Dlaczego Polacy pójdą na II turę? Nowy sondaż

NAWROCKI TRZASKOWSKI SKLEJKA
Kto wygra drugą turę wyborów prezydenckich? Sondaż Opinia24 dla RMF FM
Źródło: TVN24
Blisko połowa Polaków planuje udział w drugiej turze wyborów ze względu na to, że nie chce, aby wygrał drugi kandydat – wynika z badania pracowni Opinia24.

Nieco ponad połowa badanych (52 procent) planuje zagłosować w drugiej turze wyborów prezydenckich, ponieważ popiera konkretnego kandydata i jego program. 45 procent respondentów zagłosuje, bo "nie chce, by wygrał drugi kandydat" – wynika z badania pracowni Opinia24.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 19-21 maja na reprezentatywnej próbie 1004 osób w wieku 18 lat i więcej. To oznacza, że przeprowadzono je przed debatą kandydatów, marszami w Warszawie, rozmowami Trzaskowskiego i Nawrockiego ze Sławomirem Mentzenem, a także przed publikacją Onetu na temat Nawrockiego.

Instytut wskazał, że najstarsi badani częściej chcą kandydować na konkretnego kandydata (66 procent) i to zarówno ci, którzy oddali w pierwszej turze głos na Rafała Trzaskowskiego (70 procent), jak i Karola Nawrockiego (67 procent).

Niechęć do drugiego kandydata prezentują częściej badani w wieku 25-29 lat (68 procent), wyborcy Adriana Zandberga, Szymona Hołowni i Sławomira Mentzena.

NAWROCKI TRZASKOWSKI SKLEJKA
NAWROCKI TRZASKOWSKI SKLEJKA
Źródło: Leszek Szymański/Paweł Supernak/PAP

Preferencje wyborców w drugiej turze

Z badania pracowni Opinia24 wynika, że 59 procent planujących oddać głos na Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze, planuje oddać głos na kandydata Koalicji Obywatelskiej, ponieważ popierają kandydata i jego program. 38 procent respondentów, planujących oddać głos na Rafała Trzaskowskiego, zagłosuje na niego, ponieważ nie chcą, by drugi kandydat wygrał.

W przypadku Karola Nawrockiego mniej, bo 54 procent, respondentów planujących zagłosować na kandydata PiS, popiera jego kandydaturę i program. 43 procent zagłosuje na Nawrockiego, ponieważ nie chcą, by wygrał Rafał Trzaskowski.

Badanie zostało zrealizowane techniką mixed-mode, czyli za pośrednictwem wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo – CATI oraz wywiadów internetowych (CAWI).

Czytaj także: