"Do tej pory nie rozumiemy, dlaczego szkoła miałaby być lepsza w wyniku tej reformy"

"Debata Faktów" o polskiej szkole
"Debata Faktów" o polskim szkolnictwie. Całość programu
Źródło: tvn24
Kim jest polski nauczyciel? Czy polskie szkolnictwo jest gotowe na kolejną reformę? Kogo kształci szkoła? - to niektóre pytania, z jakimi mierzyli się goście "Debaty Faktów" o polskiej szkole. Jednym z tematów dyskusji były zmiany w edukacji zaprowadzone przez PiS. - Do tej pory nie rozumiemy, dlaczego szkoła miałaby być lepsza w wyniku tej reformy - mówił Jarosław Szulski, pisarz, nauczyciel i szkolny wychowawca. Z kolei prof. Jakub Brdulak, specjalista w zarządzaniu jakością w szkolnictwie, zwrócił uwagę, że "nikt nie zrobił rzetelnych badań jej skutków".
20:37

"Debata Faktów. Polska szkoła" dobiegła końca

20:36

Brdulak: edukacja jest ważna; ta ważność się też objawia w wysokości wynagrodzenia nauczycieli

20:33

Uczeń z publiczności: kiedy mamy nadmiar wiedzy, ta wiedza, która jest przekazywana jest natychmiast zapominana

20:30

Małgorzata Okońska-Zaremba (konfederacja Lewiatan): system edukacji w Polsce nie wspiera młodych ludzi, absolwentów, aby na rynku pracy w pełni mogli stanowić grupę pełnowartościowych pracowników. System edukacji powinien uczyć uczyć się.

20:28

Michał Lisowski (z publiczności): brytyjski, niemiecki, francuski uczeń ma mniej wiadomości teoretycznych. Jednocześnie kraje te wykształciły kulturę szkolnictwa wyższego, która ceni zupełnie inne wartości, jak krytyczne myślenie, samodzielność, wykorzystywanie wiedzy teoretycznej w praktyce. Te uczelnie, należące do najlepszych na świecie przyjmują ludzi z różnych kodów kulturowych. Powinniśmy czerpać od nich inspirację

20:24

Martynowicz: nie ma miejsca na tę samodzielność w nowej podstawie programowej. Ona jest przeładowana.

20:24

Starzyński: warto się zastanowić, jak to zrobić, aby ten kod kulturowy był przekazywany, ale żeby nie przesadzić, nie zanudzić młodzieży i sięgnąć jednocześnie do nowej literatury. Szukajmy złotego środka.

20:22

Starzyński: celem szkoły jest przekazać młodzieży pewien kod kulturowy

20:21

Brdulak: rolą szkoły jest zdiagnozowanie i wsparcie talentu uczniów

20:20

Brdulak: uczenie to jest pewna podróż, to są cztery etapy: teoria, pragmatyka, doświadczenie i refleksja. Kłopot z tym cyklem nauczania jest taki, że każdy z nas nauczycieli jest inny.

Brdulak: uczenie to jest pewna podróż to są cztery etapy

Brdulak: uczenie to jest pewna podróż, to są cztery etapy

20:17

Szulski: zawód nauczyciela dalej jest zawodem dosyć wolnym. Ja muszę decydować i wziąć odpowiedzialność za to, czego będę uczyć. To ja mam podstawy programowe, a nie one mają mnie.

Szulski: to ja mam podstawy programowe a nie one mają mnie

Szulski: to ja mam podstawy programowe, a nie one mają mnie

20:16

Martynowicz: w tym nowym systemie nie ma czasu na oddech, na refleksję

Martynowicz: w tym nowym systemie nie ma czasu na oddech na refleksję

Martynowicz: w tym nowym systemie nie ma czasu na oddech, na refleksję

20:15

Martynowicz: jestem jako nauczyciel przerażony tym, z czym będziemy mieć do czynienia. To będzie walka o każdy dzień z pośpiechem, tekst literacki za tekstem literackim. Ten system jest zupełnie niedostosowany do uczniów, którzy potrzebują wolności, kreatywności i kształcenia w nowoczesnym systemie.

20:13

Rozpoczęła się trzecia część "Debaty Faktów. Polska szkoła"

20:12

Starzyński: nie da się wrócić do dawnej organizacji, trzeba myśleć o tym, jak sobie poradzić z tym, co mamy

Starzyński: reforma ma wiele mankamentów ale trzeba się zastanowić jak ją udoskonalić

Starzyński: reforma ma wiele mankamentów, ale trzeba się zastanowić, jak ją udoskonalić

20:10

Igor Sienkiewicz (z publiczności): mi zupełnie nie przeszkadzało to, że poszedłem do gimnazjum. Głównym problemem, który będzie w ósmej kasie, to że w tym samym budynku będą ósmoklasiści i pierwszoklasiści. Ten system osiem i cztery to będzie dysproporcja.

20:08

Martynowicz: w dużej mierze skuteczność tej reformy zależy od pracy nauczycieli

20:07

Brdulak: uważam, że ten system musi odpocząć od zmian, takie reformy to jest rewolucja. Zmieniać, żeby zmieniać to jest najgorsze, co możemy zrobić. Ja nie widzę logiki tej reformy.

20:05

Szulski: to nie jest tak, że szkoła przed reformą była świetna i została zepsuta. Wymaga wielu zasadniczych zmian, tylko przez reformę organizacyjną tracimy kilka lat na zarządzanie chaosem, a nie programem.

20:04

Martynowicz: egzamin nie jest centrum edukacji, najważniejsze jest to, co dzieje się w czasie procesu edukacji, którym zarządza nauczyciel

20:02

Starzyński o propozycji premiera Morawieckiego zorganizowania "okrągłego stołu" z nauczycielami: skoro jest taka propozycja to siądźmy i zacznijmy rozmawiać

20:00

Starzyński: ta reforma ma wiele mankamentów, ale nie ma co dyskutować i krytykować, bo nie da się jej odwrócić. Trzeba się zastanowić jak doskonalić to, co jest.

19:56

Brdulak: trudno mi powiedzieć, czy ta reforma jest dobra, czy zła, bo nikt nie zrobił rzetelnych badań jej skutków

Brdulak o reformie edukacji: trudno powiedzieć czy jest dobra czy zła bo nikt nie zrobił rzetelnych badań jej skutków

Brdulak o reformie edukacji: trudno powiedzieć, czy jest dobra, czy zła, bo nikt nie zrobił rzetelnych badań jej skutków

19:54

Szulski: powinniśmy wymóc na politykach jakieś odważne, odpowiedzialne decyzje. Jeżeli mamy okres wzrostu i rozdaje się pieniądze ludziom, to wiadomo, że wszystkie grupy będą żądać udziału w nich. Nauczyciele na pewno nie są ostatni. Jakieś rzeczy są ważniejsze - być może powinna to być edukacja.

Szulski: powinniśmy wymóc na politykach jakieś odważne odpowiedzialne decyzje

Szulski: powinniśmy wymóc na politykach jakieś odważne, odpowiedzialne decyzje

19:53

Szulski: do tej pory nie rozumiemy, dlaczego szkoła miałaby być lepsza w wyniku tej reformy

19:50

Martynowicz o reformie w systemie edukacji: jej sposób i forma po prostu mną wstrząsnęły; została przeprowadzona bardzo źle

Martynowicz o reformie w systemie edukacji: jej sposób i forma po prostu mną wstrząsnęły

Martynowicz o reformie w systemie edukacji: jej sposób i forma po prostu mną wstrząsnęły

19:49

Rozpoczęła się druga część "Debaty Faktów. Polska szkoła"

19:48

Kacper Lemiesz (z publiczności): my jako strajk uczniowski rozumiemy, że system edukacji to jest wspólnota uczniów i nauczycieli

19:46

Michał Sienicki (z publiczności): wyrażamy jako strajk uczniowski pełne poparcie dla nauczycieli

19:43

Szulski: kwestia daty matur nie jest niczym trudnym do zmienienia. Nie chce być moralnie oskarżany, że przeze mnie maturzyści nie zdadzą matury.

