Redaktorzy naczelni dzienników Polska Press tracą pracę. Są nazwiska następców

TVN24 | Polska

Aktualizacja:
Autor:
mjz,
ft,
pp//rzw
Źródło:
TVN24, Onet, Wirtualne Media, PAP
Prezes UOKiK o decyzji sądu ws. przejęcia Polska PressTVN24
wideo 2/4
TVN24Prezes UOKiK o decyzji sądu ws. przejęcia Polska Press

Redaktorzy naczelni trzech dzienników należących do Polska Press w czwartek stracili pracę - poinformowała członkini zarządu grupy Dorota Kania. Są to Marek Twaróg z "Dziennika Zachodniego", Jerzy Sułkowski z "Gazety Krakowskiej" oraz Stanisław Sowa z "Nowin". Na ich miejsce wybrano już następców - dodała Kania. W grudniu ubiegłego roku państwowy koncern Orlen poinformował o zakupie wydawnictwa Polska Press. W kwietniu Sąd Okręgowy w Warszawie wstrzymał transakcję, ale jak ocenił w czwartek wiceprezes Orlenu Janusz Szewczak, "postanowienie sądu jest bezprzedmiotowe".

"Dziś za porozumieniem stron swoją misję w Polska Press zakończyli naczelni na Śląsku ( M. Twaróg); w Krakowie ( J. Sułowski) i w Rzeszowie ( S. Sowa)" - napisała na Twitterze Dorota Kania z zarządu grupy Polska Press. Chodzi o Marka Twaroga z "Dziennika Zachodniego", Jerzego Sułkowskiego z "Gazety Krakowskiej" oraz Stanisław Sowę z "Nowin". Jak dodała, ich następcami zostali Grzegorz Gajda ("Dziennik Zachodni"), wcześniej związany z TVP3 Katowice, Wojciech Mucha ("Gazeta Krakowska"), wieloletni publicysta "Gazety Polskiej" oraz Arkadiusz Rogowski ("Nowiny"), związany z TVP3 Rzeszów.

OGLĄDAJ NA ŻYWO W TVN24 GO

Informację o zwolnieniu redaktora naczelnego "Dziennika Zachodniego" przekazał także w czwartek w mediach społecznościowych jeden z dziennikarzy, Marcin Zasada. "Marek Twaróg, redaktor naczelny Dziennika Zachodniego został dziś zwolniony przez nowy funkcjonariat PP (Polska Press - red.). Marek Twaróg był najlepszym naczelnym DZ, a miałem ich w tej gazecie 5. Dodam tylko, że politycznym czynownikom uschną kiedyś ręce za to, co zrobili i robią z mediami w PL" - napisał na Twitterze Zasada.

Marek Twaróg szefował "Dziennikowi Zachodniemu" od 2010 roku. W przeszłości był między innymi naczelnym "Gazety Wrocławskiej".

O zmianach w "Gazecie Krakowskiej", powołując się na swoje informacje, pisał także w czwartek Onet. Jak podaje portal, Jerzy Sułowski jest dziennikarzem od ponad 32 lat. Debiutował 1985 r. na łamach "Echa Krakowa". W latach 1995-2007 związany był z "Super Expressem", gdzie pełnił m.in. funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Z Polska Press i "Gazetą Krakowską" związany był od 11 lat, na czele redakcji stanął w 2018 r.

Zakup Polska Press przez Orlen

7 grudnia ubiegłego roku spółka PKN Orlen podpisała umowę na nabycie od HKM GmbH, właściciela Polska Press, 100 proc. udziałów w spółce. Na początku lutego zgodę na zakup Polska Press przez Orlen wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według UOKiK transakcja nie zagrażała konkurencji na żadnym z badanych rynków.

W połowie marca Rzecznik Praw Obywatelskich skierował bezpośrednio do sądu wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji, w tym zakaz wykonywania przez PKN Orlen praw udziałowych w Polska Press. 8 kwietnia 2021 roku sąd okręgowy wydał postanowienie o wstrzymaniu wykonania decyzji Prezesa UOKiK do czasu rozstrzygnięcia przez sąd odwołania złożonego przez RPO.

- Myśmy Polska Press przejęli zgodnie z ładem korporacyjnym, przejęliśmy zgodnie z ostateczną decyzją prezesa UOKiK i wpinamy ją w całe zarządzanie segmentowe. Trudno wstrzymać to, co już zostało zrealizowane, my mamy już nabyte te udziały. Musimy wykonywać prawo udziału, bo gdybyśmy nie wykonywali, działalibyśmy na szkodę całego Orlenu - tak decyzję sądu komentował w połowie kwietnia prezes Daniel Obajtek w Radiu Maryja.

Wiceprezes PKN Orlen: postanowienie sądu ws. Polska Press jest bezprzedmiotowe

W czwartek wiceprezes Orlenu Janusz Szewczak na konferencji wynikowej Orlenu za pierwszy kwartał 2021 roku oświadczył: - Dysponujemy opiniami prawnymi i raportami renomowanych kancelarii firm doradczych, które jednoznacznie przesądzają, że transakcja zakupu Polska Press została przeprowadzona prawidłowo i zgodnie z prawem, po uzyskaniu stosownej decyzji Prezesa UOKiK.

- Postanowienie sądu w naszej ocenie jest bezprzedmiotowe i nie wpływa na działania PKN Orlen, a zwłaszcza na skuteczność nabycia Polska Press - dodał wiceprezes. Jak przypomniał, nastąpiło już po dokonaniu transakcji.

- W opinii naszych prawników i ekspertów postanowienie sądu nie ogranicza PKN Orlen w kontekście wykonywania uprawnień właścicielskich - powiedział Szewczak. - Mimo że RPO wnioskował o to do sądu, to w sentencji sąd takiego obowiązku nie nałożył - ocenił.

Pytany o przyszłość medialnej spółki w strukturach Orlenu, Szewczak stwierdził: - Mamy koncepcje i pracujemy nad włączeniem Polska Press do całej naszej strategii.

Wydawnictwo posiada około 20 dzienników regionalnych

Polska Press jest jedną z największych grup wydawniczych w Polsce, posiadającą około 20 dzienników regionalnych, prawie 120 tygodników lokalnych oraz prasę bezpłatną. Sprzedaje powierzchnię reklamową w prasie i internecie oraz świadczy usługi poligraficzne. Do grupy należą drukarnie oraz witryny online.

Przedstawiciele koncernu energetycznego przekonywali, że "transakcja nabycia Polska Press wpisuje się w strategiczne plany PKN Orlen w zakresie wzmacniania sprzedaży detalicznej, w tym pozapaliwowej". "Poprzez przejęcie Polska Press Koncern uzyskał m.in. dostęp do 17,4 milionów użytkowników internetu i możliwość pozyskania nowych klientów, optymalizacji ponoszonych kosztów marketingowych oraz rozbudowy narzędzi big data w ramach Grupy" - wskazano.

Dorota Kania członkinią zarządu Polska Press

Wraz z początkiem kwietnia członkinią zarządu Polska Press została Dorota Kania.

W rozmowie z portalem Wirtualne Media Kania mówiła wówczas, że "na razie nie ma żadnych planów na temat roszad" w poszczególnych redakcjach.

Autor:mjz, ft, pp//rzw

Źródło: TVN24, Onet, Wirtualne Media, PAP