Dzieci bardzo źle znoszą izolację - powiedziała w TVN24 maturzystka Maja Reda, współzałożycielka organizacji Szkoła 2.0., która przygotowała "Raport o stanie zdrowia psychicznego uczennic i uczniów". Licealista Julian Wąsek zwracał uwagę, że "kiedy równoległe trwa kilka lekcji online, bardzo często jest się ciężko skupić".
Działająca na rzecz rozwoju edukacji organizacja Szkoła 2.0. stworzyła ankietę, mającą na celu pokazać, w jakiej formie psychicznej są uczniowie podczas nauki zdalnej. Wysłali ponad 17 000 maili do wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce, co przełożyło się na ponad 20 tysięcy odpowiedzi. W ten sposób powstał "Raport o stanie zdrowia psychicznego uczennic i uczniów".
Gośćmi poranka "Wstajesz i wiesz" w TVN24 byli maturzystka Maja Reda i licealista Julian Wąsek, współzałożyciele Szkoły 2.0, którzy odnieśli się do wyników badań. Jak mówiła licealistka, "wynika z nich, że dzieci bardzo źle znoszą izolację". - Im starsze, tym gorzej tę izolację znoszą - dodała.
Jak zauważyła, "sporo szkół ma problem z pomocą pedagogiczną i psychologiczną". - I na to trzeba też duży nacisk położyć - mówiła.
"Kiedy równoległe trwa kilka lekcji online, bardzo często jest się ciężko skupić"
W raporcie 37 procent badanych wskazało na problem braku lub ograniczonego kontaktu z rówieśnikami. - Drugim problemem, który był wskazywany przez 25 procent ankietowanych, co osobiście nas zdziwiło, było obciążenie materiałem. Po głębszej analizie jest to przyczyna, która jest nie do naprawienia przy aktualnym stanie zdalnego nauczania, bo w młodszych klasach rolę nauczyciela przejmują rodzice, a w starszych sami uczniowie są sobie i uczniem, i nauczycielem - mówił Wąsek.
Jak dodał, "dużym problemem są też niewystarczające warunki do nauki zdalnej". - I to nie chodzi tylko o łącze internetowe, ale też przecież wiele osób dzieli pokój z rodzeństwem, a w momencie, kiedy równoległe trwa kilka lekcji online, bardzo często jest się ciężko skupić - mówił. - A potem można dostać negatywne oceny - dodał.
"Nauczanie zdalne nie polepsza warunków do nauki"
Odnosząc się do egzaminu maturalnego w dobie pandemii, Maja Reda przyznała, że "ta sytuacja bardzo potęguje stres". - Nauczanie zdalne nie polepsza warunków do nauki. Dla mnie osobiście lepszy jest kontakt z nauczycielem, to, że siedząca ławkę obok koleżanka w klasie może coś wyjaśnić - wskazywała.
- A online to tak naprawdę uczymy się samemu przed komputerem - dodała.
Źródło: TVN24