19:41

Starzyński: wydarzyła się rzecz bardzo korzystna jeszcze przed strajkami. Po raz pierwszy całe społeczeństwo i wszystkie ugrupowania polityczne powiedziały jednoznacznie: nauczyciele zarabiają za mało, o nauczycieli trzeba zadbać, to elita polskiego społeczeństwa, od której zależy przyszłość.

Starzyński: po raz pierwszy całe społeczeństwo i wszystkie ugrupowania polityczne powiedziały: nauczyciele zarabiają za mało

Starzyński: po raz pierwszy całe społeczeństwo i wszystkie ugrupowania polityczne powiedziały: nauczyciele zarabiają za mało

19:38

Brdulak o pensjach nauczycieli: muszą się pojawić większe strumienie finansowe. Nie dystrybuowane wszystkim po równo. To powinny być określone mechanizmy, które premiują tych, którzy pracują lepiej, którzy się angażują.

Brdulak: powinny być określone mechanizmy które premiują tych którzy pracują lepiej

Brdulak: powinny być określone mechanizmy, które premiują tych, którzy pracują lepiej

19:35

Brdulak: kwestie pieniędzy są istotne, ale w tej debacie medialnej, która się toczy cały czas są powtarzane. Strajk nie dotyczy tylko pieniędzy. Nauczyciele oczekują też rozwiązań systemowych.

19:33

Szulski: gdybym dostał minimum 4 tysiące zł pensji, to może zastawiałbym się nad pozostaniem w szkole

19:32

Martynowicz: jest takie społeczne oczekiwanie, że nauczyciel będzie pracował za grosze. My chcielibyśmy być po prostu godnie wynagradzani.

19:32

Szulski: od tego nauczyciela marnie wynagradzanego zależy 90 procent tego, co dzieje się w szkole i klasie

Szulski: od tego marnie wynagradzanego nauczyciela zależy 90 procent tego co dzieje się w szkole i klasie

Szulski: od tego marnie wynagradzanego nauczyciela zależy 90 procent tego, co dzieje się w szkole i klasie

19:31

Szulski: gdybym pracował na etacie w tej chwili w mojej szkole przy tym stopniu awansu, który posiadam zarabiałbym niecałe 2 tysiące złotych. To jest powód, dla którego jestem w szkole w coraz mniejszym zakresie.

19:27

Martynowicz: mamy do czynienia z lekceważeniem nauczycieli i ono jest widoczne w płacy. Te pensje są uwłaczające.

Martynowicz: pensje nauczycieli są uwłaczające

Martynowicz: pensje nauczycieli są uwłaczające

19:22

W TVN24 rozpoczęła się "Debata Faktów. Polska szkoła"

19:14

"Debata Faktów. Polska szkoła" podzielona została na trzy segmenty. W każdym z nich omówiona zostanie inna kwestia.1. Nauczyciel: kto uczy w polskiej szkole, ile pracuje, ile zarabia, kim jest?2. Reforma: zostawić ośmioklasową szkołę podstawową czy iść w przeciwną stronę? Czy szkolnictwo jest gotowe na kolejną reformę?3. Uczeń: kogo kształci polska szkoła? Czego uczy, czego powinna uczyć, jakie postawy kształtuje, jakie powinna? Jak?

Gośćmi Grzegorza Kajdanowicza byli: Jarosław Szulski (pisarz, nauczyciel i wychowawca w Gimnazjum i Liceum im. T. Reytana w Warszawie), Dariusz Martynowicz (nauczyciel języka polskiego i wiedzy o kulturze w V Liceum Ogólnokształcącym im. A. Witkowskiego w Krakowie), prof. Jakub Brdulak (Uniwersytet SWPS i SGH, specjalista w zarządzaniu jakością w szkolnictwie wyższym), Wojciech Starzyński (prezes fundacji "Rodzice Szkole", członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP) oraz uczniowie gimnazjów i liceów.

Autor: tmw,momo//rzw / Źródło: tvn24

Czytaj także: