Błędy i zaniedbania po stronie pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych były przyczyną czołowego zderzenia pociągów pod Szczekocinami - wynika z raportu powypadkowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, do którego dotarł „Rynek Kolejowy”. W wypadku, do którego doszło w marcu 2012 zginęło 16 osób, a ponad 50 zostało rannych.
Jak podaje "Rynek Kolejowy", z raportu wynika, że bezpośrednią przyczyną zderzenia pociągów Interregio "Matejko" (nr 13126) oraz TLK "Brzechwa" (nr 31101) było „wyprawienie przez dyżurnego ruchu posterunku odgałęźnego Starzyny pociągu nr 13126 na tor szlakowy nr 1SS w kierunku przeciwnym do zasadniczego zamiast na tor 2SS po niewłaściwie ułożonej i niezabezpieczonej drodze przebiegu, oraz wyprawienie przez dyżurnego ruchu posterunku odgałęźnego Sprowa pociągu nr 31101 na tor szlakowy wykazujący zajętość”.
Błędy dyżurnych
Raport wskazuje także na szczegółowe błędy dyżurnych ruchu ( zarówno w Starzynach, jak i Sprowie). Wśród błędów dyżurnego ze Starzyn znalazły się m.in. "nienależne sprawdzenie i brak zabezpieczenia miejscowego rozjazdów", "wydanie zezwolenia na jazdę dla pociągu nr 13127/6 (przez wyświetleniu sygnału zastępczego) przy braku kontroli i bez miejscowego zabezpieczenia rozjazdów", "brak reakcji na sygnalizację powstania rozprucia rozjazdów nr 3 i 4 w chwili przejazdu pociągu nr 13126", "brak należytej obserwacji przejazdu pociągu", czy "błędne potwierdzenie wyjazdu pociągu nr 13126 na tor szlakowy nr 2SS(...)". "Niewłaściwa interpretacja informacji o nieoczekiwanym wystąpieniu stanu zajętości toru"- to z kolei jeden z błędów, które popełniła dyżurna ze Sprowy. Dyżurnej zarzuca się także m.in. "brak reakcji na niepojawienie się zajętości toru szlakowego nr 2SS po wyświetleniu informacji 'pociąg na szlaku' oraz "niewykorzystanie funkcji 'Alarm' w systemie radiowym".
Błędy PKP PLK
Raport, do którego dotarł "Rynek Kolejowy" obarcza winą za katastrofę również PKP Polskie Linie Kolejowe.
"Wina PKP PLK polega na niedostatecznym nadzorze nad pracą eksploatacyjną posterunków ruchu, drużyn pociągowych oraz procesem modernizacji i stanem utrzymania infrastruktury, w tym w szczególności: dopuszczeniu do pracy dyżurnego ruchu w Starzynach - Andrzeja N. (...) nieprawidłowości w zakresie szkoleń (...), nieaktualne jak również błędne zapisy w regulaminach technicznych posterunków" - pisze "Rynek Kolejowy".
Oficjalna prezentacja raportu "w tym tygodniu"
Opracowanie raportu zajęło komisji badania wypadków kolejowych prawie rok. Kilka tygodni po katastrofie Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych opracowała rekomendacje. Było to pięć zaleceń, dotyczących m.in. zmiany oświetlania lokomotyw i opracowania wzorów wskaźników, które informowałyby maszynistów, że wjeżdżają na tor w kierunku przeciwnym do zasadniczego (tor zasadniczy to ten, po którym prowadzony jest ruch, na linii dwutorowej najczęściej jest to prawy tor). Zalecenia komisji odnosiły się wówczas głównie do zmian w regulaminach spółek zarządzających infrastrukturą kolejową - głównie jest to PKP PLK, która zarządza większością polskich torów. Jak zapowiedział we wtorek wiceminister transportu Andrzej Massel, oficjalna prezentacja raportu komisji badania wypadków kolejowych, dotyczącego katastrofy pod Szczekocinami, odbędzie się jeszcze w tym tygodniu.
Autor: kde/k / Źródło: rynek-kolejowy.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24