Polska

Kto zarobi na kwiecie Euro 2012?

Polska

Kto zarobi na tym logo?
TVN CNBC BIZNESKto zarobi na tym logo?

Logo Euro 2012 już jest. Jednym się podoba, inni widzą same mankamenty - ale to nie ma najmniejszego znaczenia. Bo liczy się tylko jedno: to będzie narzędzie do zarabiania pieniędzy. Chętnych na pewno nie zabraknie... Wiadomo też, kto zarobi najwięcej.

Wystarczy spojrzeć na przykłady innych krajów: wiele firm chce, aby ich usługi czy produkty firmowane były znakiem mistrzostw.

Żeby zarobić - trzeba zapłacić

Szansa na zarobek niewątpliwie będzie, ale zanim to się stanie - trzeba słono zapłacić. UEFA za wykorzystanie logotypu każdemu wystawi rachunek. Jeśli dziś można powiedzieć coś z całą pewnością, to tym, który zyska na pewno - i najwięcej - będzie właśnie piłkarska organizacja.

UEFA to po prostu wielka międzynarodowa firma, która na tym pokazanym w poniedziałek w Kijowie "kwiecie" zarobi setki milionów euro. Logo jest w całości jej własnością. - Śmiało możemy powiedzieć, że to jest najdroższy, najbardziej wartościowy kwiat na świecie - mówi Tomasz Zahorski ze spółki PL.2012.

Podczas ostatnich mistrzostw Europy w Austrii i Szwajcarii tylko globalni sponsorzy wydali na prawo do używania znaku tamtej imprezy - także należącego do UEFA - 180 milionów euro. Do tego trzeba dodać jeszcze licencje dla producentów gadżetów.

Obiecujący rynek

Polsko-ukraiński kwiat zarobić ma znacznie więcej... - Jeśli każdy mieszkaniec naszych krajów kupiłby jedną koszulkę z logo - to w Austrii i Szwajcarii sprzedano by ich 20 milionów. A w Polsce i Ukrainie, a także dla diaspory polskiej i Ukraińskiej prawie 100 milionów sztuk - wylicza dyrektor turnieju Euro 2012 w Polsce Adam Olkowicz.

Ci, którzy chcieliby wykorzystać już dziś logo do zarabiania pieniędzy muszą cierpliwie poczekać. Na razie polsko-ukraiński kwiat nie będzie promowany, bo stałby się naturalną konkurencją dla logo mistrzostw świata w RPA w 2010 roku.

Logo imprezy w 2012 roku na dużą skalę zacznie pojawiać się w drugiej połowie przyszłego roku - gdy ruszą eliminacje. Dopiero wówczas UEFA określi jakie pieniądze trzeba będzie zapłacić za licencje.

Wniosek każdej firmy będzie rozpatrywany indywidualnie. - Na pewno wartość tego logotypu poprzez jego popularyzację będzie rosła w czasie, tutaj nie ma żadnych wątpliwości. A w 2012 roku będzie to jeden z najczęściej używanych znaków na całym świecie - uważa Tomasz Cieślik z zajmującej się marketingiem sportowym firmy SportFive.

Aparat państwa na straży prywatnego zarobku

Na to trzeba będzie jeszcze poczekać - ale już dziś logo jest jednym z najpilniej strzeżonych znaków towarowych w Polsce. W Urzędzie Patentowym od kilku miesięcy pracuje specjalny zespół, który pilnuje, by kojarzące się z Euro 2012 znaki były odrzucane. Nie da się np. zarejestrować nazwy "Euro 2012 vodka", czy "Ubezpieczenie euro 2012", ani nawet "Płatki kukurydziane 2012".

Urząd Patentowy sprawy znaków towarowych kojarzonych z Euro 2012 rozpatruje trzy razy szybciej niż pozostałe sprawy. UEFA zabezpieczyła swoje znaki także w innych obszarach. Warunkiem otrzymania prawa organizacji mistrzostw było stworzenie specjalnej ustawy regulującej używanie znaków towarowych podczas dużych imprez sportowych.

Podczas Euro 2008 zatrzymano blisko 200 tys. podróbek. W przypadku Polski i Ukrainy pod tym względem może być dużo ciekawiej. Niedawno służby celne w Doniecku znalazły rolki papieru toaletowego z pierwotnym logo Euro 2012...

//sk

Źródło: TVN CNBC Biznes

Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES

Pozostałe wiadomości