVN24 rozpoczął się program specjalny.

17:54

Arleta Zalewska i Konrad Piasecki, współautorzy "Podcastu politycznego", rozmawiali ze sztabowcami. Wiedzą, jak wyglądały przygotowania i na czym zależy kandydatom w tej debacie.

17:52

Zasady wieczornej debaty tłumaczyła reporterka TVN24 Katarzyna Rogala.

Zasady wieczornej debaty tłumaczy Katarzyna Rogala
Źródło: TVN24
17:51

Jakie nastroje na sejmowych korytarzach przed wieczorną debatą? Mówiła o nich reporterka TVN24 Marta Abramczyk.

Marta Abramczyk o nastrojach przed wieczorną debatą
Źródło: TVN24
17:50
Katarzyna Kolenda-Zaleska: nie wyobrażam sobie, żeby temat drugiego mieszkania Nawrockiego nie pojawił się na debacie
Źródło: TVN24
17:47

W debacie udział zadeklarowała cała trzynastka kandydatów na prezydenta.

17:45

Radomir Wit zwracał uwagę, że przykład historii z mieszkaniem Nawrockiego pokazuje siłę debat prezydenckich. - Jedna przypadkowa wypowiedź uruchomiła lawinę - dodała Katarzyna Kolenda-Zaleska.

17:45

Wit: prawdziwa walka toczy się o drugą turę

17:44

Radomir Wit mówił, że jest zdziwiony tym, że część sztabów wysuwa zarzuty o nieuczciwe potraktowanie ich kandydatów i "ustawki".

17:44

Kolenda-Zaleska: przed nami najważniejsze dni, tu wszystko może się wydarzyć

17:44

O dobiegających końca zmaganiach o prezydenturę rozmawiali w programie "Kampania+" Katarzyna Kolenda-Zaleska, Grzegorz Kajdanowicz, Monika Olejnik i Radomir Wit. Całość dyskusji można obejrzeć w TVN24+.

17:36

Rozpoczynamy odliczanie do wieczornej debaty. Zapraszamy do śledzenia wydarzeń z tym związanych.

Czytaj także: