Cytat o "hodowli" i "produkcji" ludzi w podręczniku do HiT. "Postanowiliśmy usunąć dyskusyjny fragment"

Co z podręcznikiem do HiT-u profesora Roszkowskiego?
Podręcznik do HiT i kontrowersyjny cytat "produkcji" dzieci i "hodowli" ludzi
Źródło: TVN24

Fragment podręcznika do przedmiotu historia i teraźniejszość o "produkowaniu" i "hodowli" ludzi wywołał wśród opinii publicznej liczne komentarze i ostrą krytykę. Wydawnictwo Biały Kruk, które wydało książkę, napisało w poniedziałek w oświadczeniu, że choć "nie zgadza się z krytyką oraz niesłuszną interpretacją", to zdecydowało się wspólnie z autorem publikacji profesorem Wojciechem Roszkowskim "usunąć dyskusyjny fragment".

Specjalizujące się w tematyce religijnej wydawnictwo Biały Kruk, którego nakładem ukazał się podręcznik profesora Wojciecha Roszkowskiego do nowego przedmiotu szkolnego historia i teraźniejszość, wydało w poniedziałek oświadczenie w sprawie książki.

>> Chwali podręcznik do HiT-u i uważa, że poprzedni recenzent chciał go "uwalić". Dlaczego? <<

Napisano w nim, że w ostatnim czasie "przekazy medialne" dotyczące podręcznika "cechują się tendencyjnością i wykraczają dalece poza ramy merytorycznej dyskusji czy swobodną wymianę poglądów". "Posługują się one znaną techniką manipulacyjną, w której udawaną obawę wspiera się wyolbrzymioną argumentacją opierającą się na stwierdzeniach fikcyjnych lub fragmentarycznych cytatach wyrwanych z kontekstu. Intencją tych przekazów jest zdyskredytowanie zawartości i autora podręcznika, który podejmuje takie tematy, jak np. Żołnierze Wyklęci, czy wasalny stosunek PRL wobec Związku Sowieckiego" - oceniono.

Wydawnictwo i autor "zdecydowali się usunąć dyskusyjny fragment"

Jak czytamy, "jednymi z najbardziej angażujących fragmentów podręcznika okazały się być dwa akapity, które mają rzekomo dotyczyć dzieci poczętych metodą in-vitro". Dodano, że "słowo 'in-vitro' w całej książce nie pojawia się ani razu".

"Nie zgadzając się z powyższą krytyką oraz niesłuszną interpretacją, ale jednocześnie biorąc pod uwagę dobro społeczne, wolę uspokojenia nastrojów i możliwość bezkonfliktowego korzystania z podręcznika, postanowiliśmy wspólnie z autorem usunąć dyskusyjny fragment z podręcznika" - przekazało w oświadczeniu wydawnictwo.

>> Podręcznik do HiT i cytat o dzieciach "z hodowli". "Przeczytać o sobie, że nie można być kochanym, jest koszmarem" <<

Kontrowersje wokół podręcznika do HiT

Książka autorstwa prof. Roszkowskiego wzbudza wiele kontrowersji. W ostatnim czasie szeroko krytykowany był fragment z rozdziału dotyczącego płodności i planowania rodziny.

"Wraz z postępem medycznym i ofensywą ideologii gender wiek XXI przyniósł dalszy rozkład instytucji rodziny. Lansowany obecnie inkluzywny model rodziny zakłada tworzenie dowolnych grup ludzi czasem o tej samej płci, którzy będą przywodzić dzieci na świat w oderwaniu od naturalnego związku mężczyzny i kobiety, najchętniej w laboratorium. Coraz bardziej wyrafinowane metody odrywania seksu od miłości i płodności prowadzą do traktowania sfery seksu jako rozrywki, a sfery płodności jako produkcji ludzi, można powiedzieć hodowli. Skłania to do postawienia zasadniczego pytania: kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci? Państwo, które bierze pod swoje skrzydła tego rodzaju 'produkcję'?" - czytamy.

Politycy opozycji, aktywiści, ale także nauczyciele i dyrektorzy szkół nie szczędzili ostrych słów wobec tej treści, w której upatrują się nawiązania do metody in vitro. Przypominają też, że nauczyciel nie ma obowiązku korzystać z podręcznika, a tylko realizować podstawę programową przedmiotu.

1908N397XR PIS DNZ OTREBA HIT
Przymusu korzystania z podręcznika do HIT-u nie ma. Nauczyciel może sam zdecydować
Źródło: TVN24

Samą podstawę programową przedmiotu krytykowali m.in. historycy z Uniwersytetu Warszawskiego i Polskiej Akademii Nauk.

Tymczasem książki prof. Roszkowskiego zostały już wydrukowane.

1808N391XR PIS DNZ MIKOLAJEWSKA
Co z podręcznikiem do HiT-u profesora Roszkowskiego na dwa tygodnie przez nowym rokiem szkolnym?
Źródło: TVN24
TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Czytaj także: