Przegląd prasy: w Polsce jest za dużo monopolowych

W 2013 roku samorządy udzieliły ponad 141,3 tys. koncesji na sprzedaż alkoholu
W 2013 roku samorządy udzieliły ponad 141,3 tys. koncesji na sprzedaż alkoholu
Źródło: shuterstock

Każda złotówka podatku z alkoholu kosztuje nas potem 4 zł w innych dziedzinach życia – alarmuje Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. I wskazuje, że zagęszczenie punktów sprzedaży trunków w Polsce jest co najmniej 4 razy większe niż rekomendacje WHO - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

- Liczba takich punktów, zgodnie ze wskazówkami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), nie powinna przekraczać 1 na 1-1,5 tys. mieszkańców; a u nas jest to 1 na 250 osób – wylicza Krzysztof Brzózka, szef Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Rekordowe wpływy z korkowego

Tymczasem tylko w ub.r. samorządy udzieliły ponad 141,3 tys. koncesji na sprzedaż alkoholu, czyli o prawie 19 tys. więcej niż rok wcześniej. Zaś wpływy gmin z korkowego co roku biją kolejne rekordy – w 2013 r. było to 717 mln zł, choć w 2009 – 636 mln, a dekadę temu – tylko 471 mln.Dyrektor PARPA wskazuje, że mylne jest twierdzenie: im większe dochody z zezwoleń, tym więcej idzie na profilaktykę. Bo im większe spożycie alkoholu, tym więcej potem samorząd musi płacić na działania profilaktyczne, utrzymywanie izb wytrzeźwień, niwelowanie skutków wypadków drogowych – mówi.- Analogicznie do budżetu państwa – każda złotówka z alkoholu wpływająca do budżetu kosztuje nas potem 4 zł w innych dziedzinach życia – podkreśla Brzózka.

Autor: eos//gak / Źródło: PAP

Czytaj także: